3814
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
Geten skrev:
Otroligt intressant projekt att följa, nya uppdateringar varje dag big_smile
Keep it up big_smile

Tackar! Försöker uppdatera så mycket det går iafall smile

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
hur menar du med rambalk ivägen för kardan?? nån foto så kanske man kan komma med en bra idé smile

Lånar en bild från min idol: http://www.garaget.org/?car=14126&image=1252194
Den nedre balken ligger ivägen för kardan wink

en grov oval kardanring som du svetsar fast i den avkapade balken så här:

(sett framifrån)    -----()-----

men vänta tills du har 4-länken klar & alla andra balkar på plats.
tror det kan finnas nån bild i SFRO-boken (eller om det var i nån äldre SFRO bok)
kolla tipsen på rodramsbyggen mm

Jo precis, tänkte också på det men känns som att man förstör stabiliteten på detta sätt. Bättre att jacka ur balken. Kardan kommer gå ovanför balken iafall så en kardanring där blir perfekt!

En snabb fråga kring kardan, vilken är att föredra. Verkar vara många som kör 740 kardan till omkring 500hk..

4-link plattorna kommer i veckan så då kan jag fortsätta bygga.

En mindre rolig sak är att SFRO inte tycker om såkallade "dragracing" urföranden av bakvagn pågrund av dåliga egenskaper vid kurvtagning tydligen samt att båda 4-link stagen måste vara paralella med marken.. Återstår och se hur bakvagnen tar form..
Senast redigerat av MrCarfreak (28 november 2010)

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
28 november 2010
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Lånar en bild från min idol: http://www.garaget.org/?car=14126&image=1252194
Den nedre balken ligger ivägen för kardan wink

en grov oval kardanring som du svetsar fast i den avkapade balken så här:

(sett framifrån)    -----()-----

men vänta tills du har 4-länken klar & alla andra balkar på plats.
tror det kan finnas nån bild i SFRO-boken (eller om det var i nån äldre SFRO bok)
kolla tipsen på rodramsbyggen mm

Jo precis, tänkte också på det men känns som att man förstör stabiliteten på detta sätt. Bättre att jacka ur balken. Kardan kommer gå ovanför balken iafall så en kardanring där blir perfekt!

En snabb fråga kring kardan, vilken är att föredra. Verkar vara många som kör 740 kardan till omkring 500hk..

4-link plattorna kommer i veckan så då kan jag fortsätta bygga.

En mindre rolig sak är att SFRO inte tycker om såkallade "dragracing" urföranden av bakvagn pågrund av dåliga egenskaper vid kurvtagning tydligen samt att båda 4-link stagen måste vara paralella med marken.. Återstår och se hur bakvagnen tar form..

Skickade jag inte nån bild till dig för längesen om kardanknutsstorlekar ska jag leta på bilden igen?
här är iaf en bild på en adapter du kan använda om du ska gå upp i dimension på kardan.
(min A-ford med volvo 240 1031-axel)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/749846_k419z1.jpg

angånde kardan så måste den ju gå fritt även när bilen är helt utfjädrad,
vilket kan bli ett problem om du har den ovanför balken.
men bygg på med hjulupphängningen du så löser sig nog kardanfrågan med tiden. & gör som SFRO vill wink
Senast redigerat av farbrorbozze (28 november 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
Kan man inte sova så åker man å jobbar wink

Jo precis som du säger bosse.. men vette tusan hur SFRO ställer sig till adaptrar och sådant.
Ang. kardan så får vi se hur det blir ev. att man får montera fångband vid stötdämparna så inte kardan lägger sig emot balken när man hissar upp bilen ?!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
2st identiska bitar klara till ramen.. 350mm till den lägsta punkten där vinkel är! Enligt Janne på snowball.se så är 4-link plattar 350mm så kommer bli perfekt passform! Nu skall jag bygga vidare på den ena biten och se hur högt upp ramen hamnar, det optimala är att få den precis under hatthylle balken så den kan svetsas ihopp med karossen för extra stabilitet! Måste nämna att jag är otroligt stolt över mig själv - har överträffat alla mina kunskaps nivåer - trodde alldrig jag skulle sitta här och bygga en "dragracing" bakvagn. Många har bett mig att köpa ett färdigt kit med backhalf frame osv. med tanke på att de blir billigare osv. Men icke sa nicke - skall lära mig något påvägen också!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/1023720_3ukutk.jpg

Lite anteckningar som gjorts:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/1023721_qrknwl.jpg

Mina förhoppningar är att någon tidning vill komma och följa/dokumentera bygget, hade vart en dröm och motivations kick för mig. Inget i bygget är hemligt utan jag delar gärna med mig av mått, tankar/idéer mm.

Förhoppningsvis kommer svetsaren till nästa helg och syr ihopp allt så lite press har man allt wink

Skall även försöka få hem buren så den kan svetsas helgen efter alt. 2 helger imellan!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
Nu börjar det faktiskt likna något wink
Blev en liten ändring på första vinkeln. Tog 60 grader istället för 45. Sedan ska den plana ut och gå precis under hatthyllan om allt går som jag vill wink Ska ta och köpa lite fler vattenpass så mätningen blir enklare, lite svårt med ett vattenpass på 1,50m då man mäter lodrätt..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1148.snc4/149086_466022074138_588259138_5697113_4168573_n.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
Då har man sovit i nån timme. Snart åka och jobba igen :p

//Carfreak

183 Inlägg
29 november 2010
Blir nog bra detta, du jobbar på riktigt bra big_smile

Gasglad
3 244 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
poont skrev:
Blir nog bra detta, du jobbar på riktigt bra big_smile

Tackar! Jo förhoppningsvis wink Återstår att se vad SFRO tycker!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
Nya 4-link stagen.. Såkallade rod-stag.. Uniballs är så dåliga, håller knappt 1 säsong (egen erfarenhet)

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs604.ash2/155643_466360599138_588259138_5702538_1676529_n.jpg

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
29 november 2010
Jag har ett litet smidigt vattenpass ca30cm långt i plast som har magnet på sidan man lägger mot plana ytan, det är väldigt användbart... synd jag inte minns vart det är köpt bara wink

Kardanadapter är nog inget problems bara man använder rätt skruv,
den är ju svarvad med styrningskanter för att passa mot medbringare & kardanknut.
Senast redigerat av farbrorbozze (29 november 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Idag kom turbon wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/1024080_y1duq8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/1024085_zuubh7.jpg

Nu återstår att få till vinklarna på ramen. Jag och vinklar går verkligen inte ihopp :s
Kan ju fråga er: Först har jag 90 grader lodrätt, där är det en vinkel på 60 grader.. Nu vill jag gå från 60 grader till helt rakt, dvs. 90 grader igen vågrätt - hur många grader skall jag kapa?

//Carfreak

154 Inlägg
30 november 2010
30 grader ?

Trimma lungt!

Gasglad
3 244 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Volvo_Trimm skrev:
30 grader ?

Ska prova wink logiskt sett så är det ju 30 iafall..
Senast redigerat av MrCarfreak (30 november 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
30 grader var det de skulle va wink

Nu är ena ramen nästan klar iafall.. sen ska den andra också punktas ihopp och en 2st tvärstöttor ska in emellan så ramen inte kan vrida sig!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
Jag har ett litet smidigt vattenpass ca30cm långt i plast som har magnet på sidan man lägger mot plana ytan, det är väldigt användbart... synd jag inte minns vart det är köpt bara wink

den är ju svarvad med styrningskanter för att passa mot medbringare & kardanknut.

måste va biltemas.. 23:- för ett med magnet - som hittat! Ska iväg strax å köpa!

sant iofs.. ska dubbelkolla med sfro!

//Carfreak

1 212 Inlägg
30 november 2010
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

måste va biltemas.. 23:- för ett med magnet - som hittat! Ska iväg strax å köpa!

men va fan! kom på att jag har laserpasset, men det ligger i bosses förråd. hmmm, får vänta tills imorgon för att hämta.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 212 Inlägg
30 november 2010
kenth66 skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

men va fan! kom på att jag har laserpasset, men det ligger i bosses förråd. hmmm, får vänta tills imorgon för att hämta.

laserpasset hemma nu!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Gasglad
3 244 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Hehe, vattenpass redan köpt - behövs inte laser då bilen står i våg redan!

Nu är första rambenet snart klart - mycket kapande, slipande och svetsande!

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs996.snc4/76959_466846984138_588259138_5708878_5546831_n.jpg
Senast redigerat av MrCarfreak (30 november 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Nu måste jag ha en paus.. fortsätter ev. senare ikväll. Tjejen dök inte till att ta hjälp ifrån iafall så får både svetsa och lyfta ramen samtidigt :p

//Carfreak

Sök