5894
Sök

Dålig kvalité på Volvo S60R bromsskivor???

Robban
13 Inlägg
6 juni 2006
slår det i ratten så e de nästan garanterat att de e skivorna fram som e lite skeva. går ju o svarva, blir som nytt.

"man ser inte skogen för alla träd"

Snål gnällspik
402 Inlägg
10 juni 2006
Jag har en teori, men vet inte om den stämmer : Om man kör hårt och bromsar så att bromsarna är varma och sedan stannar vid ex. rödljus och står där med foten på bromsen så blir det varma belägg mot varma skivor...ja ni fattar.

Jag vet inte om S60 R har separata handbromsbackar som andra volvo, men om den inte har det (som t.ex. saab) så är det ju bara att dra i handbromsen under färd och känna om det vibrerar.

Volvo S80 2,9.

Kapten Schteff
29 Inlägg
18 juni 2006
Löjligt att förlöjliga någon när man inte verkar kunna fysik bättre själv.

Om du har ett par bromskivor som du kör väldigt hårt med, dvs bromsar hårt hela tiden, dvs du kör utav bara helvete så blir de otroligt varma, om du sedan spolar kallt vatten på dessa så slå de sig garanterat. Efter detta upplever man vibrationer i ratten vid inbromsningar. Att neka detta tyder att man har bristande erfarenhet eller utbildning. Kyleffekten vid regn/vattenpölar blir inte ens bråkdelen så kraftig som vid en direkt vattenstråle.

Sen finns det garanterat olika skivor som är mer eller mindre tåliga för detta. Kanske finns skivor som inte alls har detta problem tack vare en unik (men garanterat dyr) konstruktion. Nå för att volvo R inte är någon billig sak så tror jag inte att de har top-of-line skivor. Av egen erfarenhet så kan jag berätta att tvätta en v70 efter en hård färd på krokig landsväg med högttryckstvätt för att ta bort bromssotet från fälgarna är ett bra sätt för att få slagna skivor. Och då upplever man exakt de symptom som du med S60R beskriver, jag bytte bromskivor(fram), vilket ändå behövdes som tur var och så blev det bra igen.

Om ni inte tror på mig för fem öre så testa gärna själv på egen risk.

mvh

1 639 Inlägg
18 juni 2006
schteff skrev:
Löjligt att förlöjliga någon när man inte verkar kunna fysik bättre själv.

Om du har ett par bromskivor som du kör väldigt hårt med, dvs bromsar hårt hela tiden, dvs du kör utav bara helvete så blir de otroligt varma, om du sedan spolar kallt vatten på dessa så slå de sig garanterat. Efter detta upplever man vibrationer i ratten vid inbromsningar. Att neka detta tyder att man har bristande erfarenhet eller utbildning. Kyleffekten vid regn/vattenpölar blir inte ens bråkdelen så kraftig som vid en direkt vattenstråle.

Sen finns det garanterat olika skivor som är mer eller mindre tåliga för detta. Kanske finns skivor som inte alls har detta problem tack vare en unik (men garanterat dyr) konstruktion. Nå för att volvo R inte är någon billig sak så tror jag inte att de har top-of-line skivor. Av egen erfarenhet så kan jag berätta att tvätta en v70 efter en hård färd på krokig landsväg med högttryckstvätt för att ta bort bromssotet från fälgarna är ett bra sätt för att få slagna skivor. Och då upplever man exakt de symptom som du med S60R beskriver, jag bytte bromskivor(fram), vilket ändå behövdes som tur var och så blev det bra igen.

Om ni inte tror på mig för fem öre så testa gärna själv på egen risk.

mvh

Tack gode gud att det finns folk här som har någorlunda tekniska kunskaper... smile
Att tala innan man tänkt är som att torka sig innan man skiter. Är så jävla träligt att bli förlöjligad när man skriver om något som man vet är helt korrekt och sedan får höra att man är i stort sett dum i skallen...

MANIAC2, är ovanstående även han korkad och bör tänka lite eftersom han håller med mig om bromsskivors förmåga att slå sig vid högtryckstvätt ?!?

Creds till dig schteff !!!!
Senast redigerat av mrcelica (18 juni 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

1 639 Inlägg
18 juni 2006
maniac2 skrev:
varm och otroligt varma...mr celica tycker inte du att det är lite skillnad där?men de är klart du kanske inte fattar de

Så om de blir OTROLIGT varma så håller du plötsligt med om att de kan slå sig, men om de bara blir VARMA (ej otroligt varma) så är man trög om man tror de slår sig ??? Var sätter du gränsen mellan varma och otroligt varma då ??? smile

För att uttrycka mig milt: Voine,voine,voine....
Senast redigerat av mrcelica (18 juni 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

1 639 Inlägg
18 juni 2006
Dagisnivå på mitt snack ?

"mrcelica: ge dig nu herregud tänk lite"
"tack sveddan nu kanske mrcelcia börjar tänka.."
"gör det du celica, du borde tänka lite mer innan du skriver om du nu kan det"
"varm och otroligt varma...mr celica tycker inte du att det är lite skillnad där?men de är klart du kanske inte fattar de"

Du har upplyst mig 4ggr att jag inget fattar och ska börja tänka, bara för att jag skrev vad jag hört om bromsskivorna på S60R så kom för fan inte med fler påhop nu räcker det !

Kapten Schteff
29 Inlägg
20 juni 2006
chilla grabbar!

alla har sina egna syn på ord så det kan bli missförstånd. klonklusion : heta bromsskivor slår sig vid plötsliga temperaturförändringar. alla med på det?

mvh

Sök