Fjäderbensstag

Germax
1 april 2005 · 12 086 Inlägg

Jag funderar på att göra egen krängningshämmare till min kärra.
Jag hade tänkt använda mig av 20mm rundstål, org. är 12mm.

Kan någon ge mig lite tips på hur jag ska göra?
Om den ska härdas och isf hur mkt. Lite sånna saker.

Tack!

Senast redigerat av Fkoff (1 april 2005)

Daniel
1 april 2005 · 671 Inlägg

Ett rör är bättre då kan du gå upp i diameter och ner i vikt men ändå få bättre styrka.

Om det ska vara bling bling så är det snyggare med breda platta stag, gärna kromade.

Sharky
1 april 2005 · 10 287 Inlägg

Menar du fjäderbensstag eller krängningshämmare?
Märkligt om fjäderbensstagen skulle vara i rundstål då dom inte skall utsättas för torsion.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
1 april 2005 · 12 086 Inlägg

Tack, för att ni rättade mig!smile
Som ni ser så va klockan en del.. va inte helt skärpt!wink
Krängsningshämmare menar jag förståss!

Men precis, det ska ju blir en torsionkraft i hämmaren, borde man inte härda iaf krökarna så att de inte försvagas just i de punkterna, de har ju redan misst mkt spänst när man bockade?

Sharky
1 april 2005 · 10 287 Inlägg

Dione i Uppsala borde kunna sånt här.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
3 april 2005 · 12 086 Inlägg

Några fler tips?

Biffen RemixX Racing...
3 april 2005 · 84 Inlägg

Det är relativt avancerade grejjer det här, om du tar ett vanligt järnrör kommer det säkerligen att böja sig i krökarna och så småningom spricka, du måste förmodligen använda någon slags specialstål (kan dock vara svårt att svetsa i) eller härda stålet, du måste dock fortfarande använda ett härdbart material med en styrka som medger att det blir hårdare än original om du vill styva upp mer vilket väl var syftet med det hela...
Mitt råd är fråga på någon firma som specialiserar sig på sånt här, annars är risken för kollaps eller försämrade vägegenskaper väldigt stor..

R.I.P Daihatsu Charade turbo -91.. snyft... =(
R.I.P Audi 100 T -87.. BUÄÄÄ!!!
Germax
3 april 2005 · 12 086 Inlägg

Men orginalhämmaren ser inte ut att va av något specialstål, ser ut som helt vanligt kolstål, numera rostigt!
Jag tänkte använda mig av vanligt maskinstål, dte går att svetsa, härda och det är segt material.

Aja.. får väl prova helt enkelt!

Biffen RemixX Racing...
4 april 2005 · 84 Inlägg

Så går ju också att göra smile... kolla bara så att det du sätter dit är hårdare än orig.. glöm heller inte att testa bilen i nån slags konbana ele nåt, då vet man ju att det håller, samt att man märker om det blev nån skillnad...
Se också upp så att det inte härdar när du svetsar, inte kul om det spricker i svetsfogen, låt det svalna långsamt och svetsa inte på ett ställe för länge...

ps. man kan inte se om det är spec. stål, måste kontrolleras med en speciell mätare...

R.I.P Daihatsu Charade turbo -91.. snyft... =(
R.I.P Audi 100 T -87.. BUÄÄÄ!!!
Sharky
7 april 2005 · 10 287 Inlägg

Lek inte med döden. Gissa vad som händer om ens hemsnickrade krängningshämmare går av i en landsvägskurva i 150 blås.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
7 april 2005 · 12 086 Inlägg

Jag skulle vilja påstå att dte inte händer så mkt.. lr du kanske har varit med om det? Jag har kört en bil utan krängninghämmare bak och visst krängde den men den gick ju att köra.

Sharky
8 april 2005 · 10 287 Inlägg

Du kan inte jämföra på det sättet. Gissa om bilens över/understyrningsegenskaper ändras om krängningshämmaren går av.

Och nej, jag har inte varit med om det. Men du kan ju göra ett enkelt praktiskt experiment.
1: Ta din bil med krängningshämmaren monterad. Leta upp en lång sugande kurva. Hitta max hastighet du kan klara utan att få släpp.

2: Ta bort krängningshämmaren och kör i samma hastighet som i försök nr1.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bmw_E30
9 april 2005 · 7 Inlägg

hardox""

Tål Allt!

Germax
9 april 2005 · 12 086 Inlägg

Hardox?=P är dte en metall lr?

Sant det du säger Göran.. men jag får väl göra den så stark jag kan och köra lite provrundor och se vad den går för!

olsen Glidare...
9 april 2005 · 64 Inlägg

Hardox 400 he he... det håller för ALLT!!!!

kan tillägga att det väger en del men det används i bergsflak.... typ till dumprar o.s.v

*på tal om ingenting!*

Peugeot Sport Club
"Speed dosn´t kill, It´s the sudden loss of it that does"
Peugeot 406 SS
Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon
shogun
9 april 2005 · 2 117 Inlägg

Kör med homogen stång. Har bytt mina till grövre doningar från Whiteline. De är mycket bra. Kolla lite på deras hemsida. Finns matnyttig info där.
http://www.whiteline.com.au/

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
j0jje_
20 april 2005 · 125 Inlägg

nog finns det enklare grejer man kan hålla på med, gör ett eget fjäderbensstag istället då får du ju lite mer  väghållning om det är det du är ute efter och risken för att du ska fara av vägen blir ju betydligt mindre! smile

Germax
20 april 2005 · 12 086 Inlägg

Om du kollar min bil så har jag redan fjäderbens stag dock.
och inte för väghållningen utan för utseendets skull som på de flästa bilar.

j0jje_
21 april 2005 · 125 Inlägg

jag har kollat på din bil men inte så utförligt! missa det då, men fjäderbensstag har man väl ändå för att bilen ska bli mer vridstyv och för utseende kanske!?

Germax
21 april 2005 · 12 086 Inlägg

Jo. .det jag mena (och som jag tror de flesta instämmer) så är ju fjäderbensstag lite överdrivet på en standardbil.. men om den hjälper väghållningen så är det ju styvheten, helt klart!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang