3252
Sök

Ny turbo till SAAB 9-5 2,3t kombi - 00

Fartsyndare
278 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
Hellu smile

Jo, jag har meckat lite med min bil redan, nästa steg är en turbo, behöver dock en som tål lite högre effekter. Ska inte över 400hk men jag vill upp över 350.

Så jag behöver en turbo som klarar det. Kan någon ge mig förslag på en bra? Kanske en länk med till vart man kan hitta den ? smile

Tack på förhand!

yrkesfotograf inom reklam och företag.

Fartsyndare
278 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
ingen ? :o

1 453 Inlägg
5 juni 2006
Det ska räcka med turbon som sitter original i Aero.

Fartsyndare
278 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
men jag har en SE :p

så, vart hittar jag en sådan turbo ? smile

1 453 Inlägg
5 juni 2006
gard skrev:

En sån hittar du på:
www.speedparts.se--->produkter--->Standard res. delar/Turbo--->Utbyt. Std. Turbo

Lycka till!

Fartsyndare
278 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
sveddan skrev:
gard skrev:

En sån hittar du på:
www.speedparts.se--->produkter--->Standard res. delar/Turbo--->Utbyt. Std. Turbo

Lycka till!

Finns inte någon som ger mer effekt ? big_smile

Skyline User
187 Inlägg
5 juni 2006
Det ger ju inte mer effekt för att du sätter i en större turbo du kommer bara få ladd senare.

1 453 Inlägg
5 juni 2006
gard skrev:
sveddan skrev:
gard skrev:

En sån hittar du på:

Lycka till!

Finns inte någon som ger mer effekt ? big_smile

Om du ska plocka ut mer effekt än 350 hk så rekommenderar jag att du konsulterar en tuningfirma (ex. MapTun) för hjälp. Som sagt räcker det inte med att bara byta till större turbo utan det krävs en hel del andra ingrepp i motorn för att den ska hålla, speciellt eftersom du har T7.

Gazer
60 Inlägg
6 juni 2006
Ska du upp till eller över 350 HK räcker inte Aero (Td04)aggregat långt, det finns dom som fått ur 305Hk, men frågan är om det varar särsklit länge.
Dessutom är det rekommenderat att montera smidda kolvar om du ska över 300Hk, liksom spridare, IC och naturligtvis programvara. Även kopplingen behöver sig en uppgradering. Det är knappt en Aero koppling räcker till.

TB28BB är nog det aggregat jag skulle rekommendera om du ska ha MAX 350Hk, ingen större skillnad i spoolup jämfört med orginal. dessutom nästan helt Bolt-On förutom ett vattenrör.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

1 453 Inlägg
6 juni 2006
Gazer skrev:
Ska du upp till eller över 350 HK räcker inte Aero (Td04)aggregat långt, det finns dom som fått ur 305Hk, men frågan är om det varar särsklit länge.
Dessutom är det rekommenderat att montera smidda kolvar om du ska över 300Hk, liksom spridare, IC och naturligtvis programvara. Även kopplingen behöver sig en uppgradering. Det är knappt en Aero koppling räcker till.

TB28BB är nog det aggregat jag skulle rekommendera om du ska ha MAX 350Hk, ingen större skillnad i spoolup jämfört med orginal. dessutom nästan helt Bolt-On förutom ett vattenrör.

Håller inte med riktigt, visst kan man få 350 hk ur originalmotorn på en Aero, det handlar om att kyla motorn på rätt sätt med en fet, hållbar intercooler, samt att ha rätt programvara i styrsystemet. Frågan är bara om kolvar, stakar och liknande håller för effektuttaget - men det är en annan sak.

Sök