4080
Sök

Övertryck i kylsystemet 855t5, topplockspackning?

Avstängd
210 Inlägg
10 april 2010
jag tror fortfarande på att ditt kupékyl har ärjat ett litet hål där vattnet dunstar när det kommer ut men släpper in luft.... ...
otroligt vanligt på 850 s.v.c 70

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
fransman skrev:
jag tror fortfarande på att ditt kupékyl har ärjat ett litet hål där vattnet dunstar när det kommer ut men släpper in luft.... ...

okej ska börja med att byta termostat på måndag då det vart bättre då jag provade att köra utan, kan även ta och kika där då, enkelt när man vet hur man gör wink

104 Inlägg
10 april 2010
testa att släppa ut allt vatten och hälla i det igen samt byta locket. Min gjorde samma som din gjorde och sedan funkade det fin fint=)

"Turbo is da shit"
Motorrenovering på gång=)=)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
TurboNissen skrev:
testa att släppa ut allt vatten och hälla i det igen samt byta locket. Min gjorde samma som din gjorde och sedan funkade det fin fint=)

locket har ja bytt idag, kan jag ev också göra på måndag på jobbet..

1 562 Inlägg
11 april 2010
fransman skrev:

vad kör du på för glykol?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
mange_240 skrev:
fransman skrev:

exakt vilken glykol vet jag inte, men vanlig blå glykol, ganska mkt, kanske 65,35 glykol vatten..

1 562 Inlägg
11 april 2010
tal0n skrev:
mange_240 skrev:
fransman skrev:

exakt vilken glykol vet jag inte, men vanlig blå glykol, ganska mkt, kanske 65,35 glykol vatten..

där har du svaret på varför du har läckage iaf, du ska inte ha annan glykol än volvos egen i den bilen.
den blå ärjar upp både packningar och material

Avstängd
210 Inlägg
11 april 2010
inte helt sannolikt då dessa kyl ärjar utifrån pga skit som kommer in utifrån och lägger sig på kylet.....
dessutom är den röda glykolen en longlife glykol och det är enda skillnaden....

1 562 Inlägg
11 april 2010
jo men volvos glykol är inte röd utan grön och skall användas till dessa bilar.

Stabil som fan
304 Inlägg
11 april 2010
Att han har en viss glykol skulle nog inte spela någon störreroll, Jag tror nog att mindre läckor kan uppkomma endå. Jag har inte volvosglykol i mina bilar , Och har aldrig haft, inga läckor på dom minsann smile

1 562 Inlägg
11 april 2010
Tinjection skrev:
Att han har en viss glykol skulle nog inte spela någon störreroll, Jag tror nog att mindre läckor kan uppkomma endå. Jag har inte volvosglykol i mina bilar , Och har aldrig haft, inga läckor på dom minsann smile

det spelar stor roll på bensinmotorerna, den blå glykolen förstör både aluminiumen och packningar.men var inte det som va huvudfrågan men läckage finns ju på bilen.

Avstängd
210 Inlägg
11 april 2010
mange_240 skrev:
jo men volvos glykol är inte röd utan grön och skall användas till dessa bilar.

jadu den iq slår allt .... den sista är inte född än ...
detta har ju ingenting med glykolen att göra överhuvudtaget..... sorry  den gröna och den blåa är vanliga glykoler...

jag släpper tråden här och nu .....
lycka till .... antingen termostatet eller det andra

1 562 Inlägg
11 april 2010
ja du får väl köpa en dunk av varje och jämföra färgerna.men till saken hör ju att så länge du kör med volvos egen glykol får du aldrig ett vatten läckage, pga ärja uppätna o ringar liknande.

Stabil som fan
304 Inlägg
11 april 2010
Det är ju bara att kolla på innehållsförteckningarna och se om det är någon skillnad.

1 562 Inlägg
11 april 2010
Tinjection skrev:
Det är ju bara att kolla på innehållsförteckningarna och se om det är någon skillnad.

ja skillnad är det då, finns ju anledning att de finns röd, blå, grön, bärnstensfärgad glykol.alla är de bra bara de är i rätt bil.

Avstängd
210 Inlägg
11 april 2010
mange_240 skrev:
ja du får väl köpa en dunk av varje och jämföra färgerna.men till saken hör ju att så länge du kör med volvos egen glykol får du aldrig ett vatten läckage, pga ärja uppätna o ringar liknande.

kan inte låta bli ........
diverse tätningar i volvos kylsystem är gummiringar eller silicon packningar.....
berätta här för alla hur dessa ärjar.........

ledsen men killen ville ha hälp inte bli lurad.... mina förslag kan vara fel men relevanta till problemet ......

1 562 Inlägg
11 april 2010
fransman skrev:
mange_240 skrev:

diverse tätningar i volvos kylsystem är gummiringar eller silicon packningar.....

ledsen men killen ville ha hälp inte bli lurad.... mina förslag kan vara fel men relevanta till problemet ......

han har ju hittat felet, va ju termostaten med största sannolikhet.jag föreslog att han skulle prova utan den är det till att luras? sen kom de ju fram att bilen tar vatten. det jag svarar på.

Avstängd
210 Inlägg
11 april 2010
mange_240 skrev:
fransman skrev:
mange_240 skrev:

han har ju hittat felet, va ju termostaten med största sannolikhet.jag föreslog att han skulle prova utan den är det till att luras? sen kom de ju fram att bilen tar vatten. det jag svarar på.

ja men att lura i killen att grön glykol är det enda för volvo ... att den blå ärjar sönder gummipackningar och silicontätningar.... funkar inte......

gummi å silicon ärjar inte......
släpper det nu tror han har fattat

832 Inlägg
11 april 2010
mange_240 skrev:
Tinjection skrev:

det spelar stor roll på bensinmotorerna, den blå glykolen förstör både aluminiumen och packningar.men var inte det som va huvudfrågan men läckage finns ju på bilen.

Det finns ingen standard för att en viss typ av glykol ska ha en viss färg utan det kan skilja mellan tillverkare men det brukar oftast vara att den blå är giftig (Etylenglykol) medans den gröna (Propylenglykol) inte är det. Hittade detta på ett volvoforum.

Om man blandar etylenglykol och propylenglykol går det ej att mäta fryspunkten, du har dock fortfarande ett frysskydd. Vid blanding kan man även få en brun färg vilket kan förväxlas med rost i kylarsystemet.

När det gäller korrosionsskydd och tillsatser i glykolen är de av olika typ när det gäller "vanlig" (etylen och propylen) Glykol och Glykol Long Life. Dessa går att blanda och inga utfällningar kommer att ske och det enda som kan hända är att man får ett något lägre korrosionsskydd under den period man har blandingen. Vet ni ej vad ni har för glykol i kylsystemet så är det "normala" att long life glykolerna är röda och de vanliga glykolerna blå.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

1 562 Inlägg
12 april 2010
fransman skrev:
mange_240 skrev:
fransman skrev:

ja men att lura i killen att grön glykol är det enda för volvo ... att den blå ärjar sönder gummipackningar och silicontätningar.... funkar inte......

gummi å silicon ärjar inte......
släpper det nu tror han har fattat

nej det sväller sönder.

Sök