2839
Sök

Kan man lita på Blocket annonser?

8 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Då det kanske är lite off topic från min förra tråd så startar jag en ny. Om det redan finns en tråd i ämnet så ber jag om ursäkt...

Kan jag, som inte kan nånting om bilar och inte direkt känner nån som kan följa med mig och titta, lita på en annons på Blocket? Jag förstår ju det mest uppenbara, som att man inte ska betala nånting innan man sett bilen (borde vara självklart men ändå hör man om folk som blir lurade på det sättet!) eller att om det låter för bra för att vara sant så är det oftast det. Men vart går den gränsen? Finns det något man ska tänka på som verkligen signalerar bluff?

Om jag köper en bil av en privatperson och den rasar ihop efter en vecka, har jag då några rättigheter eller garantier? Finns det någon försäkring man kan teckna som täcker såna luringar? De bilar jag har ägt innan har jag köpt av folk jag känner och litar på, så detta är helt nytt för mig...

Tack på förhand! Kram Majjan

1 723 Inlägg
9 april 2010
Väldiga låga priser är ofta oroande. Sen har du inga garantier direkt, om du inte kan bevisa att säljaren ljugit för dig. Men det är ju rätt svårt då ord står mot ord.

Jag köpte en gammal bil som motorn rasade på efter 15 mil. Jag fick tillbaka lite pengar men han hade visat alla fel, inkl flimrande oljelampa. Så han hade egentligen inte behövt betala tillbaka nåt, men han fick väl dåligt samvete.

510 Inlägg
9 april 2010
Känner du dig osäker på en bil, köp den inte ..
Ett tips kan vara att gå till en seriös bilhandlare .. Käns som att man kan lita mer på en bilhandlare än en privatperson som bara vill bli av med bilen som håller på att rasa för mer pengar än den är värd ..

Mvh Johan

8 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Jo bilhandlare är såklart ett alternativ, där ingår ju oftast nån form av garanti iaf på nyare bilar. Men som exempel, nu har jag hittat två bilar, en citroen c1 som säljs privat och en peugeot 107 som säljs på firma. De är typ lika gamla (citroenen -07 och peugeoten -06) och citroenen har gått 4000nånting mil och peugeoten 3200. De kostar lika mycket (61000) men citroenen har jättemycket extrautrustning medan peugeoten inte ens har centrallås. Då är ju citroenen väldigt lockande men samtidigt, säljs privat! Vad hade ni gjort??

Edit: kanske ska lägga till att citroenen är nyservad och nybes. plus att man får med alla kvitton på det som är tillköpt och utfört samt att den har en komplett ifylld servicebok.
Senast redigerat av Majjan (9 april 2010)

2 024 Inlägg
9 april 2010
Köper du den från en annons på blocket så finns det ju en blocket-försäkring man kan be säljaren teckna, det ger liknande skydd som man har om man köper från en bilhandlare. http://www.blocket.se/insurances/bbf_ab … d=26484980

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Musiker
472 Inlägg
9 april 2010
Det måste väl finnas fabriksgaranti kvar på bägge..?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

8 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Ras_J skrev:
Det måste väl finnas fabriksgaranti kvar på bägge..?

Det står det ingenting om i annonserna, eller så har jag missat det helt.. Vad innebär det och hur vet man det?

Musiker
472 Inlägg
9 april 2010
Kanske är max tre år när jag tänker efter, men om du har helförsäkring borde väl iaf maskinskada ingå iom de låga miltalen...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

jorgen72
9 april 2010
Majjan skrev:
Jo bilhandlare är såklart ett alternativ, där ingår ju oftast nån form av garanti iaf på nyare bilar. Men som exempel, nu har jag hittat två bilar, en citroen c1 som säljs privat och en peugeot 107 som säljs på firma. De är typ lika gamla (citroenen -07 och peugeoten -06) och citroenen har gått 4000nånting mil och peugeoten 3200. De kostar lika mycket (61000) men citroenen har jättemycket extrautrustning medan peugeoten inte ens har centrallås. Då är ju citroenen väldigt lockande men samtidigt, säljs privat! Vad hade ni gjort??

Edit: kanske ska lägga till att citroenen är nyservad och nybes. plus att man får med alla kvitton på det som är tillköpt och utfört samt att den har en komplett ifylld servicebok.

Be säljaren att dom tecknar en blocket försäkring som gäller i 6 månader o jag tror inte det ska va någon fara att köpa citroenen efter som det låter som att den är välservad o välsköttt
Senast redigerat av jorgen72 (9 april 2010)

plankan
9 april 2010
Du skall jo ändå provköra bilen -
så leta upp en verkstad i närheten innan,boka en tid den dagen du skall titta på bilen och med dem gå över bilen gemensamt wink

Saabifierad
2 031 Inlägg
10 april 2010
Jag svarar: Nej du kan inte alltid lita på det som skrivs i Blocket-annonserna. Det finns däremot tecken på om det är något skumt, exempelvis om ägaren som säljer bilen inte har använt den själv utan det är "frugan" som kört den och hon kan inget om bilar eller att säljaren i telefon säger att den går utmärkt, allt fungerar och dylikt så kommer du och märker att bilen knappt startar och blinkersspaken är trasig tongue
Senast redigerat av Slash (10 april 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök