Varför kör folk om när det kommer mötande bil..?

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
28 mars 2010 · 461 Inlägg

idag, efter att ha kommit hem och tackat gud ett par gånger då jag är hemma i hel skick och inte  som en köttfräs, så vill jag ställa er denna fråga.


jag jobbar i Säffle under helger, så jag kör hem på  Söndagar ( kl 14-16) nån gång, varje helg.
och jag har lagt märke till att mer och mer vårdslösheten på vägarna.


Jag fick väja undan ( nästan köra ner i diket 1 gång,  och 2 gånger tvär bromsa ) för att inte frontkrocka med mötande bilar som körde om varandra vid kurvor och där det fanns "heldragna linjer"..

visst jag kan förstå att man kan köra om, om det inte är heldragna linjer, och det är inte farligt för andra med trafikanter,  men att köra om. när det är förbud mot det, och ännu värre göra det när det är kurvor?

vid ena tillfälle. hastighet begränsningen var 70 km.   jag kör  60  ( då jag har inte bråttom, )  så jag har en höger sväng framför mig, med heldragna linjer på vägen ( för både sidor),  så först dyker det upp en Volvo v70 i ganska högfart, efter en sekund så ser jag framför mig en bmw i väldigt högfart som kör om Volvon, i mitt körfält, och så tutar han åt mig. enda jag hann göra var att tvär bromsa och göra en hård höger väjning i gruset och allt sånt. 

av vad jag såg i BMWn. satt en kvinnligt förare, och två barn i baksätet... vad tänker folk på egentligen?
hon leker ju med sitt liv, mitt liv, och hennes barns liv? för vad? för att komma fram 10 minuter tidigare? till vilket pris?
( hon körde lätt 100+)

nu är det inte bara kvinnor jag syftar på. det var ju bara en kvinna, och två manliga förare.


vad tänker folk egentligen på?

( vill bara påpeka. jag hade inga bilar bakom mig, annars kör jag som hastighetbegränningen)  ( och det var MÖTANDE bilen som körde om )

Senast redigerat av mr_right (28 mars 2010)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
FLindgren
28 mars 2010 · 5 089 Inlägg

Brådis till mcdonalds så klart?tongue

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
28 mars 2010 · 461 Inlägg

ThisIsBlackSunshine skrev:
Ja inte konstigt att folk kör om som galningar när du ligger och kör i 60 bara för du inte har bråttom wink

du läste inte mitt inlägg bra.


MÖTANDE BIL körde om.

jag hade inga bilar bakom mig

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
Quantic
28 mars 2010 · 645 Inlägg

Undrar fortfarande varför man håller 60 på en 70 väg för att man inte har bråttom? Varför inte hålla hastighetsbegränsingen? Kan vara så att mötande gjorde precis som du och bakomvarande fick krupp på att nån håller 10 under vad man ska köra. Va det halt ute så kan man ta det lugnare men nu borde vägarna va rätt så torra för att hålla rätt fart på vägen.

Just 2 cents.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 mars 2010 · 5 650 Inlägg

folk vill ha lite spänning i tillvaron typ som rysk roulette med bil

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
28 mars 2010 · 461 Inlägg

Quantic skrev:
Undrar fortfarande varför man håller 60 på en 70 väg för att man inte har bråttom? Varför inte hålla hastighetsbegränsingen? Kan vara så att mötande gjorde precis som du och bakomvarande fick krupp på att nån håller 10 under vad man ska köra. Va det halt ute så kan man ta det lugnare men nu borde vägarna va rätt så torra för att hålla rätt fart på vägen.

Just 2 cents.

jag kör saktare än hastighetbegränsningen när jag inte har bil bakom mig.

är jag själv ute, utan någon bil bakom kör jag lite sakta än vanligt. annars håller jag hastighetbegränsningen om det är bil bakom.

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
Lajning
28 mars 2010 · 154 Inlägg

Man får köra precis hur sakta man vill, sålänge man inte hindrar medtrafikanter (gäller ej motorväg).

Det är skrämmande när folk som, genom sin närvaro på ett forum som detta, försöker framstå som motorkunniga/motorintresserade inte har koll på de enklaste trafikregler. DÄR har ni orsaken till att olyckor inträffar, att dumma omkörningar görs osv osv.

Det är uppenbart att vissa här fått sitt körkort i ett cornflakespaket.

gutfucker Norrlänning
28 mars 2010 · 643 Inlägg

"Man satsar inte en miljon för att vinna 10kr, men man satsar livet för att tjäna några minuter?"

Citat som jag tycker stämmer bra. Vissa är intelligensbefriade helt enkelt.

davel
28 mars 2010 · 347 Inlägg

Det är fruktansvärt idiotiskt att göra en sån omkörning och jag tror inte att farbror blå är nådig om han ser en sådan manöver.
Ser mycket sånt också på vägarna och speciellt när jag är ute och rastar porschen för då får folk för sig att dom ska hävda sig och gör de mest idiotiska omkörningar jag har sett förutom då att ligga i röven och gasa bla. omkörning på insidan på motorväg när jag låg i högerfältet och vänsterfältet var fritt, en trimmad tryck o pys audi tyckte det var en bra idé att köra om mig genom att använda sig av en busshållsplats på insidan då givetvis mm...

Nämnas ska väl att jag inte kör speciellt långsamt när jag är ute...

Senast redigerat av davel (28 mars 2010)

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
MrKerm Avstängd
28 mars 2010 · 1 557 Inlägg

Tråd skaparen.. Ta bussen så slipper du ligga ivägen för folk plus att du kommer fram tidigare än när du kör tongue

Sedan är det för visso max 70 på 70 väg och inte att man skall ligga i 70... Tror dock att han/hon du mötte (som någon annan skrev) Råkat komma bakom en sån bil som ligger en bit under max farten och man tröttnar tro mig... Spec om det sitter 2 skrikande/stojande ungar i baksätet tro fan man vill fram..

Själv kör jag skylt plus skylt plus 30 för varje skylt men det är en annan historia smile
Dock försöker jag inte köra om där det är minst lämpligt, skymda kurvor eller över refuger o liknande (sett det mästa) tongue Men heldraget vete fan det har änna blivit väl mycket hela linjer ute längs våra vägar hmm

O sedan dessa förbannade 2 till 1 vägar spyr på dom... Tror fan att stressade folk kör som idioter på dessa vägar för o hinna om så många som möjligt innan det blir enkel fil igen mad Skulle vilja se den fakta som säger att det räddar liv och miljö!!!

Väl mött

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
TeedasT 100% ninja
28 mars 2010 · 342 Inlägg

hade du legat i 70 så kanske den som kom mötande och körde om inte hade gjort det? så, tryck på gasen nästa gång. det skapar bara frustation att köra så sakta på en 70väg.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
28 mars 2010 · 461 Inlägg

TeedasT skrev:
hade du legat i 70 så kanske den som kom mötande och körde om inte hade gjort det? så, tryck på gasen nästa gång. det skapar bara frustation att köra så sakta på en 70väg.

eller så hade jag kört i  70 så hade jag inte suttit här och skrivit, då jag hade kört i  mötande bmwen.


har du tänkt på det?



för att jag Kör Sakta. betyder det inte att MÖTANDE bil ska köra om den andra bilen i 100+, på en 70 väg, med  heldragna linjer.


när man läser vissa av eran inlägg, så blir man ju rädd.  verkar det enda som ni har lärt er är att gasa på bara för att man "kan "göra det.

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
jorgen72
28 mars 2010 ·

MrKerm skrev:
Tråd skaparen.. Ta bussen så slipper du ligga ivägen för folk plus att du kommer fram tidigare än när du kör tongue

Sedan är det för visso max 70 på 70 väg och inte att man skall ligga i 70... Tror dock att han/hon du mötte (som någon annan skrev) Råkat komma bakom en sån bil som ligger en bit under max farten och man tröttnar tro mig... Spec om det sitter 2 skrikande/stojande ungar i baksätet tro fan man vill fram..

Själv kör jag skylt plus skylt plus 30 för varje skylt men det är en annan historia smile
Dock försöker jag inte köra om där det är minst lämpligt, skymda kurvor eller över refuger o liknande (sett det mästa) tongue Men heldraget vete fan det har änna blivit väl mycket hela linjer ute längs våra vägar hmm

O sedan dessa förbannade 2 till 1 vägar spyr på dom... Tror fan att stressade folk kör som idioter på dessa vägar för o hinna om så många som möjligt innan det blir enkel fil igen mad Skulle vilja se den fakta som säger att det räddar liv och miljö!!!

Väl mött

Det är inte konstigt att det händer olycker o att så många har samma uppfattning o försvarar en idiot omkörning är skrämande jag ser flera exempel på korkade omkörningar nästan varje dag när jag ligger ute o kör lastbil man tycker ju att folk borde tänka lite mer på hur dom kör o parkerar

MrKerm Avstängd
28 mars 2010 · 1 557 Inlägg

jorgen72 skrev:

MrKerm skrev:
Tråd skaparen.. Ta bussen så slipper du ligga ivägen för folk plus att du kommer fram tidigare än när du kör tongue

Sedan är det för visso max 70 på 70 väg och inte att man skall ligga i 70... Tror dock att han/hon du mötte (som någon annan skrev) Råkat komma bakom en sån bil som ligger en bit under max farten och man tröttnar tro mig... Spec om det sitter 2 skrikande/stojande ungar i baksätet tro fan man vill fram..

Själv kör jag skylt plus skylt plus 30 för varje skylt men det är en annan historia smile
Dock försöker jag inte köra om där det är minst lämpligt, skymda kurvor eller över refuger o liknande (sett det mästa) tongue Men heldraget vete fan det har änna blivit väl mycket hela linjer ute längs våra vägar hmm

O sedan dessa förbannade 2 till 1 vägar spyr på dom... Tror fan att stressade folk kör som idioter på dessa vägar för o hinna om så många som möjligt innan det blir enkel fil igen mad Skulle vilja se den fakta som säger att det räddar liv och miljö!!!

Väl mött

Det är inte konstigt att det händer olycker o att så många har samma uppfattning o försvarar en idiot omkörning är skrämande jag ser flera exempel på korkade omkörningar nästan varje dag när jag ligger ute o kör lastbil man tycker ju att folk borde tänka lite mer på hur dom kör o parkerar

Om du är yrkes chaufför så borde även du va trött på 2 till 1 vägar o alla som ligger under tillåten hastighet o vägrar flytta på sig så man kan göra en SÄKER om körning.. Jag tar ingen träskalle i försvar wink Finns massor som kör väldigt illa o inte bara för fort tongue

Senast redigerat av MrKerm (28 mars 2010)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
volvoentusiasten
28 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Vad omkörarna tänker på? Ja, inte på deras säkerhet iaf.

Förmodligen så brister de i avståndsbedömning, riskanalys och mognad.

OverBoosted AUTOBAHNRASER
28 mars 2010 · 3 804 Inlägg

Hur pass många dokumenterade olyckor finns det i sverige på folk som fontalkrockat på detta sätt? Någon som sitter på den infon?


Bmw osv..
agadiffen
28 mars 2010 · 739 Inlägg

ja varför blir man blöt när det regnar??!!

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
jorgen72
28 mars 2010 ·

MrKerm skrev:

jorgen72 skrev:

MrKerm skrev:
Tråd skaparen.. Ta bussen så slipper du ligga ivägen för folk plus att du kommer fram tidigare än när du kör tongue

Sedan är det för visso max 70 på 70 väg och inte att man skall ligga i 70... Tror dock att han/hon du mötte (som någon annan skrev) Råkat komma bakom en sån bil som ligger en bit under max farten och man tröttnar tro mig... Spec om det sitter 2 skrikande/stojande ungar i baksätet tro fan man vill fram..

Själv kör jag skylt plus skylt plus 30 för varje skylt men det är en annan historia smile
Dock försöker jag inte köra om där det är minst lämpligt, skymda kurvor eller över refuger o liknande (sett det mästa) tongue Men heldraget vete fan det har änna blivit väl mycket hela linjer ute längs våra vägar hmm

O sedan dessa förbannade 2 till 1 vägar spyr på dom... Tror fan att stressade folk kör som idioter på dessa vägar för o hinna om så många som möjligt innan det blir enkel fil igen mad Skulle vilja se den fakta som säger att det räddar liv och miljö!!!

Väl mött

Det är inte konstigt att det händer olycker o att så många har samma uppfattning o försvarar en idiot omkörning är skrämande jag ser flera exempel på korkade omkörningar nästan varje dag när jag ligger ute o kör lastbil man tycker ju att folk borde tänka lite mer på hur dom kör o parkerar

Om du är yrkes chaufför så borde även du va trött på 2 till 1 vägar o alla som ligger under tillåten hastighet o vägrar flytta på sig så man kan göra en SÄKER om körning.. Jag tar ingen träskalle i försvar wink Finns massor som kör väldigt illa o inte bara för fort tongue

Självklart är jag också trött på 2 till 1 väg  o att inte folk visar hänsyn i trafiken det är ju illa med sådana som inte underlättar omkörningar också men jag reagerade på att det var så många som försvarade idiot omkörningar

davel
28 mars 2010 · 347 Inlägg

På tal om omkröningar... En sån här idiot kan ju vara en orsak till att folk tillslut gör dumma omkörningar för att man blir så irriterad...

http://www.youtube.com/watch?v=8QeQEHF8gSg

Här är ju ett typexempel på en riktig idiot i trafiken som inte borde ha körkort

http://www.youtube.com/watch?v=PXa5h1rg … re=related

Senast redigerat av davel (28 mars 2010)

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Grabber Dagdrömmare
28 mars 2010 · 2 836 Inlägg

En annan omkörnings fråga:
- Varför köra om o sedan bromsa för att svänga av på nåt mindre väg????

Är dom verkligen så självmordsbenägna så varför söker dom inte till Al´kaida eller nåt...?

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang