Övertryck i kylsystemet 855t5, topplockspackning?

mange_240
10 april 2010 · 1 562 Inlägg

tal0n skrev:

mange_240 skrev:

tal0n skrev:

vart inskaffar man sådant då?, jo men tycker luften borde försvinna när man nu, har ju kört typ 250 mil sen ja bytte den, blir dom hårda om det blir luft fickor då?
mvh

ja då är de ju knappast luft, biltema har sådant kit, alternativt att du besöker en verkstad som kollar det åt dig.

vad är det för kitt dådå? jag letade jag men hittade inget på hemsidan deras..

art nr:    19-1299 Cylinderläckagetestare
Lokaliserar ev. cylinderläckage genom att testa förekomsten av avgaser i kylsystemet. Komplett sats med handpump, adapter och indikeringsvätska. Levereras i formgjuten plastlåda.

mange_240
10 april 2010 · 1 562 Inlägg

tal0n skrev:

Nico-the-kid skrev:
Kolla slangarna på någon annan bil och jämför hårdheten . Slangarna blir hårda när motorn är varm.Hur är det med temperaturen på din bil?Kokar den?

jo läre jämföra med en annan 850, temperaturen är perfekt den, jag bytte ju termostat innan jag tog fram bilen i somras, vart inte riktigt varm innan men tempen är bra den, provade även att byta locket idag men det vart ingen skillnad, ska som sagt prova och klämma på någon annans bil också tongue
men jag är hyffsat säker på att det är luft i slangarna iaf, för öppnar man locket och klämmer på slangarna så ska det ju fara vatten upp i expansionskärlet, men nu så rapar den bara, som när det är luft i systemet..
:S

hur är det med värmen inne i bilen då?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

mange_240 skrev:

tal0n skrev:

Nico-the-kid skrev:
Kolla slangarna på någon annan bil och jämför hårdheten . Slangarna blir hårda när motorn är varm.Hur är det med temperaturen på din bil?Kokar den?

jo läre jämföra med en annan 850, temperaturen är perfekt den, jag bytte ju termostat innan jag tog fram bilen i somras, vart inte riktigt varm innan men tempen är bra den, provade även att byta locket idag men det vart ingen skillnad, ska som sagt prova och klämma på någon annans bil också tongue
men jag är hyffsat säker på att det är luft i slangarna iaf, för öppnar man locket och klämmer på slangarna så ska det ju fara vatten upp i expansionskärlet, men nu så rapar den bara, som när det är luft i systemet..
:S

hur är det med värmen inne i bilen då?

ja den är som den skall den., varmt och skönt.. i början när jag hade bytt termostaten så var de luft i värmepaketet men det löste sig så värme och så har jag..

mange_240
10 april 2010 · 1 562 Inlägg

du skulle ju kunna vakumsuga kylsystemet så kan du ju vara säker på att det är luftfritt sen.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

mange_240 skrev:
du skulle ju kunna vakumsuga kylsystemet så kan du ju vara säker på att det är luftfritt sen.

med dammsugarn?, nä men kan det inte bli nå tok om det är fel på termostaten då? iomed att det har kommit efter att jag har bytt den..,

fransman Avstängd
10 april 2010 · 210 Inlägg

att du får högt tryck i slangarna kan vara en läcka i systemet.... vanligt är att kylaren i kupén läcker.. kolla under mattorna fram i bilen så ser du direkt om det är blött där... anslutningarna till kupékylaren sitter snett bakom gaspedalen...

detta fel hade jag på min gamla v70 t5 .. kylaren kostar ca 1500kr å tar ca 2 timmar att byta första gången man gör  det....

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard
mange_240
10 april 2010 · 1 562 Inlägg

nej med en vakumsug avsedd för det, rekomenderar en mindre verkstad då volvo tar ca 1500 för 15min arbete.men du tappar inget vatten?

Senast redigerat av mange_240 (10 april 2010)

mange_240
10 april 2010 · 1 562 Inlägg

tal0n skrev:

mange_240 skrev:
du skulle ju kunna vakumsuga kylsystemet så kan du ju vara säker på att det är luftfritt sen.

med dammsugarn?, nä men kan det inte bli nå tok om det är fel på termostaten då? iomed att det har kommit efter att jag har bytt den..,

jo självklart en fabriksny är ju ingen garanti att den är hel.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

fransman skrev:
att du får högt tryck i slangarna kan vara en läcka i systemet.... vanligt är att kylaren i kupén läcker.. kolla under mattorna fram i bilen så ser du direkt om det är blött där... anslutningarna till kupékylaren sitter snett bakom gaspedalen...

detta fel hade jag på min gamla v70 t5 .. kylaren kostar ca 1500kr å tar ca 2 timmar att byta första gången man gör  det....

läckage någonstans har jag haft i över 2 år, efter ca 350mil får jag fylla upp expansionskärlet, men tror inte att motorn tar in nått vatten, för var exakt likadant med samma mil med förra motorn, och värmepaketet läker ingenting, genomföringen i torpeden är ny sedan 2 år sedan så där läker det ingenting. det har alltid försvunnit vatten i samma takt, men först nu så blir det luft i slangarna..
jag ser inte heller någonstans att det läker, det har jag verkligen letat efter..

Senast redigerat av tal0n (10 april 2010)

tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

mange_240 skrev:

tal0n skrev:

mange_240 skrev:
du skulle ju kunna vakumsuga kylsystemet så kan du ju vara säker på att det är luftfritt sen.

med dammsugarn?, nä men kan det inte bli nå tok om det är fel på termostaten då? iomed att det har kommit efter att jag har bytt den..,

jo självklart en fabriksny är ju ingen garanti att den är hel.

näe men hur kan det bli om den felar då? kan det bli nå knas så det blir luft då eller?

mange_240
10 april 2010 · 1 562 Inlägg

tal0n skrev:

mange_240 skrev:

tal0n skrev:

med dammsugarn?, nä men kan det inte bli nå tok om det är fel på termostaten då? iomed att det har kommit efter att jag har bytt den..,

jo självklart en fabriksny är ju ingen garanti att den är hel.

näe men hur kan det bli om den felar då? kan det bli nå knas så det blir luft då eller?

den öppnar väl inte riktigt som den ska, prova å kör utan den å se om samma tryck uppstår.

fransman Avstängd
10 april 2010 · 210 Inlägg

när autotech bytte termostat i min gamla t5:a så borrade de ett 4mm hål i yttre ringen nära packningen å monterade den så hålet låg högst  för att luft ska kunna passera

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard
tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

fransman skrev:
när autotech bytte termostat i min gamla t5:a så borrade de ett 4mm hål i yttre ringen nära packningen å monterade den så hålet låg högst  för att luft ska kunna passera

jo men på den gamla termostaten så satt det ju även nått form av luftningshål eller nått sånt, i själva ringen, men på den nya sitter det inget sånt?

fransman Avstängd
10 april 2010 · 210 Inlägg

tal0n skrev:

fransman skrev:
att du får högt tryck i slangarna kan vara en läcka i systemet.... vanligt är att kylaren i kupén läcker.. kolla under mattorna fram i bilen så ser du direkt om det är blött där... anslutningarna till kupékylaren sitter snett bakom gaspedalen...

detta fel hade jag på min gamla v70 t5 .. kylaren kostar ca 1500kr å tar ca 2 timmar att byta första gången man gör  det....

läckage någonstans har jag haft i över 2 år, efter ca 350mil får jag fylla upp expansionskärlet, men tror inte att motorn tar in nått vatten, för var exakt likadant med samma mil med förra motorn, och värmepaketet läker ingenting, genomföringen i torpeden är ny sedan 2 år sedan så där läker det ingenting. det har alltid försvunnit vatten i samma takt, men först nu så blir det luft i slangarna..
jag ser inte heller någonstans att det läker, det har jag verkligen letat efter..

vanligaste är att kupékylet i sig läcker... det ärjar liksom sönder... ett litet hål gör att det dunstar av värmen så vattenspill inte syns........  men mottrycket i slangarna uppkummer av att luft kommer in i det lilla hålet... 
jag körde bara 20 mil å fick fylla på vatten och det immade bra på insida framrutan och luktade sött i bilen.
jag tror att detta kan vara felet på din bil...

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard
fransman Avstängd
10 april 2010 · 210 Inlägg

tal0n skrev:

fransman skrev:
när autotech bytte termostat i min gamla t5:a så borrade de ett 4mm hål i yttre ringen nära packningen å monterade den så hålet låg högst  för att luft ska kunna passera

jo men på den gamla termostaten så satt det ju även nått form av luftningshål eller nått sånt, i själva ringen, men på den nya sitter det inget sånt?

då ska du genast borra ett sånt hål... du kan ha fått tag i en kopia

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard
tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

fransman skrev:

tal0n skrev:

fransman skrev:
när autotech bytte termostat i min gamla t5:a så borrade de ett 4mm hål i yttre ringen nära packningen å monterade den så hålet låg högst  för att luft ska kunna passera

jo men på den gamla termostaten så satt det ju även nått form av luftningshål eller nått sånt, i själva ringen, men på den nya sitter det inget sånt?

då ska du genast borra ett sånt hål... du kan ha fått tag i en kopia

kopia vet ja inte rikt, men är dom som adcenter säljer, har köpte termostater av samma märke av dom till andra bilar förut och dom har då funkat men..

tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

var och tog bort termostaten nyss, och det var inge vatten alls i övre kylarslangen så där är det ju nå knas, sen så la jag termostaten i en kastrull och värmde på, den ska öppna vid 91, den öppnade typ 2-3 mm vid 93grader, och hade öppnat sig typ 5mm vid 96 grader, men allt som allt kan den öppnas ca 12-15mm, om man kollar hur lång frigången är från helt sluten tills att den är helt nertryckt, så misstänker att den öppnar för lite jag.., kan det bli luft av det?

Crille88
10 april 2010 · 1 353 Inlägg

tal0n skrev:

Crille88 skrev:
lossa locket när bilen e varm så släpper trycket.. gör så några gånger så kommer de bli mjukare

hoppas då inte att du seriöst tycker det är smart, eller tror att det funkar å längden?

JAG gjorde SÅ på MIN bil och det funkade för ja hade också jävligt hårda slangar efter termostatbyte o lite sånt. så när du har vatten temp så bara öppnar du, de pyser till o den släpper ut luften och slangarna blir genast mjuka, sen kan du köra vidare, sen kan du kolla de igen om du kör på tex kvällen eller dan efter eller va som helst, då kan du släppa på trycket igen. mina har blivit bra iaf och vatten sprutar det definitivt inte inte ut får då e de nåt som e fel, du ska kunna köra bilen utan lock på expansionstanken.. annars finns där luft och därför blir de tryck.
du vet väl hur man gör när man luftar ett kylsystem?
man har bilen igång värmen på fullt och öppet lock så fyller man på när vattnet sjunker o termostaten öppnar, brukar de spruta ut vatten då eller? detta är inget oljepåfyllningslock där de ligger kammar o vispar olja som satan, pumpen sitter inte i tanken så det ändå som händer i behållaren är att vattnet cirkulerar...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
10 april 2010 · 1 353 Inlägg

Moonfury skrev:

tal0n skrev:

Crille88 skrev:
lossa locket när bilen e varm så släpper trycket.. gör så några gånger så kommer de bli mjukare

hoppas då inte att du seriöst tycker det är smart, eller tror att det funkar å längden?

då lär det spruta ut vatten som en fontän? ingen bra ide om man vill ha kvar vattnet

nej de sprutar inget vatten, ut o testa

Senast redigerat av Crille88 (10 april 2010)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
10 april 2010 · 1 140 Inlägg

Crille88 skrev:

tal0n skrev:

Crille88 skrev:
lossa locket när bilen e varm så släpper trycket.. gör så några gånger så kommer de bli mjukare

hoppas då inte att du seriöst tycker det är smart, eller tror att det funkar å längden?

JAG gjorde SÅ på MIN bil och det funkade för ja hade också jävligt hårda slangar efter termostatbyte o lite sånt. så när du har vatten temp så bara öppnar du, de pyser till o den släpper ut luften och slangarna blir genast mjuka, sen kan du köra vidare, sen kan du kolla de igen om du kör på tex kvällen eller dan efter eller va som helst, då kan du släppa på trycket igen. mina har blivit bra iaf och vatten sprutar det definitivt inte inte ut får då e de nåt som e fel, du ska kunna köra bilen utan lock på expansionstanken.. annars finns där luft och därför blir de tryck.
du vet väl hur man gör när man luftar ett kylsystem?
man har bilen igång värmen på fullt och öppet lock så fyller man på när vattnet sjunker o termostaten öppnar, brukar de spruta ut vatten då eller? detta är inget oljepåfyllningslock där de ligger kammar o vispar olja som satan, pumpen sitter inte i tanken så det ändå som händer i behållaren är att vattnet cirkulerar...

okej det funkar på vissa bilar ibland då?, men om man har för högt tryck i motorn, har du otur då så far topplockspackningen, därav jag skrev att det inte är bra i längden..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang