M+S däck på sommaren!? n00b fråga

Davidot
23 mars 2010 · 27 Inlägg

Hej alla. Jag är ingen hejare på bilar och bildelar. Men jag älskar att köra och är absolut bilintresserad. Nu har jag hittat ett par riktigt fina fälgar jag vill köpa till min bil och de har vinterdäck eller "året om däck"  Dvs. M+S

Är det olämpligt att köra med de här däcken under våren och sommaren?,  är det bättre att sätta dit ett par billiga vanliga sommardäck, budgeten är inte jättestor. Att det är bättre med att par sommardäck säger sig självt men hur pass mycket katastrof är det med M+S vilka är de stora nackdelarna? Kompromissas greppet och körglädjen för mycket?

Tacksam för all hjälp och tips.

Mercedes E55 AMG "W210" (2000)
krakis
23 mars 2010 · 167 Inlägg

De är klart du kan köra med dom, men brukar vara rätt mjuk gummi blandning i m+s däck och en lite annorlunda konstruerad stomme. så de är ju inte optimalt om man är lite tyngre på högerfoten. Men är de bra däck så är de nog inte jätte stor skillnad mot budget däck.

BMW 325 "Turbo" (1988)
BMW 330d (2010)
e55boy
23 mars 2010 · 164 Inlägg

Det är ingen fara att åka med dom på sommaren. som krakis sa så är det ju en anorlunda stomme i dom så dom är såklart inte optimala för hård gas och allt.

Jag körde hela förra sommaren med s+m däck på min opel vectra, jag har den som vanlig bruksbil och det gick hur bra som helst smile!

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded
Cyrax1
23 mars 2010 · 82 Inlägg

Om det är RIKTIGA M+S däck (alltså odubbade vinterdäck, och ja det finns m+sdäck som inte är godkända vinterdäck) Så är skillnaden att dom slits ca 3 gånger snabbare än sommardäck eftersom m+s-däck är mjukare (ökad slitage börjar komma redan vid 10 plusgrader) Men givetvis kan du använda dom under sommaren

Senast redigerat av Cyrax1 (23 mars 2010)

Davidot
23 mars 2010 · 27 Inlägg

Tack båda ! Känns som att man kanske ska satsa på de där hjulen då och skulle man upptäcka att det inte fungerar så bra så får man ta det då. Skönt att veta att det borde kunna gå ändå smile   Bilen gör 0 - 100 på 6,2 sekunder, bakhjulsdriven Mercedes ..  så  vore ju synd att kompromissa för mkt

Mercedes E55 AMG "W210" (2000)
Davidot
23 mars 2010 · 27 Inlägg

Cyrax1 skrev:
Om det är RIKTIGA M+S däck (alltså odubbade vinterdäck, och ja det finns m+sdäck som inte är godkända vinterdäck) Så är skillnaden att dom slits ca 3 gånger snabbare än sommardäck eftersom m+s-däck är mjukare (ökad slitage börjar komma redan vid 10 plusgrader) Men givetvis kan du använda dom under sommaren

Tack!    Däcken är ett par: Dunlop SP Vintersport M3

förmodar att de är av just sådan karaktär som du pratar om. Kanske alltså är bättre med ett par billiga sommardäck istället då?

Mercedes E55 AMG "W210" (2000)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 mars 2010 · 2 307 Inlägg

Va e det för däck det gäller.

M+S Betyder inte att det e ett vinterdäck. I stort sett alla amreikanska däck e märkta M+S då det e ett lagkrav i vissa stater (ja året runt)

Året runt däck finns det inget som heter längre antinge e det sommardäck eller så e det vinterdäck.

Om det e ett dubbfritt vinterdäck så e det en snöflinga eller en alptop på det å då e det inte att rekomdera på sommaren.

Bet blir helt sjukt dåligt fäste på varm blöt asfalt näsan som att köra på is så det rekomenderar jag absolut inte.

Om däcken bara e märkta med M+S utan snöflinga eller alptopp så går det säkert bra. Förmodligen inte det bästa du kan ha men det funkar säkert.

Lagligt e det så fort det inte e dubb i däcken.. Tyvärr om du frågar mig...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Davidot
23 mars 2010 · 27 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Va e det för däck det gäller.

Dunlop SP Vintersport M3

Förmodar att de inte kommer fungera bra?

Mercedes E55 AMG "W210" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang