Påkörd bakifrån vid vänstersväng, vems fel?

enpatte
20 mars 2010 · 498 Inlägg

Min sambo vart på körd av en idiot.

Scenario:
Landsväg, 90km/h och varsitt mötande körfält.
Min sambo blinkar, saktar in och ser ingen i backspegeln.
Dock tar det någon sekund mellan det att hon slutar att titta i backspegeln och sedan svänger.....pang.

Bakifrån kommer det någon i en hastighet som min sambo upplever som klart snabbare än 90 som bestämmer sig för att köra om min sambo på vänster sida(idiot).
Hon som nu står nästan stilla och blinkar vänster!
Tack och lov så drar han bara in i fronten och inte rakt i dörren.

Mannen var från Bulgarien och tillhörde det alpina landslaget, tack och lov hade han en svensk hyrbil.
Hyrbilens försäkringsbolag var snabba med att höra av sig till min sambo(!?) och direkt säga att det var hennes fel, hon hade ingen chans osv...
Vårat försäkringsbolag ville inte yttra sig direkt.
Vart milt sagt brydd över påhoppet hon fick i telefonen av det andra bolaget.

Själv känner jag mig lite kluven till skuldfrågan, visst hon hade lite dålig uppsikt, men att dra om en bil som ska svänga vänster på vänster sida när det finns en bred väggren på insidan.
Ja jag vet att man inte får passera på insidan och att man egentligen ska bromsa in och låta bilen svänga först(?) innan man passerar men vem gör det.

xzit
20 mars 2010 · 448 Inlägg

Det är hans fel, då man ska hinna bromsa till framförvarande fordon.
samma sak om du kör i 90Km/h på rak väg och måste bromsa, och sedan ngn kör in i dig bakom så är det deras fel.

Xzit
gamlingen
20 mars 2010 · 5 198 Inlägg

han kommer säkert säga att han skulle köra om och att hon plötsligt svängde vänster. Då åker hon på det.men annars tycker jag det hans fel.

Slash Saabifierad
20 mars 2010 · 2 026 Inlägg

Jag skulle säga att det var hyrbilens fel då man ej skall köra om någon som markerar tydligt att den skall göra en vänstersväng. Om din sambo däremot glömde blinkersen och bara svängde då blir det knepigt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
iBruce
20 mars 2010 · 124 Inlägg

Hade han påbörjat omkörningen innan hon blinkar vänster så är det hennes fel. Vad jag vet så får man väl heller inte svänga till vänster på ländsväg när man har bilar bakom?

"Heeeeej dåååå"
gamlingen
20 mars 2010 · 5 198 Inlägg

Kommer att bli ord mot ord om det inte finns vittnen.

Mr_Woods Musiker
20 mars 2010 · 472 Inlägg

Låter ju som ett solklart fall! = EJ HENNES FEL!!!
Han har ju förstås dragit en vals för FB, och är han utländsk landslagsman räknar han väl i sitt högmod med att verka mest trovärdig! Men stå på er!
Synd att ni inte tillkallade polis och stannade på platsen, för såvida de inte intresserar sig för mutor så skiter de fullständigt i vem han råkar vara!

Har själv varit nära att krocka en bil som stod stilla och väntade på att kunna svänga vänster på E45 i närheten av Lilla Edet... Jag lyckades emellertid under högljutt däckskrik klämma mig förbi på VÄGRENEN!
Han hade varken tänt bromsljus eller dimljus och p.g.a. tät dimma reagerade jag för sent men nog fan hade jag tagit på mig skulden om jag klippt honom BAKIFRÅN!!! Man får ju anpassa farten efter siktförhållandet och det hade jag i sanning inte gjort... Är glad att jag hade sinnesnärvaro att släppa bromsen i tid, för jag hade definitivt inte hunnit stanna!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Clintan66
20 mars 2010 · 2 011 Inlägg

Blir man påkörd bakifrån är det alltid den personens fel. Har inte hållit tillräckligt avstånd för att hinna stanna. Inte varit tillräckligt observant osv.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Goffen Administratör
20 mars 2010 · 2 974 Inlägg

Det kommer att bli hennes fel. Lagen är utformad så att den som bryter mest mot trafikflödet ska visa väjningsplikt... mao hennes vänstersväng ska ske utan att nån måste bromsa eller väjja. Va ett populärt scenario i trafikmagasinet för många år sen och det va den svängandes fel med samma motivering som jag skrivit här.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Guustafsson Gangstuh
20 mars 2010 · 122 Inlägg

iBruce skrev:
Hade han påbörjat omkörningen innan hon blinkar vänster så är det hennes fel. Vad jag vet så får man väl heller inte svänga till vänster på ländsväg när man har bilar bakom?

tänkte också på det för de fick jag lära mig när jag tog körkort. bilar bakom när man ska göra vänstersväng på landsväg så ska man köra o vända någonstans o köra tillbaka o göra högersväng...

Lidborn VD
20 mars 2010 · 643 Inlägg

Goffen skrev:
Det kommer att bli hennes fel. Lagen är utformad så att den som bryter mest mot trafikflödet ska visa väjningsplikt... mao hennes vänstersväng ska ske utan att nån måste bromsa eller väjja. Va ett populärt scenario i trafikmagasinet för många år sen och det va den svängandes fel med samma motivering som jag skrivit här.

Ska man svänga vänster är det alltid ens eget fel.. Och detta gäller oavsett om bakomvarande kör på dig med vilje eller full eller vad som.. Alltid vänstersvängarens fel...

Goffen Administratör
20 mars 2010 · 2 974 Inlägg

Lidborn skrev:

Goffen skrev:
Det kommer att bli hennes fel. Lagen är utformad så att den som bryter mest mot trafikflödet ska visa väjningsplikt... mao hennes vänstersväng ska ske utan att nån måste bromsa eller väjja. Va ett populärt scenario i trafikmagasinet för många år sen och det va den svängandes fel med samma motivering som jag skrivit här.

Ska man svänga vänster är det alltid ens eget fel.. Och detta gäller oavsett om bakomvarande kör på dig med vilje eller full eller vad som.. Alltid vänstersvängarens fel...

Japp det va väl det jag skrev!? Bara så vi är överens!?

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Lidborn VD
20 mars 2010 · 643 Inlägg

Goffen skrev:

Lidborn skrev:

Goffen skrev:
Det kommer att bli hennes fel. Lagen är utformad så att den som bryter mest mot trafikflödet ska visa väjningsplikt... mao hennes vänstersväng ska ske utan att nån måste bromsa eller väjja. Va ett populärt scenario i trafikmagasinet för många år sen och det va den svängandes fel med samma motivering som jag skrivit här.

Ska man svänga vänster är det alltid ens eget fel.. Och detta gäller oavsett om bakomvarande kör på dig med vilje eller full eller vad som.. Alltid vänstersvängarens fel...

Japp det va väl det jag skrev!? Bara så vi är överens!?

Jag skulle bara berätta lite mer om att du har rätt big_smile big_smile

Mr_Woods Musiker
20 mars 2010 · 472 Inlägg

Jag är inte alldeles säker på det för mina arbetskamrater blev påkörda bakifrån när de på ett fullkomligen IDIOTISKT sätt stod och väntade på mötande trafik för en vänstersväng och bilens akter blev helt demolerad! Dessutom ådrog de sig lättare pisksnärtskador och föraren skadade även hand och knä!
Det var enligt deras utsaga den stackars artonåriga flickan med två veckor färskt körkort och pappas nya Benz som fick stå som ensamt ansvarig för olyckan. Blixthalka rådde på olycksplatsen.

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Goffen Administratör
20 mars 2010 · 2 974 Inlägg

Ja fast nu är det inte påkörd bakifrån detta gäller utan det är en påbörjad vänstersväng och en bil som håller på och kör om kör på bilens front...... Påkörd bakifrån är en sak och påkörd vid påbörjad vänstersväng är en annan.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Mr_Woods Musiker
20 mars 2010 · 472 Inlägg

Ahaaa! Trodde "bakifrån" avsåg körriktningen...
Man lär sig något nytt varje dag!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
enpatte
20 mars 2010 · 498 Inlägg

Frågan verkar ju vara hur stor roll det spelar att han körde som en idiot, gissningsvis 120-140 på 90väg.

Det som däremot inte alls är lika roligt är att vagnskadegarantin gick ut på bilen i januari och bilen har då bara halvförsäkring.
Vi hade missat det totalt....suck sad

Känns inte som att vi har typ 25 000kr extra för att laga bilen. sad

ballan1987
20 mars 2010 · 24 Inlägg

får man göra en vänstersväng på landsväg??

Wanegardh Asgammal medlem.
20 mars 2010 · 2 246 Inlägg

ballan1987 skrev:
får man göra en vänstersväng på landsväg??

Hur ska man annars kunna svänga vänster?

ballan1987
20 mars 2010 · 24 Inlägg

åka in till kanten? eller åka och vända på ett odentligt bra ställe. hur gick det med henne??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang