855 T5 Import Pljus + dimljus ?

DJ_Philip
13 april 2010 · 129 Inlägg

hejsan kunde någon förklara vad man ska behöva göra för att köra med dimljus och p ljus sammtidigt ?


mvh philip

Jimpiz
13 april 2010 · 845 Inlägg

Sätt på parkeringsljuset och tänd dimljusen. Så gör man på alla möjliga bilar, kanske fungerar på din?!?

Saab 9-3SS (2008)
DJ_Philip
13 april 2010 · 129 Inlägg

nej det är det, det går inte, lampan på instrument panelen slocknar då, om det har nått att göra med att det är en importare vet jag ej?

baloo83
13 april 2010 · 211 Inlägg

Vissa bilar har så för att dom fått för sig att man behöver bara ljus i instrumenten om man ska använda helljus det närmsta och har knappen på det. därför stänger vissa bilar av belysningen när man ändrar på ljusknappen till p-ljus. Kommer inte ihåg om min 850 gör detsamma men vet att audin gjorde det och det va ju tyskimport. Bör väl inte vara så svårt att koppla om om man vill det.

Fiat 500 (2010)
Jimpiz
13 april 2010 · 845 Inlägg

DJ_Philip skrev:
nej det är det, det går inte, lampan på instrument panelen slocknar då, om det har nått att göra med att det är en importare vet jag ej?

Vilken lampa slocknar? Vad mer händer när du trycker ner knappen för dimljus och tänder parkljus?. Trycker du på rätt knapp? Dimljus fram eller bak, knapparna ser rätt lika ut.

Saab 9-3SS (2008)
DJ_Philip
13 april 2010 · 129 Inlägg

Jimpiz skrev:

DJ_Philip skrev:
nej det är det, det går inte, lampan på instrument panelen slocknar då, om det har nått att göra med att det är en importare vet jag ej?

Vilken lampa slocknar? Vad mer händer när du trycker ner knappen för dimljus och tänder parkljus?. Trycker du på rätt knapp? Dimljus fram eller bak, knapparna ser rätt lika ut.

när jag har vredet på 1 det normala och trycker på dimljus knappen, så tänds lampan på instrumentbrädan som det ska bli, men när jag vrider  vredet till P för parkerings ljus så släcks lampan på instrumentbrädan.


vad jag har förstått så ska det fortfarande lysa när man slår över

Joakim-S Hobby Fotograf
13 april 2010 · 650 Inlägg

Tror det finns en slags guide på www.backspegeln.com om jag inte minns fel smile

MG e-HS (2021)
Jimpiz
13 april 2010 · 845 Inlägg

DJ_Philip skrev:

Jimpiz skrev:

DJ_Philip skrev:
nej det är det, det går inte, lampan på instrument panelen slocknar då, om det har nått att göra med att det är en importare vet jag ej?

Vilken lampa slocknar? Vad mer händer när du trycker ner knappen för dimljus och tänder parkljus?. Trycker du på rätt knapp? Dimljus fram eller bak, knapparna ser rätt lika ut.

när jag har vredet på 1 det normala och trycker på dimljus knappen, så tänds lampan på instrumentbrädan som det ska bli, men när jag vrider  vredet till P för parkerings ljus så släcks lampan på instrumentbrädan.


vad jag har förstått så ska det fortfarande lysa när man slår över

Aha. Men fungerar dimljus med halvljus då?, Hjälper det inte om du slår på parkeringsljus före du trycker på knappen?

Saab 9-3SS (2008)
DJ_Philip
13 april 2010 · 129 Inlägg

Jimpiz skrev:

DJ_Philip skrev:

Jimpiz skrev:

Vilken lampa slocknar? Vad mer händer när du trycker ner knappen för dimljus och tänder parkljus?. Trycker du på rätt knapp? Dimljus fram eller bak, knapparna ser rätt lika ut.

när jag har vredet på 1 det normala och trycker på dimljus knappen, så tänds lampan på instrumentbrädan som det ska bli, men när jag vrider  vredet till P för parkerings ljus så släcks lampan på instrumentbrädan.


vad jag har förstått så ska det fortfarande lysa när man slår över

Aha. Men fungerar dimljus med halvljus då?, Hjälper det inte om du slår på parkeringsljus före du trycker på knappen?

ja dimljusen fungerar med halvljus, har inte provat att trycka på knappen när man har parkerings ljus,

jag såg den guiden på backspegeln men den är inte den rätta

Lund-gren
14 april 2010 ·

DJ_Philip skrev:

Jimpiz skrev:

DJ_Philip skrev:
nej det är det, det går inte, lampan på instrument panelen slocknar då, om det har nått att göra med att det är en importare vet jag ej?

Vilken lampa slocknar? Vad mer händer när du trycker ner knappen för dimljus och tänder parkljus?. Trycker du på rätt knapp? Dimljus fram eller bak, knapparna ser rätt lika ut.

när jag har vredet på 1 det normala och trycker på dimljus knappen, så tänds lampan på instrumentbrädan som det ska bli, men när jag vrider  vredet till P för parkerings ljus så släcks lampan på instrumentbrädan.


vad jag har förstått så ska det fortfarande lysa när man slår över

Neeeeeeeeeeeeeeeeeej vänta nu! Symbolen på instrumentbrädan som lyser är för BAKRE dimljus du har ingen symbol där som skall lysa för främre dimljus wink

DJ_Philip
14 april 2010 · 129 Inlägg

Lund-gren skrev:

DJ_Philip skrev:

Jimpiz skrev:

Vilken lampa slocknar? Vad mer händer när du trycker ner knappen för dimljus och tänder parkljus?. Trycker du på rätt knapp? Dimljus fram eller bak, knapparna ser rätt lika ut.

när jag har vredet på 1 det normala och trycker på dimljus knappen, så tänds lampan på instrumentbrädan som det ska bli, men när jag vrider  vredet till P för parkerings ljus så släcks lampan på instrumentbrädan.


vad jag har förstått så ska det fortfarande lysa när man slår över

Neeeeeeeeeeeeeeeeeej vänta nu! Symbolen på instrumentbrädan som lyser är för BAKRE dimljus du har ingen symbol där som skall lysa för främre dimljus wink

okej ska kolla detta i efter midda. tack för svar

Jimpiz
14 april 2010 · 845 Inlägg

DJ_Philip skrev:

Lund-gren skrev:

DJ_Philip skrev:

när jag har vredet på 1 det normala och trycker på dimljus knappen, så tänds lampan på instrumentbrädan som det ska bli, men när jag vrider  vredet till P för parkerings ljus så släcks lampan på instrumentbrädan.


vad jag har förstått så ska det fortfarande lysa när man slår över

Neeeeeeeeeeeeeeeeeej vänta nu! Symbolen på instrumentbrädan som lyser är för BAKRE dimljus du har ingen symbol där som skall lysa för främre dimljus wink

okej ska kolla detta i efter midda. tack för svar

Du ska trycka på knappen som är till höger om ljusomkopplaren, inte ovanför, för det är bakre dimljus.

Saab 9-3SS (2008)
Nemesis__
14 april 2010 · 10 Inlägg

Min T5a är tyskimport och har aldrig haft några problem bara att trycka på dimljusknappen o köra  ?tongue

Jimpiz
14 april 2010 · 845 Inlägg

Har du fått ordning på det?

Saab 9-3SS (2008)
DJ_Philip
16 april 2010 · 129 Inlägg

nej men nu har jag kollat lite mer på det, i ett relä på plats nr 201 och 213, har ström på hela tiden på dimljus kontakterna, har ingen knapp för fram tydligen måste leta reda på en

baloo83
16 april 2010 · 211 Inlägg

funkar inte guiden på backpegeln.com alltså?

Fiat 500 (2010)
DJ_Philip
17 april 2010 · 129 Inlägg

den guiden är ju bara för att dimljusen ska stängas av när man stänger av bilen, med vredet i Pljus läge

baloo83
17 april 2010 · 211 Inlägg

nä den är väl för att kunna köra med pljus och dimljus sammtidigt utan att halvlhuset är på. annars har man ju p-ljusläge på vredet och sedan slår på dimljus, men i p-ljus läge slocknar den inte när man slår av tändningen. om du sätter på nollan på vredet är instrumenten tända då?

Fiat 500 (2010)
Jimpiz
17 april 2010 · 845 Inlägg

baloo83 skrev:
nä den är väl för att kunna köra med pljus och dimljus sammtidigt utan att halvlhuset är på. annars har man ju p-ljusläge på vredet och sedan slår på dimljus, men i p-ljus läge slocknar den inte när man slår av tändningen. om du sätter på nollan på vredet är instrumenten tända då?

Nä. på backspegeln.com så handlade det om hur man gör så att dim + parkljus tänds automatiskt på läge 0, så man slipper vrida ljusvredet till park varje gång.

Saab 9-3SS (2008)
baloo83
17 april 2010 · 211 Inlägg

ok för mina halvljus tändes då när jag hade på nollan men inte nu länge efter jag gjort som det stod. och visst fan lyser p-ljusen om jag har dom på p-ljus läget och stänger av sig när jag vrider av tändningen gör dom inte heller.

backspegeln.com citat:

"Jag har bara haft mina dimljus installerade någon vecka, och jag har redan kommit på att det är väldigt lätt att glömma slå tillbaka brytaren från parkeringsljusläget när man stänger av bilen. Det är ju inte så roligt att försöka starta bilen med ett tomt batteri.....


Efter omkopplingen kommer ljusbrytaren fungera såhär:
Nolläget: Bara parkeringljus (även dimljusen om du slagit på den brytaren)!       - (förut halvljus oxå)
P-ljusläget: Som innan, d.v.s. slås inte av automatiskt!
Halvljusläget: Som innan!  "


man vill väl att p-ljus och dimljus slocknar när man stänger av tändningen vilket dom inte gör i vanligt p-ljusläge. menmen visst tänds dom likadant som dom slocknar...visst...men jag vill ju helst att dom ska slockna när jag stänger av.

Senast redigerat av baloo83 (17 april 2010)

Fiat 500 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang