Höga agasvärden på VR6 motor.

kolvas
26 maj 2010 · 4 001 Inlägg

jag skulle först kolla felkoder, med tanke på sportluftfilter så finns det en stor chans att LMM är kass, sedan göra en riktig service med olja & filter & stift, är det fortfarande dåliga avgasvärden så skulle jag sälja bilen... då kan det bli dyrt med eventuellt dåliga ventiltätningar och/eller kass katalysator

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Micoway
5 juni 2010 · 296 Inlägg

Nu har vi bytt olja o stift samt termostat. Den var svår att byta. Är nog dax för VAG-com test.
Var kan man köpa kabel o program till en Passat VR6 1993 ???

Oves_Bror
5 juni 2010 · 456 Inlägg

Har du en HC halt på 999, dvs så högt det går att skriva, så har du nån eller några cylindrar som inte tänder på tomgång.
Antingen så saknas gnista eller så saknas kompression. Ingen ide att testa med katten i första läget då en frisk motor med kass katt ligger nånstans mellan 50-150 i HC.
Men kan ju va som nån skriver att nån del i insprutningssystemet är kass vilket gör att den skickar in så mycket bränsle så den släcker gnistan på nån cylinder vid tomgång oxå.... borde ju höras isf???

growing old is mandatory growing up is optional
Perzz0n Kicker
6 juni 2010 · 163 Inlägg

Dom där värdena såg ut som rasad kat

See you sideways!!
dawwe ...has left the building...
6 juni 2010 · 4 474 Inlägg

Oves_Bror skrev:
en frisk motor med kass katt ligger nånstans mellan 50-150 i HC.

Kan nog stämma på ett ungefär, MEN det förutsätter att allt annat är OK, dvs att lambdan reglerar som den skall, att den inte blåryker ohyggligt osv. Har själv haft problem med avgasvärden, hade runt 300-350 i HC, alla andra värden var knasiga de med. Med ny lambdasond blev värdena bra, i höstas var HC rekordlågt, under 20. På en annan bil med tom "kat" så låg HC kring 60, däremot var CO2500 för högt, var 0.6 istället för tillåtna 0.3, löstes genom ny "kat" (alla värden 0, utom lambda då...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HenkeTIC
6 juni 2010 · 888 Inlägg

Kolla över tändkablarna, oftast sitter originalkablarna kvar på bilar som rullat 25000mil då dom är ganska dyra.

GolfIIIVr6
7 juni 2010 · 187 Inlägg

Jag skulle starkt rekommendera dig detta:

Nu sålde jag min för 3 år sedan.. men på fuelrailet sitter i alla fall en silvrig rund liten sak med en vakumslang till insuget. bränsletrycksregulatorn. Låt bilen gå på tomgång o dra bort slangen från insuget. Det skall märkas på motorgången när du gör det här.. Och om det kommer bensin ur slangen är BTR trasig. membranet har gått sönder.

Micoway
8 juni 2010 · 296 Inlägg

Vi börjar tro att motorn är sliten i oljeringar o ventilstyrningar.
Min granne som var atomingenjör använde alltid molybdensulfid
i sina gamla bilar. Detta var jättebra påstod han. Någon som vet
mera om dagens oljetillsatser med Molybdensulfid och CO HC ???

vadsomhelst
8 juni 2010 · 97 Inlägg

Det är ju bara att lyssna på vad folk skriver.
Följande fel är std:

Tändkablar - Ohm-mät och böj på dem samtidigt, de ska ligga på stabila ca 5kohm.
Blå tempgivare - Koppla ur den och se om motorn går bättre eller sämre. Ofta när den är kass får bilen för mycket bränsle och då... höga värden.
Bililga/Dåliga Tändstift - Byt dessa till BRA stift som man vet fungerar, vr6an är känslig med tändstift.
Lmm - Kan vara kass då det är "sportfilter" sätt dit orginal så fungerar den biten bättre.

Det är bara att ta en sak i taget.
Tempgivaren kostar ca 150:- så det är ju inget konstigt att testa byta den.
Nu vet jag inte om ni har möjlighet att göra avgasprovning på bilprovningen när de har lunch som vi har här men det kan man ju fråga dem... så slipper man besiktiga varje gång...

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
Micoway
20 juni 2010 · 296 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/127941/952362_2moglt.jpg

För att sänka HC-halten mätte vi tandkablar och stift. Ingen del får överstiga 6000 Ohm på instrumentet.
Eftersom motortempen låg lågt så bytte vi termostaten. Den sitter illa till med tre små indexskruvar.

Perzz0n Kicker
20 juni 2010 · 163 Inlägg

jag hade hc 999 och allmänt skit höga värden på senaste bes. alla värden utom lambda den var för låg. Det var iaf lambda sonden som va skrot

See you sideways!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang