4598
Sök

Extrema batterier - Vad är skillnaden?

1 468 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Tjoo.

Har kollat runt lite på olika batterier  o hittat några värstingar och har lite frågor kring dessa.

Till o börja med så har jag juh mina egna batterier som är

Tudor Super Heavy Duty 12v 220ah 1150amp startström

https://www1.garaget.org/gallery/archive/54071/885730_je3xac.jpg

Nummer 2 är Ground Zero 12.5000 Batterie 12 V 120 Ah, 5000 Ampere Competition Power

https://www1.garaget.org/gallery/archive/54071/885744_btz6an.jpg

Vad är skillnaden liksom?
Vad är det som gör GZ batteriet till en sån värsting jämnt emot mitt?
När används "startströmmen" exempelvis.
För GZ batteriet ligger på 120ah o mitt Tudor på 220ah men startströmmen e en JÄVLA skillnad.

Hur tjänar man på det hela o införskaffa GZ batteriet jämntemot tudor batteriet?

Hoppas jag inte är ute o cyklar helt iaf smile

Drönirettab vart e du när du behövs? tongue

Mvh
Senast redigerat av Leo86 (27 mars 2010)

7 Inlägg
27 mars 2010
beror helt på va du ska ha grejorna till, ska du köra steg som drar vansinnigt med ström och pressa dom hårt under kort tid (typ burpa eller liknande) då är gz batteriet lämpligare då de kan lämna mer ström snabbare, ska du stå å spela länge så kommer ditt tudor batteri hänga med längre pga att de har fler Ah (amp timmar) så kort å gott, helt avhängt på va du ska ha det till.

www.bilstereohornan.se
BilstereoHörnan, västmanlands äldsta bilstereoföretag.

Superhedde
255 Inlägg
27 mars 2010
Amperetimmarna säger hur mycket ström du kan plocka ut under en viss tid innan spänningen sjunkit till en förutbestämd nivå. Långsiktig ström.

Startström är det som vi kallar dynamisk effekt. Om ett batteri kan leverera hög startström så betyder det att man kan belasta det hårt momentant utan att spänningen sjunker för mycket under en kortare hård belastning. Kortsiktig ström. Musik är ett bra exempel. Kraftiga basgångar kräver reserver.

Så många startampere OCH amperetimmar är ju såklart det bästa även om begränsningen väl oftast sitter i platsen i bilen.

Vidare: Dessa 5000Ampere som GZ batteriet lämnar. Nja. Skulle väl kunna sträcka mig till att det lämnar mer CA än ditt. Men inga 5000CA.

Bättre jämförelse: Ditt 220Ah Tudor lämnar 1150CA. Ungefär samma som ett betydligt mindre Optima på 75Ah. wink

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

21 761 Inlägg
27 mars 2010
Leo86 skrev:
När används "startströmmen" exempelvis.
För GZ batteriet ligger på 120ah o mitt Tudor på 220ah men startströmmen e en JÄVLA skillnad.

Den ström som anges på GZ (och även andra märken) är en form av kortslutningsström, dvs inte den "vanliga" kallstartströmmen (CCA). Exakt vad den kortslutningsströmmen innebär vet jag inte, har försökt hitta vettig info men det är knepigt.

Mest troligt sjunker ju spänningen ner mot 0 V eller liknande, med tanke på att det heter kortslutningsström, och då är den angivelsen inte riktigt användbar. Man kan förstås jämföra mot andra batterier som har likadan mätmetod, men inte mot batterier som anger vanlig kallstartström.

GZ är ett AGM-batteri och har enligt manualen "excellent discharging and charging characteristics", vilket borde betyda att det tål en hel del djupurladdningar. Ditt batteri är gjort för att tex användas på lastbilar med bakgavellyft och liknande saker, dvs det tål också en hel del djupurladdningar. smile

Sök