Hjälp mig bedöma kamremmens skick. Bilder finns.

Fuze
31 mars 2010 · 58 Inlägg

Hej

Har en Volvo S40 2.0 - 96 som gått drygt 9000 mil utan kamremsbyte. Serviceboken säger 10 år eller 12000 mil som bytesintervall. Då bilen inte gått 12000 mil ännu men är 14 år gammal ska jag egentligen byta men jag är väl för dumsnål för att inte göra detta ännu. Jag har absolut noll koll vad det gäller att bedöma skick på kamremmar och övrigt men enligt mig känns den inte speciellt dålig. Den är inte torr eller sprucken på något sätt, men vad vet jag wink

Bifogar några bilder så ni får se:
http://omploader.org/vNDAzaw

http://omploader.org/vNDAzbA

http://omploader.org/vNDAzbQ

Hur riskabelt är det att köra med denna rem tror ni? Borde jag bita i det sura äpplet och byta redan nu? Hursomhelst så tänker jag byta senast till hösten men då jag har lite långkörningar inplanerade i den närmaste framtiden så är jag inte så sugen på att lämna bort bilen för tillfället.

Tacksam för svar!

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
31 mars 2010 · 3 180 Inlägg

svårt att se remmars skick. kan hålla 5 år till, kan säga "snapp" nästa gång du vrider på nyckeln, mitt tips är BYT.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
turboforssen Telge Drifting Team
31 mars 2010 · 5 398 Inlägg

byt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Fuze
31 mars 2010 · 58 Inlägg

NITROUS skrev:
svårt att se remmars skick. kan hålla 5 år till, kan säga "snapp" nästa gång du vrider på nyckeln, mitt tips är BYT.

Jo det är väl så jag resonerar också, blir väl till att byta sad

Rock-Star
31 mars 2010 · 2 982 Inlägg

som föregående säger.. BYT!

det är inte bara milen som spelar roll på en kammremm.
Även ÅLDER!
har för mig att mdet brukar vara 6år/10.000mil...
din bil är 14år.. BYT OMGÅENDE! bättre än att få betala för ny motor

Fuze
31 mars 2010 · 58 Inlägg

Residence skrev:
som föregående säger.. BYT!

det är inte bara milen som spelar roll på en kammremm.
Även ÅLDER!
har för mig att mdet brukar vara 6år/10.000mil...
din bil är 14år.. BYT OMGÅENDE! bättre än att få betala för ny motor

Serviceboken säger 10 år alternativt 12000 mil, så det blir att boka tid så snart som möjligt för ett byte då.

Tack för alla svar!

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
31 mars 2010 · 259 Inlägg

Byt den! inget man ska vänta på, går den av blir det tråkigt!

Sen har jag hört att om man "ser kuggarna" i remmen ska den bytas, och det gör man ju på den.
Men det e ju bara något jag hört, men det låter ju logiskt.

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Rock-Star
31 mars 2010 · 2 982 Inlägg

Fredrik wilhelmsson skrev:
Byt den! inget man ska vänta på, går den av blir det tråkigt!

Sen har jag hört att om man "ser kuggarna" i remmen ska den bytas, och det gör man ju på den.
Men det e ju bara något jag hört, men det låter ju logiskt.

Spännrullen menar du, kostar 400kr har jag för mig

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
31 mars 2010 · 259 Inlägg

Residence skrev:

Fredrik wilhelmsson skrev:
Byt den! inget man ska vänta på, går den av blir det tråkigt!

Sen har jag hört att om man "ser kuggarna" i remmen ska den bytas, och det gör man ju på den.
Men det e ju bara något jag hört, men det låter ju logiskt.

Spännrullen menar du, kostar 400kr har jag för mig

Nej, remmen. man ser ju "skuggor" på remmen efter kuggarna. en ny rem är inte "randig" som denna är...

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Fuze
31 mars 2010 · 58 Inlägg

Tackar för era svar. Ska ringa runt lite verkstäder imorgon och se vad dem vill ha för ett byte. Är helt klart värt att lägga några tusenlappar nu istället för massa tusenlappar om motorn rasar halvvägs till Stockholm wink

dawwe ...has left the building...
31 mars 2010 · 4 474 Inlägg

Som andra redan sagt: Byt omgående! Är ju inte bara remmen som kan gå av, utan det kan även hända att spännrullen skär (hände på min ena Passat...) o då kommer remmen ryka...I mitt fall hade jag mega-tur, fick ett gnisslande ljud som kom-o-gick, kunde ej lokalisera det. Körde så i ca 700mil tills ljudet en dag var borta, jippie! Kollade till kamremmen som jag brukar göra ibland o såg då att rullen var skuren o remmen gled mot den...I mitt fall är bytesintervallet 5 år eller 12000 mil, vilket som kommer först. Remmen hade gått 11000mil o var ca 5 år gammal...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Fuze
1 april 2010 · 58 Inlägg

dawwe skrev:
Som andra redan sagt: Byt omgående! Är ju inte bara remmen som kan gå av, utan det kan även hända att spännrullen skär (hände på min ena Passat...) o då kommer remmen ryka...I mitt fall hade jag mega-tur, fick ett gnisslande ljud som kom-o-gick, kunde ej lokalisera det. Körde så i ca 700mil tills ljudet en dag var borta, jippie! Kollade till kamremmen som jag brukar göra ibland o såg då att rullen var skuren o remmen gled mot den...I mitt fall är bytesintervallet 5 år eller 12000 mil, vilket som kommer först. Remmen hade gått 11000mil o var ca 5 år gammal...

Uh! Låter inget vidare, tur att du klarade dig iaf!

Har ringt runt lite verkstäder idag och frågat om prisuppgifter. Tänkte byta remmen + spännare. Vet inte hur viktigt det är med vattenpumpen?

En annan fråga, ingen som har tips på någon hyfsat billig verkstad i Göteborgsområdet?

TireSlayer Tvivlare
1 april 2010 · 2 266 Inlägg

En tumregel som gäller för i stort sett allt som har med bilar att göra är, Om man är osäker så ska man byta. Och ja, drivs vattenpumpen av remmen är det lika bra att byta den nu med.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Fuze
1 april 2010 · 58 Inlägg

MantaRobin skrev:
En tumregel som gäller för i stort sett allt som har med bilar att göra är, Om man är osäker så ska man byta. Och ja, drivs vattenpumpen av remmen är det lika bra att byta den nu med.

Det är det jag fått höra med, tack ändå smile

Hursomhelst så är det billigaste priset jag hittat 3610:- inklusive arbete, delar, lånebil samt tvätt. Lånebil och tvätt är inget jag valt till, utan det ingick tydligen. Låter det som ett rimligt pris? Notera att jag inte har en blekaste aning om vad sådant här brukar kosta, så all hjälp uppskattas! smile

Tack på förhand!

Rille0
1 april 2010 · 2 021 Inlägg

Byt

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Fuze
2 april 2010 · 58 Inlägg

Rille0 skrev:
Byt

Som sagt, jag ska byta! lol

beathacker Amatör
2 april 2010 · 444 Inlägg

Fuze skrev:

MantaRobin skrev:
En tumregel som gäller för i stort sett allt som har med bilar att göra är, Om man är osäker så ska man byta. Och ja, drivs vattenpumpen av remmen är det lika bra att byta den nu med.

Det är det jag fått höra med, tack ändå smile

Hursomhelst så är det billigaste priset jag hittat 3610:- inklusive arbete, delar, lånebil samt tvätt. Lånebil och tvätt är inget jag valt till, utan det ingick tydligen. Låter det som ett rimligt pris? Notera att jag inte har en blekaste aning om vad sådant här brukar kosta, så all hjälp uppskattas! smile

Tack på förhand!

Tycker det verkar som ett bra pris

BMW 320d (2006)
baloo83
2 april 2010 · 211 Inlägg

näfan 3610:- var inte så blodigt med tanke på att vissa verkstäder tar riktiga galenskapspriser för kamremsbyte. Undra vad som sista 10:- är för.....tvätten kanske?

Fiat 500 (2010)
Fuze
2 april 2010 · 58 Inlägg

beathacker skrev:

Fuze skrev:

MantaRobin skrev:
En tumregel som gäller för i stort sett allt som har med bilar att göra är, Om man är osäker så ska man byta. Och ja, drivs vattenpumpen av remmen är det lika bra att byta den nu med.

Det är det jag fått höra med, tack ändå smile

Hursomhelst så är det billigaste priset jag hittat 3610:- inklusive arbete, delar, lånebil samt tvätt. Lånebil och tvätt är inget jag valt till, utan det ingick tydligen. Låter det som ett rimligt pris? Notera att jag inte har en blekaste aning om vad sådant här brukar kosta, så all hjälp uppskattas! smile

Tack på förhand!

Tycker det verkar som ett bra pris

baloo83 skrev:
näfan 3610:- var inte så blodigt med tanke på att vissa verkstäder tar riktiga galenskapspriser för kamremsbyte. Undra vad som sista 10:- är för.....tvätten kanske?

Tackar gubbar! Blir och boka servicetid i veckan då smile

J0akim
2 april 2010 · 27 Inlägg

Som dem flesta andra redan rådgivit. Byt. Man ska inte snåla när man står med motorluckan öppen och med möjlighet att byta en fungerande kamrem. Känns lite bättre att vara trygg än att bogsera/putta/eller vad man nu vill göra när kamremen gått av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang