KÖPRÅD Bmw 540 touring utan servicebok!!

Medde
21 mars 2010 · 183 Inlägg

Vågar man köpa en -99 540 touring "fullutrustad" utan servicebok, har endast kvitto på att motorn är bytt. Allt annat har gått 30 000 mil. Bilen är annars i fint skick, både invändigt och utvändigt. Har provkört och den går bra.

Ska jag M testa den? Hur säker kan man vara på ett M test, och kan jag vara trygg om den går igenom testet utan anmärkning?

Han begär 47 000 kr, han går ej ner mer..

Mvh / Medde

Senast redigerat av Medde (21 mars 2010)

Rquired Allmänt envis
21 mars 2010 · 12 512 Inlägg

M-test är alltid en bra idé, oavsett om bilen har servicebok eller inte.

Men det låter misstänkt, en 540i 99 för 47k? Hade kollat upp den bilen riktigt noggrant om jag varit du. Lite olika guider om hur man kollar upp importer, en utmärkt begagnatguide etc. hittar du på www.autopower.se, kan tipsa dig om att ta en titt där.

Är det denna det gäller?: http://www.blocket.se/malmo/Bmw_540ia_T … 20&w=3

Senast redigerat av Rquired (21 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Medde
21 mars 2010 · 183 Inlägg

Rquired skrev:
M-test är alltid en bra idé, oavsett om bilen har servicebok eller inte.

Men det låter misstänkt, en 540i 99 för 47k? Hade kollat upp den bilen riktigt noggrant om jag varit du. Lite olika guider om hur man kollar upp importer, en utmärkt begagnatguide etc. hittar du på www.autopower.se, kan tipsa dig om att ta en titt där.

Är det denna det gäller?: http://www.blocket.se/malmo/Bmw_540ia_T … 20&w=3

Det är det jag hängt upp mig på också ju, enligt nuvarande ägare så köpte han den av en påstådd klåpare i norrland, den blev fraktad hit. När den landade hos nuvarande ägare så förstod han att det var mer fel än vad klåparen hade berättat om. varken servicebok eller något annat fanns med bilen, och nuvarande säljare ringde och ringde utan något svar. Så det slutade med att han var tvungen att byta motor och även kring utrustning till motorn.

Har kollat på autopower, inget av det som jag la märke till när jag kollade på bilen.

Det är inte den bilen du länkade till utan denna: http://www.blocket.se/malmo/BMW_540ia_2 … 11&w=3

Germax
21 mars 2010 · 12 086 Inlägg

Att serviceboken är borta på en 11 år gammal bil som mest troligen är importerad är väl inte katastrof. Kan man bilar är de ju bara att kolla igenom den, med argument att serviceboken är borta borde man få kolla lite extra på den. Hissa upp den och så. Annars kanske man bör titta på en annan bil.

Medde
21 mars 2010 · 183 Inlägg

JapMax skrev:
Att serviceboken är borta på en 11 år gammal bil som mest troligen är importerad är väl inte katastrof. Kan man bilar är de ju bara att kolla igenom den, med argument att serviceboken är borta borde man få kolla lite extra på den. Hissa upp den och så. Annars kanske man bör titta på en annan bil.

Den är import -02. Då kanske M test vore bra och om allt ser bra ut eller om det är lite små fel som inte kostar en förmögenhet att fixa, så är det bara att köpa?

Men är 47 000 kr ett rimligt pris då?

Senast redigerat av Medde (21 mars 2010)

Rquired Allmänt envis
21 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Den "rätta" annonsen känns rent spontant bra mycket seriösare, och att bilen "kommer från" Norrland innebär rent statistiskt för en mindre chans för att den är skruvad eller oärlig. Helt enkelt för att de flesta firmor som skruvar ligger här i söder där det är närmre till kontinenten.

Och att motorn är bytt är även det en stor fördel, annars kan det vara en stor källa till problem.

30.000 mil är i sig inget som knäcker en korrekt underhållen Bmw, tvärt om kan de gå betydligt längre utan att det märks på bilen. Och nu är dessutom motorn bytt och fräsch(?).

Känns som det kan vara ett riktigt bra köp om du har tur smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tobbe_n
21 mars 2010 · 252 Inlägg

kolla så lådan växlar i ordning på den. dessa brukar rosta runt bagaget och under den delbara rutan samt i dörr öppningarna så kolla det noga. är juh tråkigt o köpa en så pass "ny"bil som börjat rosta o sådära..

Gti-r
Medde
21 mars 2010 · 183 Inlägg

Rquired skrev:
Den "rätta" annonsen känns rent spontant bra mycket seriösare, och att bilen "kommer från" Norrland innebär rent statistiskt för en mindre chans för att den är skruvad eller oärlig. Helt enkelt för att de flesta firmor som skruvar ligger här i söder där det är närmre till kontinenten.

Och att motorn är bytt är även det en stor fördel, annars kan det vara en stor källa till problem.

30.000 mil är i sig inget som knäcker en korrekt underhållen Bmw, tvärt om kan de gå betydligt längre utan att det märks på bilen. Och nu är dessutom motorn bytt och fräsch(?).

Känns som det kan vara ett riktigt bra köp om du har tur smile

Okej smile Låter ju bra! Motorn kändes bra och jag blev väldigt förvårnad över hur rent det var i motorutrymet..Den skakade inte och gjorde inga missljud ifrån sig.. Den gick väldigt tyst..
Hmm undrar vad man ska göra nu? Något mer man ska tänka på?
PS: Min första bmw wink

Medde
21 mars 2010 · 183 Inlägg

Tobbe_n skrev:
kolla så lådan växlar i ordning på den. dessa brukar rosta runt bagaget och under den delbara rutan samt i dörr öppningarna så kolla det noga. är juh tråkigt o köpa en så pass "ny"bil som börjat rosta o sådära..

Tackar=)

Eisenhut
21 mars 2010 · 1 827 Inlägg

Medde skrev:

Rquired skrev:
Den "rätta" annonsen känns rent spontant bra mycket seriösare, och att bilen "kommer från" Norrland innebär rent statistiskt för en mindre chans för att den är skruvad eller oärlig. Helt enkelt för att de flesta firmor som skruvar ligger här i söder där det är närmre till kontinenten.

Och att motorn är bytt är även det en stor fördel, annars kan det vara en stor källa till problem.

30.000 mil är i sig inget som knäcker en korrekt underhållen Bmw, tvärt om kan de gå betydligt längre utan att det märks på bilen. Och nu är dessutom motorn bytt och fräsch(?).

Känns som det kan vara ett riktigt bra köp om du har tur smile

Okej smile Låter ju bra! Motorn kändes bra och jag blev väldigt förvårnad över hur rent det var i motorutrymet..Den skakade inte och gjorde inga missljud ifrån sig.. Den gick väldigt tyst..
Hmm undrar vad man ska göra nu? Något mer man ska tänka på?
PS: Min första bmw wink

Är det för rent i motorrummet så ringer det varningsklockor. Ofta tvättar man för att dölja eventuella läckage.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Medde
21 mars 2010 · 183 Inlägg

Eisenhut skrev:

Medde skrev:

Rquired skrev:
Den "rätta" annonsen känns rent spontant bra mycket seriösare, och att bilen "kommer från" Norrland innebär rent statistiskt för en mindre chans för att den är skruvad eller oärlig. Helt enkelt för att de flesta firmor som skruvar ligger här i söder där det är närmre till kontinenten.

Och att motorn är bytt är även det en stor fördel, annars kan det vara en stor källa till problem.

30.000 mil är i sig inget som knäcker en korrekt underhållen Bmw, tvärt om kan de gå betydligt längre utan att det märks på bilen. Och nu är dessutom motorn bytt och fräsch(?).

Känns som det kan vara ett riktigt bra köp om du har tur smile

Okej smile Låter ju bra! Motorn kändes bra och jag blev väldigt förvårnad över hur rent det var i motorutrymet..Den skakade inte och gjorde inga missljud ifrån sig.. Den gick väldigt tyst..
Hmm undrar vad man ska göra nu? Något mer man ska tänka på?
PS: Min första bmw wink

Är det för rent i motorrummet så ringer det varningsklockor. Ofta tvättar man för att dölja eventuella läckage.

Jo sant! Men motorn är nyligen bytt! Men man får ju låta M test avgöra? wink

Frayze
21 mars 2010 · 727 Inlägg

Den har gått långt och är inte face-liftad, har den fått slitdelar som bussningar, stötdämpare och bromsar bytt? går nog att trycka ned priset en del på den, is i magen tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Medde
21 mars 2010 · 183 Inlägg

Frayze skrev:
Den har gått långt och är inte face-liftad, har den fått slitdelar som bussningar, stötdämpare och bromsar bytt? går nog att trycka ned priset en del på den, is i magen tongue

Den gick igenom besiktningen med blankt papper i Jan! ... Ja, jag ska försöka få ner den någon tusen lapp till:P

TRYIT Teddan
21 mars 2010 · 2 495 Inlägg

men hur vet man att motorn dom har stoppat i är bra eller att den ahr gått mindre? jag har inte läst annonsen .
det är ju inte så att bilen blir "bättre" för att motorn är bytt nån gång.

Men du behöver nog inte tveka pga servicebok ... gå på känsla , verkar allt schysst är det bara att köra på.

LYcka till

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Noxxer
21 mars 2010 · 1 482 Inlägg

Kolla så bilen inte driver bakåt när du har neutralen i. Isf är växellådan dålig. Detta ska i regel inte förekomma på E39 540 men det händer.

Framvagnen är en svag punkt. Kolla så det är styvt.

M-Test är inte dumt.

Edit: Sen är bilen dyr att äga. Vilket du kanske redan vet wink
Min E34 540 kostade 30 000kr inköp. PÅ 1 år har den kostat mig ca 80 000kr i ägarkostnader.

Senast redigerat av Noxxer (21 mars 2010)

BLT Service
Theracords Music Label
Medde
21 mars 2010 · 183 Inlägg

Noxxer skrev:
Kolla så bilen inte driver bakåt när du har neutralen i. Isf är växellådan dålig. Detta ska i regel inte förekomma på E39 540 men det händer.

Framvagnen är en svag punkt. Kolla så det är styvt.

M-Test är inte dumt.

Edit: Sen är bilen dyr att äga. Vilket du kanske redan vet wink
Min E34 540 kostade 30 000kr inköp. PÅ 1 år har den kostat mig ca 80 000kr i ägarkostnader.

Ok! Vad är det som har kostat 80 000kr? Låter jävligt mycket hmm

Medde
21 mars 2010 · 183 Inlägg

TRYIT skrev:
men hur vet man att motorn dom har stoppat i är bra eller att den ahr gått mindre? jag har inte läst annonsen .
det är ju inte så att bilen blir "bättre" för att motorn är bytt nån gång.

Men du behöver nog inte tveka pga servicebok ... gå på känsla , verkar allt schysst är det bara att köra på.

LYcka till

Yes!! Det blir M test vilket fall.. för då är jag 100% säker hmm

JonR
21 mars 2010 · 3 259 Inlägg

Eisenhut skrev:
Är det för rent i motorrummet så ringer det varningsklockor. Ofta tvättar man för att dölja eventuella läckage.

Ja eller så blir det ju lättare att se läckage om det är rent överallt...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Medde
21 mars 2010 · 183 Inlägg

JonR skrev:

Eisenhut skrev:
Är det för rent i motorrummet så ringer det varningsklockor. Ofta tvättar man för att dölja eventuella läckage.

Ja eller så blir det ju lättare att se läckage om det är rent överallt...

Ja sant!! wink

Rquired Allmänt envis
21 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Lyckad och slitstark motorkonstruktion som efterträder M60 och har i princip samma svaga punkter som sin föregångare. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden p.g.a. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligt se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Detta görs lämpligen i samband med en service. Svag punkt nr 2 är läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar ca 400 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. Svag punkt nr 3 heter läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Ett problem som ger ojämn tomgång. Nya ventilkåpspackningar kostar ca 260 kr/sida och tar ca 1h/sida att byta. 1999 fick M62-motorn en teknisk uppdatering i form av Vanos, vilket ger lägre förbrukning samt (ännu) bättre vridmoment på låga varv.

Lite info om motorn som sitter denna bil, inte omöjligt att något av ovanstående är orsaken till ett eventuellt läckage. Eller så är det så enkelt som du skrev, att det gjordes rent i samband med motorbyte. smile

Senast redigerat av Rquired (21 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang