Kostnad för turbo-byte (9-5 2,0t -01)?

exoop
25 mars 2010 · 469 Inlägg

hejsan som topic säger så undrar jag vad et turbobyte kostar om man lämnar in den hos saab? jag har ringt saab men dom kan inte ge ett konkret svar på vad det skulle kosta :S så nu frågar jag er om det finns någon som har gjort detta och som kan säga vad det kostar!? är tacksam för snabba svar! Mvh

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Slaylix tratt
25 mars 2010 · 353 Inlägg

En på min fars jobb, han hade en saab 9-5 som han fick turboras på. Någon årsmodell nyare än din, han gav runt 20-25 tusen för att få de fixat.

RaX- Vem uppfann biltema? :@
25 mars 2010 · 61 Inlägg

Lämna in den till mohammed på hörnet utan kvitto cool

Om de ska byta något så köp den själv och märk den på något sätt, jag lärde mig den hårda vägen med en drivknut mad

Annars är det faktiskt inte så jättesvårt att göra själv, skruvarna sitter ganska bra till på en 9-5a

Saab 9000 CSE 2,3T "A50" (1997)
azid Det som inte dödar gör ont
25 mars 2010 · 2 668 Inlägg

om saab ska göra det så kostar det mellan 15-17k med turbon, jobb och vätskor.

det var siffror jag fick då jag ringde och pratade med saab och när svärgubbens saab behövde turbobyte fick han snällt betala 16k hos licenserad saab verkstad

själv kom jag undan med 8k. då fixade jag en turbo själv och lät en mindre verkstad göra det

Senast redigerat av azid (25 mars 2010)

2slow
Andreas 940 -utan 940
25 mars 2010 · 1 728 Inlägg

Det är inte speciellt svårt att byta en turbo själv om man har lite mekvana samt tillgång till garage och verktyg.
Har du utrustningen som krävs tycker jag att du ska köpa en ny turbo på valfritt ställe och de packningar och kopparbrickor som behöver bytas och fixa det själv nån helg.

exoop
26 mars 2010 · 469 Inlägg

nu har jag snackat med min kontakt på saab i v-ås, och han gav mig ett pris på 9000kr för allt material + montering! det borde väl vara rimmligt eller?

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Andreas 940 -utan 940
26 mars 2010 · 1 728 Inlägg

exoop skrev:
nu har jag snackat med min kontakt på saab i v-ås, och han gav mig ett pris på 9000kr för allt material + montering! det borde väl vara rimmligt eller?

Ja det låter bra om det är en fabriksny eller nyrenoverad turbo.
Här kan du se hur mycket olika turbos kostar: http://www.gikturbo.se/bytesturbo/bytes … ;subcats=Y

exoop
26 mars 2010 · 469 Inlägg

Andreas 940 skrev:

exoop skrev:
nu har jag snackat med min kontakt på saab i v-ås, och han gav mig ett pris på 9000kr för allt material + montering! det borde väl vara rimmligt eller?

Ja det låter bra om det är en fabriksny eller nyrenoverad turbo.
Här kan du se hur mycket olika turbos kostar: http://www.gikturbo.se/bytesturbo/bytes … ;subcats=Y

jo det är en sprillans saab original smile

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
fwd
27 mars 2010 · 137 Inlägg

Gick på ca 10tusen för oss när vi hade 9-5an.

Frayze
27 mars 2010 · 727 Inlägg

biltema turbo för ca 4k sen lite slangklämmor och öl och pizza och diverse småpul, riktigt tråkigt arbete

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
jimzaan
21 april 2010 · 168 Inlägg

Jag har bytt i min och det gick inte på mer än 5600 kr och då fick jag en en sats för vevhuset och avgasreningen. Och det var en utbytesturbo. Den är som ny fast dem har bytt allt och renoverat den. Turboteknik tror jag det var smile

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
HenkeTIC
21 april 2010 · 888 Inlägg

Köp inte en Likadan som som sitter på original(GT17) utan byt till TD04 från aeron istället. Ljusår bättre turbo och blir inte dyrare heller.

Mvh Henke

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 april 2010 · 13 744 Inlägg

är lätt att byta aggregaten på dessa visst lite trångt

ett tips ring någon mindre verkstad

om det är intresant kan jag nog fixa verkstad i örebro som fixar bytet till ganska bra pris
antingen med orginal agg eller biltema agg

vad jag har hört har ingen med saab haft problem med sina biltema agg


HenkeTic:det är inte turbon i sig som är problemet
mer oilsludge problemet som ställer till det
sen att td04 aggen är vättigare är en annan historia

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rille0
21 april 2010 · 2 021 Inlägg

Growe,
jo det är turbon det är fel på, oilsludge problemet fanns på aero motorerna också men dom rasar inte turbos hit och dit som gt17 bilarna gör. allmänt dålig kvalite på garret aggen och dom slits snabbt som fan speciellt på bilar med lite laddtryck.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang