6194
Sök

Tvättade motorrummet och nu startar inte bilen.

2 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
VW Golf 1,6 -03

Tvättade motorrummet med svamp och sköljde av med vattenslang. Första gången startade motorn men dog direkt, nu startar den inte överhuvudtaget men startmotorn går runt. Hade inga problem innan jag tvättade den så något lär ju ha hänt.

Vad har hänt? Kan det vara lättfixat? Har själv inte en aning om vad som kan ha hänt.

Notera att jag i princip inte kan någonting när det gäller bilar

845 Inlägg
3 april 2010
Kolla så att tändstift å allt är torrt. Kolla även så att det inte är fukt i fördelarlocket.

4 005 Inlägg
3 april 2010
Om du inte kan något om bilar så kanske du inte bör ge dig på en motortvätt?

Det som har hänt förmodligen är att det har kommit vatten på vissa elektroniska komponenter som antningen har kortslutits eller kommer att fungera igen om några dagar när allt har torkat ur ordentligt.

Vänta ett par dagar är väl mitt tips, annars kontakta verkstad.

211 Inlägg
3 april 2010
Skulle det inte funka efter du kollar fukt o så i tänddelarna så vänta nån timma så startar den säkert. brukar alltid snika in lite fukt i fördelarlocket eller så men när det torkat så startar den så det är inte panik.......än

Nästa gång googla lite på motortvätt finns guider på hur man ska gå tillväga för att slippa sådana problem

edit: inte meningen att upprepa linuslinje såg det nu.
Senast redigerat av baloo83 (3 april 2010)

2 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
Om du inte kan något om bilar så kanske du inte bör ge dig på en motortvätt?

Det som har hänt förmodligen är att det har kommit vatten på vissa elektroniska komponenter som antningen har kortslutits eller kommer att fungera igen om några dagar när allt har torkat ur ordentligt.

Vänta ett par dagar är väl mitt tips, annars kontakta verkstad.

Hade jag kunnat något om bilar hade jag förmodligen vetat att en bil kunde dö av vatten under motorhuven, vilket jag tydligen inte gjorde.

Tvätten skedde för två dagar sedan och den har stått ute i solen sedan dess, så det borde ju ha kunnat torka ur, men härnäst kikar jag på tändstift och fördelarlock.

Tack för hjälpen båda två ivf, får se om jag lyckas med något.

1 321 Inlägg
3 april 2010
Ta tryckluft och blås ur alla kontakter du kan hitta!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

508 Inlägg
3 april 2010
hoppas inte det har kommit in fukt/vatten i boxen/boxarna... då blir det dyrt

845 Inlägg
3 april 2010
mulleri skrev:
hoppas inte det har kommit in fukt/vatten i boxen/boxarna... då blir det dyrt

Behöver inte va så. Boxen kan klara sig. Har vart med om att den klarat sig.

4 586 Inlägg
3 april 2010
vet flertal VW bilar som tändspolarna gått sönder vid motortvätt. rådet är att ta bort dom innan. Men ta bort spolarna och låt dom torka.

1 210 Inlägg
3 april 2010
Kör in bilen i ett varm garage.. låt den stå där med stor bygg fläckt och "värma" sig ett dygn lr 2.. ta även bort alla kontakter blås rent med tryckluft..   Hade en gång en "pugg" som blev så där.. de visade vara ett hjälp relä till soppa pumpen som for åt helsike.. kostade 50:- på bilel.. så ingen jätte kostnad.. men skit svårt att hitta de.. smile

Jävel
2 018 Inlägg
3 april 2010
På farsans bil dog alla tändspolar efter motor-tvätt. De sa sen på verkstaden att man inte fick motortvätta den bilmodellen (en Renault) Kanske har hänt liknande för dig hmm

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sök