2257
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

110 Inlägg
14 december 2010
#1941
vet ej vad överladdade kan ge men har hört talas om en gammal ärketrimmare som skulle ha plockat 300 sughästar på en b16 och om det stämmer borde en b20 kunna ta ut en hel del mer?? vet ej om det stämmer har för mig jag hörde det på radio för typ ett år sen:)

1 212 Inlägg
14 december 2010
#1942
MrCarfreak skrev:
första problemet... SFRO tycker inte om mitt cc mått på rambenen pågrund av vridstyvheten. Men problem är till för att lösas så jag kommer ta hit en tekniker som kan beräkna vridstyvheten wink

som alltid så föder motgångar nya framgångar grabben min!!! problem är till för att lösas och det gör du..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

240 Inlägg
14 december 2010
#1943
Den motorn han bromsade då sitter ju fortfarande kvar i 142an är ju en ny motor jens byggt till vegan så tror inte han gjort nått mer åt den b20in så det är nog fortfarande 506 whp smile

88 Inlägg
14 december 2010
#1944
Du får ju kolla total måttet med svets endorna + Drivaxlarna, då tippar jag att Axeln blir 105 cm ?
Enklast är sedan att skaffa ett kraftigt 9" tums N hus och mäta var du får center på pinjongen

Du skall nog satsa på 35 Splines axlar

Här finns all den infon som du söker efter
 
http://www.markwilliams.com/axleOrdering.aspx
 
http://www.markwilliams.com/calculators.aspx

Good Luck
Tommy
 
MrCarfreak skrev:
Lite matte lektion!
Var skall 4-link stagen svetsas fast på bakaxeln ? CC-60 måttet är mittenpunkt där rambenen hamnar!
Tips på hur jag kan mäta ut en spikrak linje från cc-60 måttet till bakaxeln ?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 6dhilr.jpg

Kör ifrån mig om du kan . . . . . Allt under 500 Häster kallas för START MOTORER !
* * * BESTÄLL DINA MICKEY THOMPSON, 070 - 52 90 900, mickey.thompson@home.se

Gasglad
3 244 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#1945
aa omkring 105 är nog en bra gissning. Dock blir det för smalt endå om SFRO ska va nöjda sad
Mellan hjulhusen har jag 176cm, fälgarna har en BS på 3,5"
Ska kapa bort rören på denna banjon och på med nya 3" rör som är längre som sedan kan kapas in rätt så fälgarna hamnar precis innanför skärmkanten. Lagerändar har jag redan, 1.350" OD lager går in i dem.

Allt till bakaxeln kommer köpas härifrån: http://www.rjracecars.com/Strange-Symme … dview.html

Blir alu diffhus, pro gear mm. mm. wink

Även kollat på växellåda, blir nog en PG med 7" converter..

Hur mäter man lättast vilken offset pinjongen har ?

28 spl = 800hk, 32spl = 1100hk - baserat på riktiga tester på klistrat wink

Rolig kalkulator, 3,50 utv. med en pg låda så har jag en toppfart på ca. 305km/h på 3:an, 1:an = omkring 100km/h, tror dock 3,50 blir en aning trögt så omkring 4,11 är mer lagom iom. den låga effekten i motorn.


Tiger56 skrev:
Du får ju kolla total måttet med svets endorna + Drivaxlarna, då tippar jag att Axeln blir 105 cm ?
Enklast är sedan att skaffa ett kraftigt 9" tums N hus och mäta var du får center på pinjongen

Du skall nog satsa på 35 Splines axlar

Här finns all den infon som du söker efter
 
http://www.markwilliams.com/axleOrdering.aspx
 
http://www.markwilliams.com/calculators.aspx

Good Luck
Tommy
 
MrCarfreak skrev:
Lite matte lektion!
Var skall 4-link stagen svetsas fast på bakaxeln ? CC-60 måttet är mittenpunkt där rambenen hamnar!
Tips på hur jag kan mäta ut en spikrak linje från cc-60 måttet till bakaxeln ?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 6dhilr.jpg


//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#1946
Kommer sätta rambenen bredare så jag gör SFRO nöjda..
cc-70 får det bli, totalbredd blir då 74cm.. Då har jag 10cm mellan fälgens ytterkant till 4-link stagen. Det är så nära jag kan komma!
Senast redigerat av MrCarfreak (15 december 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#1947
sådär, pratat med SFRO och cc-70 bör vara okej OM helheten "ser" bra ut.. Så antar att detta blir en tolkningsfråga från varje inviduellt fall.. Allt byggs ju så seriöst som möjligt, igentligen tål bakvagnen en bra bit över 1000hk när den är klar, jag får regga med 200hk så blir som sagt överdimensionerat wink
Lär inte vara svetsarna som ger sig iafall då styrkan är 2ton per kvadrat cm wink
Senast redigerat av MrCarfreak (15 december 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#1948
Efter mycket om och men så har jag fått igång min esab 320 mig.. bla. var pistolens svanhals av å lite sånt. Men nu fungerar den flawless wink

Helsvetsat hela rambenet, ska slipa ned fogarna sen ska en tig fog läggas på alla skarvarna så det ser propert ut!

Men nu vet jag att resterande svetsning kan jag göra själv! Blir toppen till plåtjobben på bilen. Söker dock skärmkanter bak, vill hellre gynna en privat person än de större firmorna när det handlar om sådana småsaker, bozze du kanske har?

Kom på en rå idé, kanske skulle sänkt ned skärmkanterna en aning ungefär som custom jänkisarna har? Vad tror ni, någon får gärna göra en ps bild!

Lägre skärmkanter betyder att bilen inte behöver sänkas så mycket!
Senast redigerat av MrCarfreak (15 december 2010)

//Carfreak

Amatör
488 Inlägg
15 december 2010
#1949
MrCarfreak skrev:
Efter mycket om och men så har jag fått igång min esab 320 mig.. bla. var pistolens svanhals av å lite sånt. Men nu fungerar den flawless wink

Helsvetsat hela rambenet, ska slipa ned fogarna sen ska en tig fog läggas på alla skarvarna så det ser propert ut!

Men nu vet jag att resterande svetsning kan jag göra själv! Blir toppen till plåtjobben på bilen. Söker dock skärmkanter bak, vill hellre gynna en privat person än de större firmorna när det handlar om sådana småsaker, bozze du kanske har?

Kom på en rå idé, kanske skulle sänkt ned skärmkanterna en aning ungefär som custom jänkisarna har? Vad tror ni, någon får gärna göra en ps bild!

Lägre skärmkanter betyder att bilen inte behöver sänkas så mycket!

Värt att tänka på är lägre skärmkanter = svårare att få ut hjulen när dom ska bytas.. Jag har ett rent he..ete på min Galaxie och relativt smala fälgar

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 586 Inlägg
15 december 2010
#1950
Lygel80 skrev:
MrCarfreak skrev:
Efter mycket om och men så har jag fått igång min esab 320 mig.. bla. var pistolens svanhals av å lite sånt. Men nu fungerar den flawless wink

Helsvetsat hela rambenet, ska slipa ned fogarna sen ska en tig fog läggas på alla skarvarna så det ser propert ut!

Men nu vet jag att resterande svetsning kan jag göra själv! Blir toppen till plåtjobben på bilen. Söker dock skärmkanter bak, vill hellre gynna en privat person än de större firmorna när det handlar om sådana småsaker, bozze du kanske har?

Kom på en rå idé, kanske skulle sänkt ned skärmkanterna en aning ungefär som custom jänkisarna har? Vad tror ni, någon får gärna göra en ps bild!

Lägre skärmkanter betyder att bilen inte behöver sänkas så mycket!

Värt att tänka på är lägre skärmkanter = svårare att få ut hjulen när dom ska bytas.. Jag har ett rent he..ete på min Galaxie och relativt smala fälgar

finns nog oanvända begagnade ekonomiplåtar att köpa om du inte hittar andra, passa dig för att köpa från typ biltema/mekonomen mfl , då får du oftast 240 pressning på kanterna (som har bredare kan än 140)
VP-autoparts borde väl ha "rätt" men man ska aldrig vara säker, roll

Montera skärmkanterna som dom ska sitta tycker jag, och köp även nya plåtar bakom bakhjulen
Senast redigerat av farbrorbozze (15 december 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#1951
Jo att de blir svårt vet jag, dock blir de svårt oavsett med 28" höga däck, man får tippa ned axeln wink

aha, du har nog rätt bozze, njae, plåtar bakom hjulen blir nytt i alu sen, kan ju inte ha org. hjulhus längre wink

Vi får se, nya skärmkanter behövs iafall då någon gjort ett uselt plåtjobb sen innan, 2cm spackel är inte så kul wink

Fick även hem nya bakre gavlar men vecken ser hel knasiga ut på dem :s Veck som inte följer karossens linje någonstans :s Tack VP hahaha..

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#1952
Idag kommer race däcken wink
Hmm, hur fasen kränger man på sånna här slicks igentligen, får ju inte plats i en däckmaskin wink

//Carfreak

88 Inlägg
16 december 2010
#1953
Mickey Thompson däcken kränger du på för hand, det brukar vi göra i Depån.

Hur stora är dom du får ?

Mvh, Tommy

MrCarfreak skrev:
Idag kommer race däcken wink
Hmm, hur fasen kränger man på sånna här slicks igentligen, får ju inte plats i en däckmaskin wink

Kör ifrån mig om du kan . . . . . Allt under 500 Häster kallas för START MOTORER !
* * * BESTÄLL DINA MICKEY THOMPSON, 070 - 52 90 900, mickey.thompson@home.se

Gasglad
3 244 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#1954
Okej, då bör jag också lyckas med det wink Det är 10.5x28" - 15" som som passar 8" fälg.. - MH Slicks..

Tiger56 skrev:
Mickey Thompson däcken kränger du på för hand, det brukar vi göra i Depån.

Hur stora är dom du får ?

Mvh, Tommy

MrCarfreak skrev:
Idag kommer race däcken wink
Hmm, hur fasen kränger man på sånna här slicks igentligen, får ju inte plats i en däckmaskin wink


//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#1955
Mumma!!! Kommer ej att köra med slang, förhoppningsvis fungerar det okej.. ska köpa ventiler bara.
Försökte kränga på däcket men är ju svintrögt eller så är jag svag bara :p

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1388.snc4/164082_475203879138_588259138_5828671_1101001_n.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#1956
Då var rören på bakaxeln bortkapade.. 1m stålrör påväg, kommer sätta 50cm på vardera sida och sedan kapa efter hur pass mycket axel hamnar off center.. Skall försöka mäta fram hur pass off center pinjongen sitter!

Verkar som pinjongen sitter med 4,3mm off center - är detta något standard mått från ford? Tänkte om man kunde jämföra med någon tabell så man inte mätt helt gäälet..
Senast redigerat av MrCarfreak (16 december 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#1957
Någolunda rätt placerad..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs380.ash2/65812_475230709138_588259138_5828889_4093181_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs754.ash1/164593_475230889138_588259138_5828894_2364639_n.jpg

Kommer bli så sjukt nice wink

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#1958
ÅHHHH blir kåt bara jag tittar på den!! Ett däck kvar att kränga på!
Likadana fälgar ska köpas för gatbruk! Blir antingen M/T DOT eller MH gatdäck..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs837.snc4/69732_475264374138_588259138_5829187_4146886_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1387.snc4/163944_475264669138_588259138_5829188_4619532_n.jpg
Senast redigerat av MrCarfreak (16 december 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#1959
Stött på patrull igen ang. SFRO, tydligen är inte M/T street däck mm, godkännda på gatan :s Låter hel knepigt, de är ju endå mönstrade för att klara av våra väglag på sommaren..

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#1960
I call this porn!

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1223.snc4/155531_475284434138_588259138_5829298_4273322_n.jpg

Lagom höga men går ju att ploppa i högre däck wink Hjulhusen kommer bygga enda upp till fönster listen i princip!

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs733.ash1/162768_475284849138_588259138_5829300_6372767_n.jpg

//Carfreak


Sök