Hur testar man "huvudbromscylindern"?

Xoreza
12 mars 2010 · 406 Inlägg

Har luftat mina bromsar men pedalen tar långt ner och trampar man ett par gånger så tar den normalt.
Så antar att det är huvudbromscylindern.

Men kan man testa och ta bort bromsrören ur den och skruva dit 2 skruvar istället? För om den är hel borde ju pedalen ta högt upp igen eller?

Rör sig om en Ford Mondeo 97a

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
12 mars 2010 · 406 Inlägg

Ingen som vet?hmm

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
12 mars 2010 · 406 Inlägg

Japp fungerade hur bra som helst. Lite gängtejp på skruvarna och sedan skruva dit dom och bromspedalen tog omedelbart då är inte huvudbromscylindern trasig.

MvH Glenn Wiberg
te_wik Forummoderator
12 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Har du avluftat på korrekt sätt då?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Louksor
12 mars 2010 · 1 915 Inlägg

låter som du har luft i bromssystemet.

Testa lufta igen.

Hur gör du när du luftar ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Xoreza
13 mars 2010 · 406 Inlägg

Vi var 2st en som tryckte ner pedalen medan en annan vred på nippeln. vet inte vart mer man kan lufta bromssystemet förutom alla 4 hjulen. Men ska köpa 4 nya nipplar inför nästa luftning.

MvH Glenn Wiberg
te_wik Forummoderator
13 mars 2010 · 12 813 Inlägg

"en som tryckte ner pedalen medan en annan vred på nippeln."

Du får nog utveckla det där lite för att vi ska kunna förstå hur ni gjort.

Den ena killen pumpade upp trycket och höll ner pedalen medan du släppte på nippeln?
Sedan skruvade du åt nippeln innan pedalen släpptes?
Höll ni koll på nivån i behållaren? Får inte gå under MIN-strecket.
Vilken ordning gick ni? Vissa bilar måste man avlufta bromsarna i rätt ordning, annars blir det bara skit.
Ifall du har ABS, hade ni tändningen igång?

..osv..


Så utveckla gärna så utförligt som möjligt för att vi ska kunna hjälpa dig.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Xoreza
13 mars 2010 · 406 Inlägg

Hela systemet hade ståt utan bromsvätska i någon månad. Ja vi gjorde som du beskriver och vätskan var aldrig under mini. Började först fram och sedan bak. Ja jag har ABS nej tändningen var inte på.

MvH Glenn Wiberg
Boostrider Försöker iaf
13 mars 2010 · 1 998 Inlägg

Man börjar alltid att lufta längst bort från cylindern. Så på vänsterstyrda bilar blir de den här ordningen:

Höger bak
Vänster bak
Höger fram
Vänster fram

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
canka
15 mars 2010 · 103 Inlägg

om du pumpar upp tryck i cylindern utan motorn igång och sen trycker på bromsen under tiden du startar bilen...sjunker den då ett par cm, 2-3 ungefär...så är den okej...sjunker den mer är den kass

Senast redigerat av canka (15 mars 2010)

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar.. :)
Xoreza
18 mars 2010 · 406 Inlägg

canka skrev:
om du pumpar upp tryck i cylindern utan motorn igång och sen trycker på bromsen under tiden du startar bilen...sjunker den då ett par cm, 2-3 ungefär...så är den okej...sjunker den mer är den kass

Nja den tig i botten:/ Men skruvade dit 2 skruv där rören ska vara och då tog den bra. Så servon och huvudbromscylindern är det inget fel på.

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
18 mars 2010 · 406 Inlägg

Har köpt nya luftnipplar som jag ska sätta dit nu. Ska lyfta om hela systemet någon som vet om man ska ha motorn igång eller ej?

MvH Glenn Wiberg
canka
19 mars 2010 · 103 Inlägg

DJeXCute skrev:
Har köpt nya luftnipplar som jag ska sätta dit nu. Ska lyfta om hela systemet någon som vet om man ska ha motorn igång eller ej?

du behöver inte ha igång motorn....

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar.. :)
Shady_killen S40 T4
19 mars 2010 · 584 Inlägg

DJeXCute skrev:
Har köpt nya luftnipplar som jag ska sätta dit nu. Ska lyfta om hela systemet någon som vet om man ska ha motorn igång eller ej?

du ska inte ha på motorn. plus att du har ABS så om nåt går fel så kan abs lampan lysa för du får felkod och inte alltid lika lätt att släcka.

Renault 5 "GTS" (1991)
te_wik Forummoderator
19 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Shady_killen skrev:

DJeXCute skrev:
Har köpt nya luftnipplar som jag ska sätta dit nu. Ska lyfta om hela systemet någon som vet om man ska ha motorn igång eller ej?

du ska inte ha på motorn. plus att du har ABS så om nåt går fel så kan abs lampan lysa för du får felkod och inte alltid lika lätt att släcka.

Men tändningen bör vara på, visst?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Xoreza
19 mars 2010 · 406 Inlägg

canka skrev:

DJeXCute skrev:
Har köpt nya luftnipplar som jag ska sätta dit nu. Ska lyfta om hela systemet någon som vet om man ska ha motorn igång eller ej?

du behöver inte ha igång motorn....

Okej vad bra.

MvH Glenn Wiberg
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
19 mars 2010 · 1 594 Inlägg

Är det  trummor och pedalen först tar långt ner för att direkt nästa tramp ta längre upp så måste backarna justeras. Luftar gör du genom att sätta en slang på nippeln ner i en burk med bromsvätska. Öppna nippeln och pumpa på bromsen med nippeln öppen. Slangens ände måste hela tiden vara under ytan i burken så luft inte kan smyga baklänges. När inga luftbubblor kommer i burken (håll koll på nivån vid huvudbromscylindern) så är det bara att dra åt nippeln = klart. Börja vid hjulet längst bort från huvudcylindern och ta hjul för hjul närmare och närmare. Du SKA INTE! pumpa tryck först och öppna nippeln sedan, då gör du fel.
Edit: har du ABS så slå på tändningen under luftningen.

Senast redigerat av hotrodder (19 mars 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Xoreza
19 mars 2010 · 406 Inlägg

hotrodder skrev:
Är det  trummor och pedalen först tar långt ner för att direkt nästa tramp ta längre upp så måste backarna justeras. Luftar gör du genom att sätta en slang på nippeln ner i en burk med bromsvätska. Öppna nippeln och pumpa på bromsen med nippeln öppen. Slangens ände måste hela tiden vara under ytan i burken så luft inte kan smyga baklänges. När inga luftbubblor kommer i burken (håll koll på nivån vid huvudbromscylindern) så är det bara att dra åt nippeln = klart. Börja vid hjulet längst bort från huvudcylindern och ta hjul för hjul närmare och närmare. Du SKA INTE! pumpa tryck först och öppna nippeln sedan, då gör du fel.
Edit: har du ABS så slå på tändningen under luftningen.

Okej. Nej det är skivor runt om. Bytte nipplarna idag med. Men lät polaren trycka ner pedalen tills det tog stopp och sedan öppnade jag nippeln medan han tröck ner pedalen och sedan stängde jag innan han släppte pedalen. Sammanlagt så tömde jag systemet på 1l vätska så nu är det ny fin vätska och bromsen tar när man trycker ner pedalen 1/1,5cm

MvH Glenn Wiberg
Nystedt88
13 augusti 2015 · 411 Inlägg

DJeXCute skrev:

hotrodder skrev:
Är det  trummor och pedalen först tar långt ner för att direkt nästa tramp ta längre upp så måste backarna justeras. Luftar gör du genom att sätta en slang på nippeln ner i en burk med bromsvätska. Öppna nippeln och pumpa på bromsen med nippeln öppen. Slangens ände måste hela tiden vara under ytan i burken så luft inte kan smyga baklänges. När inga luftbubblor kommer i burken (håll koll på nivån vid huvudbromscylindern) så är det bara att dra åt nippeln = klart. Börja vid hjulet längst bort från huvudcylindern och ta hjul för hjul närmare och närmare. Du SKA INTE! pumpa tryck först och öppna nippeln sedan, då gör du fel.
Edit: har du ABS så slå på tändningen under luftningen.

Okej. Nej det är skivor runt om. Bytte nipplarna idag med. Men lät polaren trycka ner pedalen tills det tog stopp och sedan öppnade jag nippeln medan han tröck ner pedalen och sedan stängde jag innan han släppte pedalen. Sammanlagt så tömde jag systemet på 1l vätska så nu är det ny fin vätska och bromsen tar när man trycker ner pedalen 1/1,5cm

Har exakt samma problem på min ST220 att pedalen går i botten, även fast jag har luftat och även bytt huvudcylinder, har även kopplat upp dator och testkört abs enheten och samtidigt luftat ifall det skulle finnas luft i abs pumpen men har inte funkat sad

Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Ekis7
12 november 2017 · 1 Inlägg

Hej
Hjälp!!
Har bytt huvudbromscylinder, fyllt broms vätska....... pedalen går i botten o går tillbaka lite men inte mycket
Bromsarna tar absolut ingenting!!??
När jag tog bort den gamla cylindern så pös det ut luft..
Jag har helt klart missat nåt, men vet dock inte vad!?
Skulle uppskatta lite hjälp

Ekis

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang