Rostlagning för första gången, hur får jag bäst resultat? * FRÅGA OM ROSTOMVANDLARE I SISTA INLÄGGET!

FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 april 2010 · 1 903 Inlägg

hejsan!

har hittat lite rost på min bil som jag vill åtgärda innan det blir värre. det är några stenskott, början till rostbubblor i nederkant på karossen, i nederkant på bakluckan där den skavt mot kofångaren samt i nederkant på tanklocket.

jag har aldrig gjort detta förut så vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att få så bra resultat som möjligt.

jag tänkte följande: slipa plåtrent med dremel och stålborste --> någon form av grundlack (rostskydd?) --> vanlig lack i bilens färg ---> klarlack (antar jag bör använda det också?)

vilka produkter bör jag använda för bästa resultat och finns det några tips och tricks?
vad jag kan se så har det inte rostat igenom nånstans utan det är bara ytligt så spackel borde väl inte behövas?

väldigt tacksam för all form av hjälp och tips smile

MVH Fredrik

Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (13 april 2010)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
caromania Forummoderator
10 april 2010 · 9 296 Inlägg

Tvätt bort allt vax först.
Slipa plåtrent, och då menar jag rent, inte med stålborste. Sedan är frågan hur det ser ut och om det syns bra? Om det syns bör du spackla för annars kommer du få en kant. Om du spacklar så spackla så bra som möjligt direkt, dvs tunt, sedan slipar du ner spacklet med lämpligt papper, kanske 400 sedan 800 med lite lacknafta eller vatten på pappret.

Sedan grundar du med färg som är kompatibel med din lack. Köp allt på en gång så ska det funka. Grundlacken kan du slipa lätt med 800 och sedan sprayar du på lacken. Glöm inte att damsuga elelr åtminstone torka bort dammet. Maskera ordentligt innan du börjar men lämna en bit där du inte ska lacka så att säga, sedan tar du en pappskiva som du skär ett hål i, något större än skadan, och sprayar igenom hålet. Sist gör du likadant med klarlacken. Tänk på att det rinner väldigt lätt framförallt med sprayburk. Pyscha inte utan passera med sprayburken från ena sidan till andra.

Det kommer med största sannolikhet inte bli speciellt bra, men ibland får man till det faktiskt. I värsta fall kan du ju börja om. Innan lacken härdat kan du ganska enkelt torka bort den. Tänk på att förtunning kan skada originallacken så var försiktig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 april 2010 · 1 903 Inlägg

det mesta syns inte utan du bara känner att det börjar bli lite buligt på vissa ställen. stenskotten syns dock (en brun rostring runt själva stenskottet). och bakluckan är inte rost utan det är en dålig tidigare lagning där ytlacken skavts bort och grundlacken syns. så ifall lacken blir lite matt är ju ingen katastrof direkt. är mest ute efter att stoppa det innan det blir värre.

vad rekomenderar du att slipa plåtrent med? sliprondell på dremeln? smile eller sandpapper för hand?

är de flesta grundlacker rostskyddande eller ska man ha någon speciell till just det?

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Sportvagnskonsult SVK Customs
10 april 2010 · 1 639 Inlägg

Jag skulle rekommendera dig att slipa lite och sen punktblästra rostskadorna eller alternativt om du ej har tillgång till punktbläster använda rostätare.

BMW 540i/6 touring "manuell 6-pet" (1995)
BMW 635 csi "S38B36" (1983)
BMW 3,0 S (1972)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 april 2010 · 1 903 Inlägg

krille_hlm skrev:
Jag skulle rekommendera dig att slipa lite och sen punktblästra rostskadorna eller alternativt om du ej har tillgång till punktbläster använda rostätare.

har inte tillgång till bläster tyvärr. hur fungerar sån där rostätare? har hört talas om det men aldrig använt det själv.

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
caromania Forummoderator
10 april 2010 · 9 296 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:
det mesta syns inte utan du bara känner att det börjar bli lite buligt på vissa ställen. stenskotten syns dock (en brun rostring runt själva stenskottet). och bakluckan är inte rost utan det är en dålig tidigare lagning där ytlacken skavts bort och grundlacken syns. så ifall lacken blir lite matt är ju ingen katastrof direkt. är mest ute efter att stoppa det innan det blir värre.

vad rekomenderar du att slipa plåtrent med? sliprondell på dremeln? smile eller sandpapper för hand?

är de flesta grundlacker rostskyddande eller ska man ha någon speciell till just det?

"Buligt". Det är alltså en liten skada vi pratar om där det inte ens gått hål? Ytans storlek?

Stenskottet. Hur stor yta pratar vi om i kvadratmillimeter räknat även här? Själva bruna ringen (oj) kan ju vara missfärgad lackyta som bara behöver poleras. Skadan kanske bara är någon millimeter? Hobbypensel! Ingen sprayburk.

Rostskydd. Om du gör rejält rent från rost och målar direkt så är det ingen fara.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 april 2010 · 1 903 Inlägg

caromania skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:
det mesta syns inte utan du bara känner att det börjar bli lite buligt på vissa ställen. stenskotten syns dock (en brun rostring runt själva stenskottet). och bakluckan är inte rost utan det är en dålig tidigare lagning där ytlacken skavts bort och grundlacken syns. så ifall lacken blir lite matt är ju ingen katastrof direkt. är mest ute efter att stoppa det innan det blir värre.

vad rekomenderar du att slipa plåtrent med? sliprondell på dremeln? smile eller sandpapper för hand?

är de flesta grundlacker rostskyddande eller ska man ha någon speciell till just det?

"Buligt". Det är alltså en liten skada vi pratar om där det inte ens gått hål? Ytans storlek?

Stenskottet. Hur stor yta pratar vi om i kvadratmillimeter räknat även här? Själva bruna ringen (oj) kan ju vara missfärgad lackyta som bara behöver poleras. Skadan kanske bara är någon millimeter? Hobbypensel! Ingen sprayburk.

Rostskydd. Om du gör rejält rent från rost och målar direkt så är det ingen fara.

jaja absolut! på tanklocket har rosten tagit sig igenom lacken men de är nog enda stället vad ja har hittat hittills. själva ytan med bulan är väl 1.5 x 1.5cm på ett ungefär. är ett par bulor intill varandra.

jadu, har inte mätt men det är ju väldigt lite, kanske 2x2mm.
skadan på bagadeluckan är desto större, ingen synlig rost men en halvdålig lagning, kanske 7cm lång och 1cm hög.

jo jag tänkte med på det, stenskottet/stenskotten borde gå att lägga igen med lackstift. men på något eller några har det blivit brun missfärgning runt så antog det var början till rost.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
serdna
11 april 2010 · 102 Inlägg

Du kan ju prova en rostomvandlare finns att köpa på de flesta större binsinmackar. Jag har använt det på på min mammas gammla bil på ställen som det inte syns så mycket. Då tar man bort det värsta för att sedan pensla över rosten den skapar en skyddande yta som det går att måla på. Det jag lagat med denna metod har inte blivit jätte snyggt men det har på de mindre rostangreppen hållit bra.

Annars rekomenderar jag dig att läsa garage.org tråden jag bifogade, ena killen där är  bilakerare och verkar enligt mig mycket kunnig.

Här är lite andra tipps som jag kan rekomendera dig att läsa
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 28&p=1
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=11&t=10947

Lycka till

FreddeLi Studerande maskiningenjör
11 april 2010 · 1 903 Inlägg

aa okej, detta blev väldigt komplicerat helt plötsligt tongue eftersom det var så små skador så trodde jag att det skulle räcka med att bara slipa plåtrent --> grunda --> lacka hmm

kan fixa bilder på skadorna, lite lättare att ge tips då antar jag smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
13 april 2010 · 1 903 Inlägg

hej igen!

vart och inhandlat lite prylar nu idag.
fick hjälp i butiken eftersom ja inte visste exakt vad ja skulle ha tongue

det ja fick med mig hem var iaf:
corrostabil rostomvandlare
grundlack
Saab originallack
klarlack högblank.

själva färgerna vet jag ju hur jag använder, men den där rostomvandlaren? någon som använt sig av den och kan ge lite tips? själva etiketten gav mig inte så hemskt mycket information tongue
vad jag har förstått ska du bara skrapa bort det värsta av rosten och sen på med denna omvandlaren i omgångar och låta verka 24tim? men tar denna verkligen sig ner i porerna? och när den verkat klart, ska man slipa den något då så att grundfärgen fäster ordentligt? hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Remiss
13 april 2010 · 1 339 Inlägg

Använder du rostomvandlare så är det MYCKET viktigt att du INTE tar bort rosten (Förutom den lösa rosten), är där ingen rost eller om där bara är porer så kommer det inte att hålla. Rengör med tex aceton och måla sen på rostomvandlaren på rosten. Rengöringen är också väldigt viktig. Rostomvandlaren funkar väldigt bra men har fått dåligt rykte för att folk inte vet hur man ska använda medlet.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
13 april 2010 · 1 903 Inlägg

Remiss skrev:
Använder du rostomvandlare så är det MYCKET viktigt att du INTE tar bort rosten (Förutom den lösa rosten), är där ingen rost eller om där bara är porer så kommer det inte att hålla. Rengör med tex aceton och måla sen på rostomvandlaren på rosten. Rengöringen är också väldigt viktig. Rostomvandlaren funkar väldigt bra men har fått dåligt rykte för att folk inte vet hur man ska använda medlet.

okej, allstå räcker det med att skrapa med en kniv för att få bort det lösa då kanske?
ifall det blir plåtrena ytor runtomkring rosten så kommer inte rostomvanlaren fästa där eller? då får ja köra grundlack direkt på plåten?

hur blir ytan när den kemiska processen är klar? blir det en yta som jag kan slipa för att få den jämn och fin innan jag lägger på grundlacken? vad jag har förstått så ska rostomvandlaren vara rostskyddande när processen är klar? smile

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Remiss
13 april 2010 · 1 339 Inlägg

Ja det är bara det som är absolut löst som ska bort, på det plåtrena så ska du inte ha på någon rostomvandlare det är helt rätt, ytan blir slipbar, men slipa hellre på grundlacken i så fall (det hade jag gjort). Det är ju rostomvandlaren som ska skydda mot fortsatt korrosion.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
13 april 2010 · 1 903 Inlägg

Remiss skrev:
Ja det är bara det som är absolut löst som ska bort, på det plåtrena så ska du inte ha på någon rostomvandlare det är helt rätt, ytan blir slipbar, men slipa hellre på grundlacken i så fall (det hade jag gjort). Det är ju rostomvandlaren som ska skydda mot fortsatt korrosion.

okej, kanske rostomvandlare var en korkad ide trots allt tongue det är ju väldigt små rostangrepp vi pratar om så jag kanske gör bättre i att slipa HELT plåtrent och sen ett par lager grundlack istället? eller grundlacken kanske inte har något rostskydd i sig?

får nog skrapa bort lacken på dom ställen det blivit bubblor och se hur det ser ut. antar att det krävs att de är ordentligt rostigt för att rostomvandlaren ska fungera? så ifall det bara är ytligt så lacken rest sig? kommer det inte fungera då?

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Remiss
13 april 2010 · 1 339 Inlägg

Skrapa bort rost är ofta bara en önskan som aldrig går i uppfyllelse. Vill du ha bort all rost så måste du använda en bläster, tex en punktbläster. Vanliga 1k grundlacker brukar inte vara så bra. En bra grundlack är 2k epoxyprimer (den håller), tex Hagmans CA-primer är superbra. Krävs inte ordentligt med rost men den kräver rost.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
13 april 2010 · 1 903 Inlägg

Remiss skrev:
Skrapa bort rost är ofta bara en önskan som aldrig går i uppfyllelse. Vill du ha bort all rost så måste du använda en bläster, tex en punktbläster. Vanliga 1k grundlacker brukar inte vara så bra. En bra grundlack är 2k epoxyprimer (den håller), tex Hagmans CA-primer är superbra. Krävs inte ordentligt med rost men den kräver rost.

aa okej, fasen vad kluven jag blev nu, vill ju inte dra på rostomvandlaren ifall den inte kommer fästa hmm känns ju drygt att behöva göra om det sen igen bara för att man inte gjort det ordentligt från början. och man vill ju helst inte chansa heller och bara slipa plåtrent och sen på med grundlack. det känns lite väl klent.

grundlacken jag köpte heter Acryl lackprimer. märket är toprange. aldrig hört talas om men det var den ja fick av killen på meca tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Remiss
13 april 2010 · 1 339 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Remiss skrev:
Skrapa bort rost är ofta bara en önskan som aldrig går i uppfyllelse. Vill du ha bort all rost så måste du använda en bläster, tex en punktbläster. Vanliga 1k grundlacker brukar inte vara så bra. En bra grundlack är 2k epoxyprimer (den håller), tex Hagmans CA-primer är superbra. Krävs inte ordentligt med rost men den kräver rost.

aa okej, fasen vad kluven jag blev nu, vill ju inte dra på rostomvandlaren ifall den inte kommer fästa hmm känns ju drygt att behöva göra om det sen igen bara för att man inte gjort det ordentligt från början. och man vill ju helst inte chansa heller och bara slipa plåtrent och sen på med grundlack. det känns lite väl klent.

grundlacken jag köpte heter Acryl lackprimer. märket är toprange. aldrig hört talas om men det var den ja fick av killen på meca tongue

MVH

Är där rost så kan du använda rostomvandlaren. Men på plåtrent så kan du inte använda rostomvandlaren. Att slipa helt plåtrent är svårt, det blir i 99 % av fallen alltid någon por kvar, det är bläster som gäller. Jag har dålig erfaranhet av att blästra plåtrent för att sen grunda med 1k och lacka på det. Det börjar rosta igen. Glöm inte att rengöra ordentligt som jag har sagt innan.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
13 april 2010 · 1 903 Inlägg

Remiss skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

Remiss skrev:
Skrapa bort rost är ofta bara en önskan som aldrig går i uppfyllelse. Vill du ha bort all rost så måste du använda en bläster, tex en punktbläster. Vanliga 1k grundlacker brukar inte vara så bra. En bra grundlack är 2k epoxyprimer (den håller), tex Hagmans CA-primer är superbra. Krävs inte ordentligt med rost men den kräver rost.

aa okej, fasen vad kluven jag blev nu, vill ju inte dra på rostomvandlaren ifall den inte kommer fästa hmm känns ju drygt att behöva göra om det sen igen bara för att man inte gjort det ordentligt från början. och man vill ju helst inte chansa heller och bara slipa plåtrent och sen på med grundlack. det känns lite väl klent.

grundlacken jag köpte heter Acryl lackprimer. märket är toprange. aldrig hört talas om men det var den ja fick av killen på meca tongue

MVH

Är där rost så kan du använda rostomvandlaren. Men på plåtrent så kan du inte använda rostomvandlaren. Att slipa helt plåtrent är svårt, det blir i 99 % av fallen alltid någon por kvar, det är bläster som gäller. Jag har dålig erfaranhet av att blästra plåtrent för att sen grunda med 1k och lacka på det. Det börjar rosta igen. Glöm inte att rengöra ordentligt som jag har sagt innan.

okej, får nog bli att skrapa lite försiktigt i lacken där det har blivit bubblor och se hur det ser ut under. känns lite fel att säga det men förhoppningsvis är det tillräckligt med rost för att kunna använda rostomvandlaren tongue hehe.
du ska ha stort tack för hjälpen smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Remiss
14 april 2010 · 1 339 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Remiss skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

aa okej, fasen vad kluven jag blev nu, vill ju inte dra på rostomvandlaren ifall den inte kommer fästa hmm känns ju drygt att behöva göra om det sen igen bara för att man inte gjort det ordentligt från början. och man vill ju helst inte chansa heller och bara slipa plåtrent och sen på med grundlack. det känns lite väl klent.

grundlacken jag köpte heter Acryl lackprimer. märket är toprange. aldrig hört talas om men det var den ja fick av killen på meca tongue

MVH

Är där rost så kan du använda rostomvandlaren. Men på plåtrent så kan du inte använda rostomvandlaren. Att slipa helt plåtrent är svårt, det blir i 99 % av fallen alltid någon por kvar, det är bläster som gäller. Jag har dålig erfaranhet av att blästra plåtrent för att sen grunda med 1k och lacka på det. Det börjar rosta igen. Glöm inte att rengöra ordentligt som jag har sagt innan.

okej, får nog bli att skrapa lite försiktigt i lacken där det har blivit bubblor och se hur det ser ut under. känns lite fel att säga det men förhoppningsvis är det tillräckligt med rost för att kunna använda rostomvandlaren tongue hehe.
du ska ha stort tack för hjälpen smile

MVH

Inga problem wink . Lycka till

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang