Övertryck i kylsystemet 855t5, topplockspackning?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
9 april 2010 · 1 140 Inlägg

tjohojj, märkt efter att jag tagit fram bilen efter vintern så ibland när jag kör, mestadels när jag kört hårt/varvat mkt så blir kylarslangarna väldigt hårda, men känns även som om det inte är nå vatten i dom.
bytte termostat innan jag tog fram den för den gamla var kass..
men bilen går som den ska, vitryker ingenting eller luktar absolut inge avgaser i glykolen så känns inte som om toppackningen är dålig.
kan det vara termostaten som inte öppnar riktigt eller nå sånt? för den var inte så före vintern, och som sagt bytte termostaten innan jag började använda den...

fint om någon haft samma problem eller om någon vill spekulera..
Mvh Daniel

mange_240
9 april 2010 · 1 562 Inlägg

de finns testvätska för å upptäck avgaser i kylarvattnet, kan även vara luft i systemet.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
9 april 2010 · 1 140 Inlägg

mange_240 skrev:
de finns testvätska för å upptäck avgaser i kylarvattnet, kan även vara luft i systemet.

vart inskaffar man sådant då?, jo men tycker luften borde försvinna när man nu, har ju kört typ 250 mil sen ja bytte den, blir dom hårda om det blir luft fickor då?
mvh

mange_240
10 april 2010 · 1 562 Inlägg

tal0n skrev:

mange_240 skrev:
de finns testvätska för å upptäck avgaser i kylarvattnet, kan även vara luft i systemet.

vart inskaffar man sådant då?, jo men tycker luften borde försvinna när man nu, har ju kört typ 250 mil sen ja bytte den, blir dom hårda om det blir luft fickor då?
mvh

ja då är de ju knappast luft, biltema har sådant kit, alternativt att du besöker en verkstad som kollar det åt dig.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

mange_240 skrev:

tal0n skrev:

mange_240 skrev:
de finns testvätska för å upptäck avgaser i kylarvattnet, kan även vara luft i systemet.

vart inskaffar man sådant då?, jo men tycker luften borde försvinna när man nu, har ju kört typ 250 mil sen ja bytte den, blir dom hårda om det blir luft fickor då?
mvh

ja då är de ju knappast luft, biltema har sådant kit, alternativt att du besöker en verkstad som kollar det åt dig.

näe det tycker jag inte att det ska vara, jo får åka och kolla det i veckan då..
mvh

mange_240
10 april 2010 · 1 562 Inlägg

tal0n skrev:

mange_240 skrev:

tal0n skrev:

vart inskaffar man sådant då?, jo men tycker luften borde försvinna när man nu, har ju kört typ 250 mil sen ja bytte den, blir dom hårda om det blir luft fickor då?
mvh

ja då är de ju knappast luft, biltema har sådant kit, alternativt att du besöker en verkstad som kollar det åt dig.

näe det tycker jag inte att det ska vara, jo får åka och kolla det i veckan då..
mvh

kolla funktionen på termostaten oxå så du inte river toppen i onödan.

Moonfury UNDERGROUND
10 april 2010 · 649 Inlägg

har du bytt vatten slangar nån gång?

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

Moonfury skrev:
har du bytt vatten slangar nån gång?

näe dom är aldrig bytta men tvekar att dom satt igen sig plötsligt eller vad menade du?
tänkte även, det är väl nån form av ventilation i kylarlocket också? är den tät blir det väl tryck?
Mvh

tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

mange_240 skrev:

tal0n skrev:

mange_240 skrev:
de finns testvätska för å upptäck avgaser i kylarvattnet, kan även vara luft i systemet.

vart inskaffar man sådant då?, jo men tycker luften borde försvinna när man nu, har ju kört typ 250 mil sen ja bytte den, blir dom hårda om det blir luft fickor då?
mvh

ja då är de ju knappast luft, biltema har sådant kit, alternativt att du besöker en verkstad som kollar det åt dig.

vad är det för kitt dådå? jag letade jag men hittade inget på hemsidan deras..

Nico-the-kid
10 april 2010 · 509 Inlägg

Du ska ha övertryck i ett kylsystem ca 0.4 bar.Kylar locket har en ventil som öppnar om det blir för högt tryck.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Du ska ha övertryck i ett kylsystem ca 0.4 bar.Kylar locket har en ventil som öppnar om det blir för högt tryck.

hur ska man mäta de då? sätta i en laddtrycksmätare eller? näe men dom är hårdare än normalt, normalt blir ju inte en slang spec hård när motorn är genomvarm men min är hårda dom., ja men då kan de väl vara locket som spökar också?

Moonfury UNDERGROUND
10 april 2010 · 649 Inlägg

tal0n skrev:

Moonfury skrev:
har du bytt vatten slangar nån gång?

näe dom är aldrig bytta men tvekar att dom satt igen sig plötsligt eller vad menade du?
tänkte även, det är väl nån form av ventilation i kylarlocket också? är den tät blir det väl tryck?
Mvh

dom kanske har torkat å drat i hoppp sig lite, kan göra att det blir mer tryck, kolla de så att dom inte är för hårda

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Nico-the-kid
10 april 2010 · 509 Inlägg

Kolla slangarna på någon annan bil och jämför hårdheten . Slangarna blir hårda när motorn är varm.Hur är det med temperaturen på din bil?Kokar den?

Arn87
10 april 2010 · 402 Inlägg

hade exakt samma fel på min 940 turbo, blev så illa att toppackningen gick tillslut. Det visade sig vara locket till expansion-kärlet som inte pyste ut så slangarna blev skithårda o det händes som att det inte fanns vatten i dom. Så det är förmodligen samma skitfel.
Billigt är det iaf att fixa wink

Lycka till//Jocke

tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

Hedlisch skrev:
hade exakt samma fel på min 940 turbo, blev så illa att toppackningen gick tillslut. Det visade sig vara locket till expansion-kärlet som inte pyste ut så slangarna blev skithårda o det händes som att det inte fanns vatten i dom. Så det är förmodligen samma skitfel.
Billigt är det iaf att fixa wink

Lycka till//Jocke

okej, då ska jag försöka skaffa tag i ett lock typ nu snart, som sagt drygt om det skulle bli att topplockspackningen går tongue, enkelt att börja i den änden och byta den också..

Crille88
10 april 2010 · 1 353 Inlägg

lossa locket när bilen e varm så släpper trycket.. gör så några gånger så kommer de bli mjukare

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Nico-the-kid
10 april 2010 · 509 Inlägg

suck!

tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

Crille88 skrev:
lossa locket när bilen e varm så släpper trycket.. gör så några gånger så kommer de bli mjukare

hoppas då inte att du seriöst tycker det är smart, eller tror att det funkar å längden?

Moonfury UNDERGROUND
10 april 2010 · 649 Inlägg

tal0n skrev:

Crille88 skrev:
lossa locket när bilen e varm så släpper trycket.. gör så några gånger så kommer de bli mjukare

hoppas då inte att du seriöst tycker det är smart, eller tror att det funkar å längden?

då lär det spruta ut vatten som en fontän? ingen bra ide om man vill ha kvar vattnet

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Kolla slangarna på någon annan bil och jämför hårdheten . Slangarna blir hårda när motorn är varm.Hur är det med temperaturen på din bil?Kokar den?

jo läre jämföra med en annan 850, temperaturen är perfekt den, jag bytte ju termostat innan jag tog fram bilen i somras, vart inte riktigt varm innan men tempen är bra den, provade även att byta locket idag men det vart ingen skillnad, ska som sagt prova och klämma på någon annans bil också tongue
men jag är hyffsat säker på att det är luft i slangarna iaf, för öppnar man locket och klämmer på slangarna så ska det ju fara vatten upp i expansionskärlet, men nu så rapar den bara, som när det är luft i systemet..
:S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang