Modifiera en bil för drifting?

Robino
20 mars 2010 · 241 Inlägg

Drifting har blivit väldigt stort i hela världen. Och vad jag vet så finns det inga enklare guider på hur man modifierar sin bil för drifting. Därför tänkte jag försöka starta en "bocklista" på vad som bör göras i olika klasser. Men jag behöver ERAN hjälp.

Snälla skriv ut allt som kan underlätta vid drifting så skriver jag upp det här allt eftersom.

Vi börjar väl med två klasser som byggs ut. Nybörjare och Pro, då pro självklart blir klassen för den ultimata driftingbilen, och nybörjare är väl lite enklare modifieringar.



Nybörjare
RWD
AGA-diff
Lätta
Chippa
Hydraulisk handbroms

Pro
Lätta bilen
Rätt däck
LSD (Limited Slip Differential)
Störtbåge
Coilovers
Hydraulisk handbroms


För att få tävla med bilen måste du självklart även ha FIAA-godkänd stol och bälte, overall, hjälm osv.

Senast redigerat av Robino (21 mars 2010)

Aerodynamik ...
20 mars 2010 · 7 120 Inlägg

Det är ju ingen nackdel precis att som nybörjare ha en lätt bil med störtbåge och bra däck. Tvärtom skulle jag säga smile

Takashi Got VTEC?
20 mars 2010 · 1 593 Inlägg

Hästkrafter är inte viktigt, BPU räcker (beror så klart också på vad det är för bil du har). Men jag skulle säga att allting handlar om balansen. Spelar ingen roll hur mycket hk du har, har du ingen balans så kommer du ändå inte kunna hålla en drift.

RWD
Aga-diff
Coilovers (inställningarna är viktiga)
Lätt bakända
BPU
Strippa bilen på några kg.
Spänna handbroms och bättre bromsar om det behövs.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
criller Aktiv Medlem
20 mars 2010 · 1 303 Inlägg

Takashi skrev:
Hästkrafter är inte viktigt, BPU räcker (beror så klart också på vad det är för bil du har). Men jag skulle säga att allting handlar om balansen. Spelar ingen roll hur mycket hk du har, har du ingen balans så kommer du ändå inte kunna hålla en drift.

RWD
Aga-diff
Coilovers (inställningarna är viktiga)
Lätt bakända
BPU
Strippa bilen på några kg.
Spänna handbroms och bättre bromsar om det behövs.

Håller med till 200%

Lite spelar roll på hk..ska du hålla ställ i 80 km/h på 3:an så behövs nog 200+ iallafall..men sen finns det ju alltid annat man kan göra än att gasa..man kan ju slänga med bilen och dra i handbroms mm mm så hk är inte allt men dom behövs ändå tongue

men den listan du skrev med RWD, AGA, COILOVERS, LÄTTA, CHIPPA, blir kanon. det räcker gott och väl för nybörjare tongue

Ska själv bygga drifting bil sen när man ha fått igång ekonomin smile

Mvh Christian
KHRacing
20 mars 2010 ·

Hästarna har ingen som helst betydelse - OM - man har balansen i bilen.
En bil med för lätt bakända blir mkt mkt svårkört, se ett bra exempel i min Evo.

Som exempel kan jag nämna att den effektsvagaste bilen i japanska D1 har varit
en 1983 Daihatsu Charmant på endast 95hk.

Svetsdiff är inte alls att rekommendera, om jag får säga mitt.

Jag har faktiskt aldrig använt min hydrauliska handbroms under Driftingkörning,
har man en rätt inställd diff/chassie så skall den ej behövas, men såklart är alla förare olika, tur de.

KHRacing
20 mars 2010 ·

criller skrev:
Lite spelar roll på hk..ska du hålla ställ i 80 km/h på 3:an så behövs nog 200+ iallafall..men sen finns det ju alltid annat man kan göra än att gasa..man kan ju slänga med bilen och dra i handbroms mm mm så hk är inte allt men
dom behövs ändå tongue

Bilden till vänster: 120 kmh cirka i 3:an i Parisern på Mantorp, bil.. 900kg BMW 318 med 113hk smile
http://www.geting.se/image.php/229915-bmw318.JPG

Senast redigerat av KHRacing (20 mars 2010)

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 mars 2010 · 3 929 Inlägg

Är det bara jag som ser fördelar i en störtbåge?
Min far tycker jag är dum i huvet som vill ha störtbåge i min Thunderbird men vafan!
Mitt egna liv är mer värt än 100kg ...

Jag kan inte mycket drifting men ska inte en sådan bil vara VÄLDIGT instabil i styrningen?
Och sedan så räcker 250hk gott och väl!
Många bilar i D1GP har inte mycket över 300pollar ...
Köp en motor som du vet att du kan få ut över 500hk ur sedan så börjar du på kanske 250, lär dig, tar steg upp hela tiden.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Froborg
20 mars 2010 · 323 Inlägg

En vettig bil är BMW 525 -92 och nyare.
Varför?
Jo bra motor med lagom mycke effekt.
Bra original chassi, stabil och lätt driftad.
Bra vikt fördelning original, 50/50 på sedanen och 47/53 på kombin
Billig i inköp, mot andra drift vänliga bilar.

De ända som man behöver köpa till bilen är
Vettig diffbroms, väghålnings kit (coilovers)

Rensa ut allt onödigt, bak säte kan vara kvar för de vägen under 15kg medan framstolarna väger 25kg st. om jag minns rätt

Senast redigerat av Froborg (20 mars 2010)

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
21 mars 2010 · 3 929 Inlägg

Fysatan, har dom en sån bra viktfördelning!?
Det är ju en blyklump! big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Volvator Däckmontör
21 mars 2010 · 88 Inlägg

Min E34 535 vägdes in på 1195kg senast nu.



MVH Fredde..

Aerocombi Xenoholic
21 mars 2010 · 2 559 Inlägg

Det ultimata är väl en "böttsänkt" 740 gl utan ljuddämpare o svetsad bakaxel tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Jokke_
21 mars 2010 · 453 Inlägg

Aerocombi skrev:
Det ultimata är väl en "böttsänkt" 740 gl utan ljuddämpare o svetsad bakaxel tongue

Med tillhörande wunderbaum och tärningar hängande i backspegeln

volvofidde
21 mars 2010 · 77 Inlägg

Eller en framhjulsdriven bil.. wink

Volvo 940 Turbo "S90R" (1995)
Aerocombi Xenoholic
21 mars 2010 · 2 559 Inlägg

volvofidde skrev:
Eller en framhjulsdriven bil.. wink

lol näää

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
volvofidde
21 mars 2010 · 77 Inlägg

Men jag såg nåt klipp från Japan (självklart) där dem driftade med en FWD Civic. Han fick dra i kryckan kan jag lova! Han gjorde det bra också. big_smile

Volvo 940 Turbo "S90R" (1995)
AEracing Servicetekniker
21 mars 2010 · 160 Inlägg
OG9-3 2.0T Sport Edition
Mallle Marx Engineering
21 mars 2010 · 55 Inlägg

Bullet--- skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte rent ut sagt krav på bur i bilen om man kör pro drifting?

Jo de sant, bur fiaa godkända stolar och bälten krävs i proint klassen som den heter i den andra modified, kan du gör men en helt orginal bil smile

MarX Engineering
Sponsorer:
www.infosite.se
Chevrolet Silverado 2500hd "Duramax" (2005)
Volvo 945 tdic "R-design by Marx engineering" (1991)
Volvo 940 T5 "Stolpskott engeneering" (1992)
Robino
21 mars 2010 · 241 Inlägg

Kul att se så mycket svar på kort tid. smile

Listorna kan bli långa. Och även flera. Kanske ska ha en lista för PRO TRACK och en för PRO STREET (alltså fullt laglig och besiktad.

Och jag gillar att ni skriver vad ni tycker angående t.ex. AGA-diff och andra saker som kanske inte behövs för alla, men hjälper vissa. smile

Keep on driftin' wink

Senast redigerat av Robino (21 mars 2010)

camaro67 Meister
21 mars 2010 · 6 763 Inlägg

Froborg skrev:
En vettig bil är BMW 525 -92 och nyare.
Varför?
Jo bra motor med lagom mycke effekt.
Bra original chassi, stabil och lätt driftad.
Bra vikt fördelning original, 50/50 på sedanen och 47/53 på kombin
Billig i inköp, mot andra drift vänliga bilar.

De ända som man behöver köpa till bilen är
Vettig diffbroms, väghålnings kit (coilovers)

Rensa ut allt onödigt, bak säte kan vara kvar för de vägen under 15kg medan framstolarna väger 25kg st. om jag minns rätt

Jag vet inte hur man kan rekomendera en stor tung familjebil. Isåfall är väll e36 och e30 betydligt bättre om man vill åka BMW. Billig driftingbil som det finns potential att åka i väldigt höga serier är ju 200sx s13. Ingen höjdar motor men har man ett bra chassi så behöver man inte mycket motor. Men ska man högre upp i serierna så går det allrid att plocka i en sr20 eller rb25/26. s14 är ju rätt billiga åxo.

Min bil skulle jag säga är en bra nybörjarbil. Coilovers, 2-vägsdiff, hydraulisk handbroms och bpu-trim. Räcker väldigt långt och har inte kostat en förmögenhet

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Robino
21 mars 2010 · 241 Inlägg

camaro67 skrev:
Min bil skulle jag säga är en bra nybörjarbil. Coilovers, 2-vägsdiff, hydraulisk handbroms och bpu-trim. Räcker väldigt långt och har inte kostat en förmögenhet

Personligen ser inte jag hydraulisk handbroms till nybörjare, utan mer till pro.


BTW. Vad för däck bör man anvädan? Hur bör man ställa fjädringen? Aerodynamik. Kan det hjälpa på något sätt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang