2878
Sök

Bensinpris vs. körvanor

Musiker
472 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Fellow skrev:
Vad sägs om att sluta kapa ner regnskogar så kanske luften renas bättre? Där är det stora miljöproblemet! Skövling av regnskog...

...och då kanske det är bättre att utvinna bränsle ur fosilolja istället för att skövla regnskog för att skapa åkermark för att odla bränsle... roll

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 337 Inlägg
27 mars 2010
Ibland tänker jag på att min ekonomi skulle må bättre av att köra lite lugnare. Sen växlar jag ner, laddar fullt med turbon och börjar le. Och helt plötsligt är bensinpriset det minsta bekymret i världen.

Sammanfattningsvis: Jag skiter nog i bensinpriset när det kommer till kritan. Jag älskar att köra bil lite för mycket.

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
27 mars 2010
Tycker vi skall ha som i Thailand, gratis eller billiga horor och ännu billigare bensinpris, det hade alla mått bättre av. ...

...och alkohol döden nalkas

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 mars 2010
Tankar.. suckar.. och gasar på som vanligt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

100 Inlägg
27 mars 2010
I helvete att ja kör nå lugnare mad

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 mars 2010
Fyfan vad surt..Trodde vi var uppe på någon slags topp och att priset skulle dala (förra vinter var det nere i 10,08 vad jag minns som lägst) Nu kostar det typ 13,70 för 98oktan och körstilen ändrara jag inte på, då byter jag hällre ut bilarna mot tråkigare och behåller körstil...

Man kanske i ren protest skulle köpa en diesel och köra på "ful diesel" i ren jävla protest mot dom förbannade skattekrävarna

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

498 Inlägg
29 mars 2010
Vi kan roa(?) oss med en liten skrämmande räkneövning här för att folk ska förstå hur lite ni får för era pengar:

För enkelhetens skull räknar vi lite lågt på timpenningen.

Din arbetsgivare betalar 131,42kr för att du jobbar en timme.
31,42 går bort i arbetsgivaravgifter du har 100kr kvar.
Ca 33 kr går sedan bort i inkomstskatt(jobbskatteavdraget gör att du får några kronor kvar av detta men det är så olika beroende på vad du tjänar så vi bortser från det för tillfället).
Du får 67kr.

För dina 67 kr bestämmer du dig för att tanka.
Du tankar 98 som kostar 13,70kr/l var av 8,26kr/l är skatt.
Du får 4,89L som ger 40,39kr i skatt.
Alltså fick du bensin till ett värde av 26,61kr.

Din arbetsgivare betalar alltså 131,42kr till dig och efter skatt får du behålla 26,61kr om du tankar för dina pengar.
Alltså betalar du 79,75% skatt på dina surt ihopjobbade pengar!

Anledningen till att vi upplever att vi betalar så mycket och får så lite tillbaka är att bara ca 30% av pengarna går till vård,skola och omsorg.
Oberoende av vad man står politiskt så är det viktigt att det tar slut på slöseriet med skattemedel på saker som är ren skit.

Fd Bannad
657 Inlägg
29 mars 2010
enpatte skrev:
Vi kan roa(?) oss med en liten skrämmande räkneövning här för att folk ska förstå hur lite ni får för era pengar:

För enkelhetens skull räknar vi lite lågt på timpenningen.

Din arbetsgivare betalar 131,42kr för att du jobbar en timme.
31,42 går bort i arbetsgivaravgifter du har 100kr kvar.
Ca 33 kr går sedan bort i inkomstskatt(jobbskatteavdraget gör att du får några kronor kvar av detta men det är så olika beroende på vad du tjänar så vi bortser från det för tillfället).
Du får 67kr.

För dina 67 kr bestämmer du dig för att tanka.
Du tankar 98 som kostar 13,70kr/l var av 8,26kr/l är skatt.
Du får 4,89L som ger 40,39kr i skatt.
Alltså fick du bensin till ett värde av 26,61kr.

Din arbetsgivare betalar alltså 131,42kr till dig och efter skatt får du behålla 26,61kr om du tankar för dina pengar.
Alltså betalar du 79,75% skatt på dina surt ihopjobbade pengar!

Anledningen till att vi upplever att vi betalar så mycket och får så lite tillbaka är att bara ca 30% av pengarna går till vård,skola och omsorg.
Oberoende av vad man står politiskt så är det viktigt att det tar slut på slöseriet med skattemedel på saker som är ren skit.

Och efter att ha stått en timme i kö för att komma fram till sjukhusrådgivningen igår så börjar man ju undra vart våra skattepengar går.

Märkesbög

98 Inlägg
29 mars 2010
Fyfan för Sverige och bensinpriser! man kanske borde flytta till USA och leva livet smile då skrattar man nog vid varje tomtank:D

677 Inlägg
29 mars 2010
Tror inte att majoriteten av folket som kör bilen har något val utan måste ha bilen, varför ska vi straffas för att ha friheten? vi lever i demokratiskt samhälle och att staten försöker skatta sönder vår frihet är skrämmande. Det jag inte förstår är att ingen gör något åt saken, men visst vi skriver stora inlägg på internet men kom igen, se alla träkramare som springer runt o runkar till varje blomma de se. 

För att visa vårt misstycke måste vi göra något åt saken, t.ex demostrera eller vägra rösta eller vafan.
Ialf så kommer högre bränslepriset leda till ökade priset på produkter och tjänster och sakta med säkert minska vår BNP och svergies infrastruktur kommer kollapsa under den tunga skattebördan.

Nej ussh vilket land man bor i, känns skönt att veta att jag flyttar om 5 år.

jag har bott i USA och när bensinen låg som högst sålde mina grannar värdesaker för att ha råd att tanka bilen(AKA truckarna). Så att allt är bra i usa är inte sant men men nog med OT.

Musiker
472 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Måste erkänna att det var en ganska retorisk fråga jag ställde!
Inte trodde jag att NÅGON här skulle svara att de tänker köra mindre bil! roll

Det är bara att inse faktum: Oljan kommer pumpas upp tills dess den är slut, frågan är bara om svenska staten skall få lov att profitera hur mycket som helst på den...
Jag ser mig själv som miljövän, men skall det eldas bör bränslet inte konkurrera med matproduktionen!
En av de största humanitära/miljökatastroferna idag måste ju vara agrobränslets hänsynslösa frammarsch som ihärdigt applåderas av så gott som ALLA politiker och s.k. "miljövänner"!

Varför inte starta en liten NAMNINSAMLING mot fosilbränsleskatterna här på garaget?!? Vi utgör trotts allt ett ganska betydande antal presumtiva väljare, och det ENDA politikerna egentligen bryr sig om verkar ju vara att bli valda!
Senast redigerat av Ras_J (29 mars 2010)

;)

498 Inlägg
31 mars 2010
Bergkuist skrev:
Tror inte att majoriteten av folket som kör bilen har något val utan måste ha bilen, varför ska vi straffas för att ha friheten? vi lever i demokratiskt samhälle och att staten försöker skatta sönder vår frihet är skrämmande. Det jag inte förstår är att ingen gör något åt saken, men visst vi skriver stora inlägg på internet men kom igen, se alla träkramare som springer runt o runkar till varje blomma de se. 

För att visa vårt misstycke måste vi göra något åt saken, t.ex demostrera eller vägra rösta eller vafan.
Ialf så kommer högre bränslepriset leda till ökade priset på produkter och tjänster och sakta med säkert minska vår BNP och svergies infrastruktur kommer kollapsa under den tunga skattebördan.

Nej ussh vilket land man bor i, känns skönt att veta att jag flyttar om 5 år.

jag har bott i USA och när bensinen låg som högst sålde mina grannar värdesaker för att ha råd att tanka bilen(AKA truckarna). Så att allt är bra i usa är inte sant men men nog med OT.

Svenskarna får vad de förtjänar, de får alltså skylla sig själva som ger bla miljöpartiet och resten av den rödgröna röran så mycket röster.
Över 10% av 08:na ger sin röst till MP, där kan vi snacka egoism.
Skitlätt att tycka bränslepriset kan höjas med 3-4kr när man har tunnelbanan utanför porten som går var 5:e minut.
Medans vi vanliga barnfamiljer betalar 4000-5000kr/mån i bara bränsle, lägg skatt försäkringar service osv till det så inser man ganska snabbt att det är betydligt dyrare att hålla igång två bilar än att bo i huset!!!  sad

Vi kör redan så lite som möjligt samt att vi redan bytt till mindre bil samt till diesel.
Varför ska vi rappas och bestraffas?
Jag jobbar hårt med mycket övertid inom den privata industrin och drar in massvis med skattemedel, tack och lov har jag fått jobbskatteavdrag iaf.

Musiker
472 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
Efter att jag flyttat nu i sommar kommer jag att lägga på boende/år:
ca 70.000.-

På resor/år:
ca 90.000.-

Är det riktigt klokt??

Tycker det är statens förbannade skyldighet att se till så att det i alla fall är någorlunda billigt att resa...
Men nädå!

;)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
31 mars 2010
Sen är det bara o storstäderna det är billigare att åka kollektivt... här kostar det 20 spänn att åka buss från våran håla till nästa håla, en sträcka som tar ca 10-15 min med bil och tar ca 35-40 min med buss.

Kostar ungefär lika mycket att åka bil samma sträcka, fast det går fortare samt att man inte behöver passa tider osv. Och har man redan betalt vad bilen kostar i "fasta kostnader" på ett år så känns det helt meningslöst att åka kollektivt.

Blir det sen "lite" snö så kan man glömma att komma fram i tid, och ibland kommer inte bussen alls.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

498 Inlägg
31 mars 2010
AcesHigh666 skrev:
Sen är det bara o storstäderna det är billigare att åka kollektivt... här kostar det 20 spänn att åka buss från våran håla till nästa håla, en sträcka som tar ca 10-15 min med bil och tar ca 35-40 min med buss.

Kostar ungefär lika mycket att åka bil samma sträcka, fast det går fortare samt att man inte behöver passa tider osv. Och har man redan betalt vad bilen kostar i "fasta kostnader" på ett år så känns det helt meningslöst att åka kollektivt.

Blir det sen "lite" snö så kan man glömma att komma fram i tid, och ibland kommer inte bussen alls.

Bor 3 mil från stan efter en europaväg, här går bussen kanske 3-4ggr om dagen och kostar 70-80kr för en resa.
Tror inte det va?
Och vem faan säger att jag vill åka till "stan", man är låst att åka dit för att vänta på att få äran att åka ännu en annan buss som är full med vrålapor och nerspydda säten.

Även om jag skulle vilja så finns det ingen möjlighet att nyttja buss för att ta sig fram och tillbaka till jobbet.
De få busstider som finns passar helt enkelt inte.
Senast redigerat av enpatte (31 mars 2010)

Maskinförare
1 163 Inlägg
31 mars 2010
Bara inse att vi svenskar är alldeles för mesiga för att göra något. Vi kommer ändå stå där på macken tanka bilen och stå och muttra. Sen höjer dom lite till och samma visa igen.

Även jag är väl en av dom som kommer stå där på macken och muttra.
Tack och lov att man har firmabil.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Fd Bannad
657 Inlägg
31 mars 2010
AcesHigh666 skrev:

exakt samma situation här, dessutom måste man varje vinter(tänk -20 grader ute) stå och vänta på den försenade bussen. Har dessutom 2 km till närmaste busshållsplats. Buss nej tack.

är det ingen som vet hur man gör en namnlista då? skriver gärna på, även resten av min familj.

det som bör stå är att man inte ska betala skatt på skatt och moms på moms, det bör sänka soppapriset med iaf 2 spänn litern. antingen det eller så får man släppa på inkomstskatten.

Märkesbög

406 Inlägg
31 mars 2010
Hedning skrev:
AcesHigh666 skrev:

exakt samma situation här, dessutom måste man varje vinter(tänk -20 grader ute) stå och vänta på den försenade bussen. Har dessutom 2 km till närmaste busshållsplats. Buss nej tack.

är det ingen som vet hur man gör en namnlista då? skriver gärna på, även resten av min familj.

det som bör stå är att man inte ska betala skatt på skatt och moms på moms, det bör sänka soppapriset med iaf 2 spänn litern. antingen det eller så får man släppa på inkomstskatten.

Eller så gör man som alla andra och köper bilar som går på förnybar energi och slopar den gamla tiden.

MvH Glenn Wiberg

498 Inlägg
31 mars 2010
DJeXCute skrev:
Hedning skrev:
AcesHigh666 skrev:

Eller så gör man som alla andra och köper bilar som går på förnybar energi och slopar den gamla tiden.

Så du menar att man ska köpa en etanolbil som är ännu dyrare i drift, sedan är det inte särskilt lätt att hitta en vettig 4wd-etanolbil.
Sedan är förnyelsebar det sämsta ordvalet någonsin när man talar om bränslen när även fossila bränslen är "förnybara", dock tar det längre tid.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 mars 2010
DJeXCute skrev:
Hedning skrev:
AcesHigh666 skrev:

"Alla andra?", jo visst.

Du får gärna räkna upp några sådana.

Etanol? Blir som sagt dyrare i drift, och etanol är ett högst omdebatterat bränsle som ställer till det för miljön det med. Som skrivits tidigare, är det bättre för miljön att vi hugger ner natur och andra länders matproduktion?

El? Finns inga vettiga elbilar i produktion, dessutom får man tänka på hur själva elen tillverkas. Kolkraftverk till att driva bilar? Blir sääkert en förbättning...

Vätgas? Är inte här än, det finns några enstaka bilar med det är knappast något vem som helst skaffar sig. Sedan är möjligheten att tanka inte speciellt stor heller.

Natur/biogas? Är väl det bästa alternativet idag, men hur många alternativ finns det? Fiat multipla, Volvo V70 och VW Passat? Och ingen med några roliga motorer. Inga bilar jag tänker köra bara för att hjälpa miljön. Sedan är möjligheten att tanka klart begränsad där med.

Men du får gärna ge exempel på vilka bilar "alla andra" kör. Och förväxla inte miljöbilar med miljövänliga bilar. För en miljöbil är verkligen ingen miljövänlig bil i ordets rätta bemärkelse.
Senast redigerat av Rquired (31 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök