Dimljus? Vad gäller i form av kombination?

gsl
3 juni 2006 · 10 Inlägg

Hejsan!

Dethär med dimljus på bilen är ju ruskigt snyggt. Dock har man ju hört ett antal olika varianter på vad som är tillåtet och inte. Så nu är min fundering;

Vad gäller exakt?

Enligt Vägverket får man köra med dimljus istället för halvljus under dagtid, men man får inte köra både och. Får man då istället kombinera något annat ljus tillsammans med dimljusen?

Önskar en utredning på detta! big_smile

//Christoffer

Saab 9-3 SE 2,0T -99
Parkerar ca 200m från familjebussar som innehar nallepuh solskydd och saloondörrar....
Tega Yrkesförare
3 juni 2006 · 1 073 Inlägg

Parkeringsljus och dimmljus får kombineras. Never halvljus och dimmljus som sagt...

Freddan
3 juni 2006 · 282 Inlägg

Dimljus och parkering..

MickeTuncer Fotograf
3 juni 2006 · 966 Inlägg

Som dom tidigare har sagt.. Bara P-ljus + Dimljus.. tills det blir mörkt ute.. sen äre bara halv ljus som gäller..smile Fick jag veta när jag fick böter på 400:- för att jag kört med Halv ljus + dimljus..

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se
BMW 520d "F11" (2011)
LazerHawke
3 juni 2006 · 1 268 Inlägg

Gillar inte den regeln.... många Xenon är ju nästan värre än halv å dim ihop sad

Saabare Avstängd
3 juni 2006 · 1 106 Inlägg

Parkeringsljus o dimljus. I mörker använder många personer dimljus som extralampor.

Livet startar vid 220 km/h
Fredde9-3
3 juni 2006 · 57 Inlägg

man får väl även köra med angeleyes (varselljus) och dimljus?

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
3 juni 2006 · 1 290 Inlägg

Helt rätt att man inte får köra med dimljuset samt halvljuset på samtidigt!!
Jävligt irriterande när folk kommer på dagen samt kvällen med dom på. Då kan jag lika gärna köra med helljus på för alltid?? Samma sak!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Volvo_Mannen Volvoskadad
3 juni 2006 · 6 017 Inlägg

Fredde9-3 skrev:
man får väl även köra med angeleyes (varselljus) och dimljus?

varsel ljus (21w) får man inte kombinera med dim- eller halvljus, men parkering (5w) går bra.

Jonas
Merclone Leg. Spådam
4 juni 2006 · 816 Inlägg

Hur funkar det med bara parkeringsljus? Får man köra med endast det? Ser så jävla fräkt ut på GTOn...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
men_vad
4 juni 2006 · 1 Inlägg

Merclone skrev:
Hur funkar det med bara parkeringsljus? Får man köra med endast det? Ser så jävla fräkt ut på GTOn...

du får aldrig köra med bara parkeringljus....... Om jag inte kommer ihåg helt fel...

Heinrup
4 juni 2006 · 37 Inlägg

vad är varselljus egentligen?
körde med mina parkeringsljus plus dimljus igår fick 400kr.....

står varselljus på böterna så det är alltså det samma som parkeringsljus?

Drönirettab
4 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Vet inte den exakta definitionen på varselljus men på en Volvo 240 så är varselljuset den del av lampan som är på 21W(är ju dubbla trådar). Parkeringslyset har 5W.

Innan det blev lag på halvljus så använde man varselljus istället på en del bilar, det tändes automatiskt när man vred på tändningen och på det sättet hade bilen lyse även på dagen. När det blev mörkt så fick man vrida på halvljuset för att kunna köra med helljus.

I en del länder får man väl inte ha halvljus på i dagsljus utan där gäller varselljus.

Senast redigerat av Drönirettab (4 juni 2006)

Heinrup
4 juni 2006 · 37 Inlägg

okej vad jag vet har jag ingen sån lampa på a6:an...
möjligt att ringa o klaga lite då kanske.
eller d e skitsamma om det var parkeringsljusen på 5w som va tända samtidigt kanske!?

Drönirettab
4 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Nu kan jag inte lagen ordentligt men det har ju sagts i de andra inläggen att man får ha dimljus+parkeringsljus och då är det naturligtvis fel att behöva betala böter för det.
Jag skulle åtminstone ha protesterat hos polisen, de kan ju enkelt kolla om du har varselljus eller inte. Om de har gjort fel så borde du inte behöva betala böter. Men det är väl ett önsketänkande förstås.
Att däremot börja gorma och svära åt dem gör inte saken bättre, bättre att försöka vara lugn och sansad.

Gislekillen RushRacing.tk
4 juni 2006 · 278 Inlägg

gsl skrev:
Hejsan!

Dethär med dimljus på bilen är ju ruskigt snyggt. Dock har man ju hört ett antal olika varianter på vad som är tillåtet och inte. Så nu är min fundering;

Vad gäller exakt?

Enligt Vägverket får man köra med dimljus istället för halvljus under dagtid, men man får inte köra både och. Får man då istället kombinera något annat ljus tillsammans med dimljusen?

Önskar en utredning på detta! big_smile

//Christoffer

Dimljus å parkeringsljus eller dimljus å varselljus e tillåtet på dagtid under ljusa förhållanden. (Varselljus= gamla volvos som t.ex. 240, 740 har små lampor längst ut å högst upp i lyktorna) Aldrig dimljus å halvljus ihop om det inte råder kraftig dimma ute (detta gäller både kväll å dag). Du får dock köra en bil me endast parkeringsljus på dagen. Hoppas att du har fått en bra förklaring.

_Jerkan_ Chaufför
4 juni 2006 · 131 Inlägg

Gislekillen skrev:

gsl skrev:
Hejsan!

Dethär med dimljus på bilen är ju ruskigt snyggt. Dock har man ju hört ett antal olika varianter på vad som är tillåtet och inte. Så nu är min fundering;

Vad gäller exakt?

Enligt Vägverket får man köra med dimljus istället för halvljus under dagtid, men man får inte köra både och. Får man då istället kombinera något annat ljus tillsammans med dimljusen?

Önskar en utredning på detta! big_smile

//Christoffer

Dimljus å parkeringsljus eller dimljus å varselljus e tillåtet på dagtid under ljusa förhållanden. (Varselljus= gamla volvos som t.ex. 240, 740 har små lampor längst ut å högst upp i lyktorna) Aldrig dimljus å halvljus ihop om det inte råder kraftig dimma ute (detta gäller både kväll å dag). Du får dock köra en bil me endast parkeringsljus på dagen. Hoppas att du har fått en bra förklaring.

Man får aldrig ha dimljus o halvljus ihop, inte ens när det är mörkt ute o dimmigt eller regnigt eller snöigt.. Då ska man ha halvljus, eller ifall man verkligen tycker att man ser bättre vid regn,snö eller dimma så är det tillåtet med dimljus+ parkeringsljus även vid mörker..

Men man får inte köra med bara parkeringsljuset tänt...

Gislekillen RushRacing.tk
4 juni 2006 · 278 Inlägg

_Jerkan_ skrev:

Gislekillen skrev:

gsl skrev:
Hejsan!

Dethär med dimljus på bilen är ju ruskigt snyggt. Dock har man ju hört ett antal olika varianter på vad som är tillåtet och inte. Så nu är min fundering;

Vad gäller exakt?

Enligt Vägverket får man köra med dimljus istället för halvljus under dagtid, men man får inte köra både och. Får man då istället kombinera något annat ljus tillsammans med dimljusen?

Önskar en utredning på detta! big_smile

//Christoffer

Dimljus å parkeringsljus eller dimljus å varselljus e tillåtet på dagtid under ljusa förhållanden. (Varselljus= gamla volvos som t.ex. 240, 740 har små lampor längst ut å högst upp i lyktorna) Aldrig dimljus å halvljus ihop om det inte råder kraftig dimma ute (detta gäller både kväll å dag). Du får dock köra en bil me endast parkeringsljus på dagen. Hoppas att du har fått en bra förklaring.

Man får aldrig ha dimljus o halvljus ihop, inte ens när det är mörkt ute o dimmigt eller regnigt eller snöigt.. Då ska man ha halvljus, eller ifall man verkligen tycker att man ser bättre vid regn,snö eller dimma så är det tillåtet med dimljus+ parkeringsljus även vid mörker..

Men man får inte köra med bara parkeringsljuset tänt...

Parkering kan jag ha fel på.. men vad har du fått de ifrån att man inte få ha dim+halvljus vid dimma??
Parkering+dim vid mörker får du inte ha oavsett dimma eller inte.

Senast redigerat av Gislekillen (4 juni 2006)

Xoff Volvo tönt... =)
4 juni 2006 · 2 344 Inlägg

en gammal volvo har inte varselljus, den ända bilen jag kan komma på på rak är med varsel ljus är mercedes (stavning) det är parkering gamla volvos har... även vi nedsatt synfält (dimma kraftig snö/regn) får man antingen köra med halv eller dim, inte båda...

Senast redigerat av Xoff (4 juni 2006)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Gislekillen RushRacing.tk
4 juni 2006 · 278 Inlägg

Xoff skrev:
en gammal volvo har inte varselljus, den ända bilen jag kan komma på på rak är med varsel ljus är mercedes (stavning) det är parkering gamla volvos har... även vi nedsatt synfält (dimma kraftig snö/regn) får man antingen köra med halv eller dim, inte båda...

ok.. hade för mig att de varselljsen på volvo.. men men.. vid nedsatt synfält som t.ex dimma får halvljus å dimljus kombineras.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang