4472
Sök

Hur mycket (HK) tål egentligen saabs-T5 system?

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
22 april 2010
Rille0 skrev:
Skapligt dryg bmw snubbe, varför inte skriva i en tråd där folk bryr sig?

Sitter och skrattar arslet av mig så bra den kommentaren var HAHAHAHAHAHA XD

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 april 2010
Aquilla skrev:
Googla och kolla vilken bil som va världens snabbaste 70-130 på 80 talet. dyrare o finare saker? bara för de e dyrt så e de fint eller vadå? kan ju tillägga att SAAB har världens modernaste styrsystem. finns ju en anledning till att dom struntade i bosch o gjorde eget och varför vart ända eftermarknads motorstyrnings system e baserat på saabs. ok men vi kan säga så här säg till när du kan ta en 2 liters bmw motor och utan att hänga på en turbo och utan att öppna motorn och få 500 hk och kunna besiktiga den. de går med en saab. sport ambitioner? finns de nått skåp med sämre väghållning än en gammal sur bmw? möjligen merca. sen e inte bmw världsledande inom motorer. finns ju en anledning till att alal plockar bort vanos:en på dom.

hört nåt om det att det var nån saab som var det ja 900 eller 99 då... måste varit serieproducerade bilar i en viss upplaga isåfall? för vad jag vet så hade bmw 2002 turbo redan på 70 talet och csl modeller som va betydligt snabbare, men alpina turbos på 80 talet som va monster på sin tid jämfört med saaben. och kul när du nämner snabbaste bilen på 80 talet, för världens snabbaste sedan var nämligen e34a Bmw Alpina B10 BiTurbo oavsett hastighets intervaller ! bmw har faktiskt också sysslat med turbo även om det är lite dolt. nu lutar det ju åt att nya M modeller kommer få turbo också.. tycker bara det är tråkigt. det förstör M kulturen lite. men med dagens ekonomi och miljöpressade situation så är turbo den enklaste vägen att gå för att få effekt.

en bmw i fräscht skick från 80 talet o tills nu har utomorderntlig väghållning och chassi jämfört med andra bilar i respektive årsmodell.  anledning till att många väljer en bmw framför en saab är just köregenskaperna, körglädje, hur bilen svarar på reaktioner och enkel att pressa till gränserna.

Jag fattar inte vart du vill komma med dina konstiga resonemang som helt saknar grund och bygger på dåligt komponerade fördomar. men får man stake av en pizzaräser så visst.

Jag skulle hellre putta min Saab än att köpa en bmw... roll

Rock'n Roll

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 april 2010
-steff- skrev:
mer effekt av en 19T då eller?

Jag är inte alls insatt i den biten men ja, du borde kunna få ett högre laddtryck med den ja. Sen kanske man borde fördjupa sig lite mer innan man börjar laborera för det kan få motsatt effekt också om man nu har otur
Senast redigerat av TenZer (22 april 2010)

Rock'n Roll

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
22 april 2010
TenZer skrev:
-steff- skrev:
mer effekt av en 19T då eller?

Jag är inte alls insatt i den biten men ja, du borde kunna få ett högre laddtryck med den ja. Sen kanske man borde fördjupa sig lite mer innan man börjar laborera för det kan få motsatt effekt också om man nu har otur

Den orkar med hk vet ja iaf, 400 hk på etanol, 380 hk på BF98 wink ska själv köpa en!!

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

100 Inlägg
22 april 2010
okej det ger liksom inte mer effekt när man slänger på en större turbo då?

Saab 9000

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 april 2010
-steff- skrev:

Du kommer teoretiskt få mer kusar på topp. Vart vill du hamna effektmässigt?
Senast redigerat av TenZer (22 april 2010)

Rock'n Roll

100 Inlägg
22 april 2010
okej! men ingen större effekt skillnad då alltså!.

Saab 9000

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 april 2010
-steff- skrev:
okej! men ingen större effekt skillnad då alltså!.

Om du mappar så kommer det ju bli skillnad frågan är bara hur registret ser ut efter det och om du måste börja byta spridare osv. Är inte direkt hajj på detta och absolut inte mitsuaggen så jag kan inte svara på vilken effekten blir. Lättast är att gå in på Speedparts osv och kolla hur deras steg är utformade

Rock'n Roll

100 Inlägg
22 april 2010
all right, men tack för alla svar iaf = )

Saab 9000

Move Your Mind
164 Inlägg
22 april 2010
Aquilla skrev:
Googla och kolla vilken bil som va världens snabbaste 70-130 på 80 talet. dyrare o finare saker? bara för de e dyrt så e de fint eller vadå? kan ju tillägga att SAAB har världens modernaste styrsystem. finns ju en anledning till att dom struntade i bosch o gjorde eget och varför vart ända eftermarknads motorstyrnings system e baserat på saabs. ok men vi kan säga så här säg till när du kan ta en 2 liters bmw motor och utan att hänga på en turbo och utan att öppna motorn och få 500 hk och kunna besiktiga den. de går med en saab. sport ambitioner? finns de nått skåp med sämre väghållning än en gammal sur bmw? möjligen merca. sen e inte bmw världsledande inom motorer. finns ju en anledning till att alal plockar bort vanos:en på dom.

hört nåt om det att det var nån saab som var det ja 900 eller 99 då... måste varit serieproducerade bilar i en viss upplaga isåfall? för vad jag vet så hade bmw 2002 turbo redan på 70 talet och csl modeller som va betydligt snabbare, men alpina turbos på 80 talet som va monster på sin tid jämfört med saaben. och kul när du nämner snabbaste bilen på 80 talet, för världens snabbaste sedan var nämligen e34a Bmw Alpina B10 BiTurbo oavsett hastighets intervaller ! bmw har faktiskt också sysslat med turbo även om det är lite dolt. nu lutar det ju åt att nya M modeller kommer få turbo också.. tycker bara det är tråkigt. det förstör M kulturen lite. men med dagens ekonomi och miljöpressade situation så är turbo den enklaste vägen att gå för att få effekt.

en bmw i fräscht skick från 80 talet o tills nu har utomorderntlig väghållning och chassi jämfört med andra bilar i respektive årsmodell.  anledning till att många väljer en bmw framför en saab är just köregenskaperna, körglädje, hur bilen svarar på reaktioner och enkel att pressa till gränserna.

Porsche och BMW var före med att slänga turbo i sina bilar JA. Men Saab var det bilföretaget som gjorde turbo-tekniken tillgänglig för den breda massan i en bil som var väldigt driftsäker jämfört med exempelvis Porsches turbo motorer. Vilken Svensson familj hade råd med Alpina på 80-talet?! För att vara lite petig så är Alpina faktiskt ett helt eget märke.  http://sv.wikipedia.org/wiki/Alpina

Aquilla skrev:
bmw gör inte tändelar själva, inte ens lyktor, tror det mesta elektroniken kommer från tyska kvalitesmärken som bosch. idag är det nog så att biltilverkarna sätter ihop och ritar/tänker hur saker och ting ska vara, fungera och sitta ihop. ju dyrare bil, ju dyrare komponenter sitter där också. men att ens diskutera saab och bmw i samma tråd var en riktigt nitlott. att diskutera framhjulsdriven svenssonbil med noll kör dynamik mot tysk bakhjulsdriven premiumbil med sport ambitioner.

YES! Jag har lite tysk kvalitet i min Saab alltså, Bosch fördelare och Bosch styrsystem. Kan jag hävda att Saab minsann kör med samma grejor som BMW använder i just min bil och ta mer betalt för den jämfört med andra og900 som har Lucas styrsystem?
Sen får jag nog ta och köpa mig en Bentley eller en Rolls för dom är bra dyra så deras komponenter måste vara nåt alldeles extra som inte är av denna världen egentligen...

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

695 Inlägg
22 april 2010
Rille0 skrev:

håller faktist med. sorry att man triggat han till att skriva mer, men blir bara arg när folk säger saker bara för att liksom. tyckte inte illa om BMW folket innan men har nog börjat göra de.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
22 april 2010
-steff- skrev:

nja allt annat måste ju anpassas också. men ju större kompressor del du har på turbon ju mer luft kan du leverera per bar. men då gäller de att insug/tryckrör/topp osv är anpassat också. Sen beror de ju också på vilket avgashus du har på snurran också. förstort= sent ladd o kanske lågt ladd för, litet=strypning av motorn.

kan själv säga att ja inte e så hemskt insatt i turbo djungeln, finns ju formler på hur man räknar ut axakt viken turbin/avgashus man ska ha för att få ett bra register.

//Mathias

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

22 Inlägg
22 april 2010
Jag tycker Aquilla är en sjukt underhållande snubbe men skojiga argument. Sen att de varken är relevanta eller saknar uppbackning ibland, äh de gör inte så mycket tongue

Du säger att det är lätt att ligga på gränsen med en BMW. Är de för att den är så låg eller? Gränsen då alltså...

SAAB 9-5 Aero är snabbare än Porsche 911 Turbo 80-120 km/h.

Säker på att min SAAB 96 V4 piskar BMW från motsvarande tidsepok på kurviga vägar. Vi ska inte glömma att första generationens 3-serie hade duktigt lätt att tappa greppet i baken, så jag vågar nog utmana en 323.a wink

Som sagt tidigare, Trionic är världens mest avancerade styrsystem. Märkligt att folk konverterar från kvalitetsmärket Bosch till Trionic på sina tidiga Saabar när Bosch tydligen ska vara oslagbart.

Sen säger jag lawyered på att Alpina är ett eget märke, totalt irrelevant att ta upp deras modeller.

Gräven ännu djupare i OT och säger att BMW rostar mycket jämfört med SAAB. 9-5 lär vara den bilen som klarar sig bäst just nu.
Förra generationen 5-serie fick bara 4 stjärnor i Euro n-cap. Är de för att de ligger på en helt annan ingenjörsnivå som du kallar de? Jag tror du har rätt, en lägre nivå. 9-5 från 98 leder krocksäkerhetsstatistiken från Folksam. Har förövrigt 5 stjärnor i Euro n-cap.

(jag har ingenting mot BMW)
Senast redigerat av Molte (22 april 2010)

157 Inlägg
22 april 2010
Lägg ner BMW snacket nu förfan, inte det tråden handlar om.

206 Inlägg
22 april 2010
Molte skrev:
SAAB 9-5 Aero är snabbare än Porsche 911 Turbo 80-120 km/h.

Bör tilläggas att det är på 5e växeln

22 Inlägg
22 april 2010
andra växeln enligt top gear, men ändån.

206 Inlägg
22 april 2010
Fifth gear är FEMTE växeln på engelska..

3 295 Inlägg
22 april 2010
Kax skrev:
Fifth gear är FEMTE växeln på engelska..

härligt då vet vi wink

22 Inlägg
22 april 2010
kul förklaring, nu förstår jag att det är TV-programet du menar. Läser du vad du skrev så förstår du missförståndet.

Tvprogramet som de som de testar 9-5.an i och säger att det är på andra växeln som den är snabbare än 911 turbo är Top gear, mig veterligen inte samma program som Fifth gear.

(Nu är vi verkligen OT)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
22 april 2010
snygg_mange skrev:
Rille0 skrev:

håller faktist med. sorry att man triggat han till att skriva mer, men blir bara arg när folk säger saker bara för att liksom. tyckte inte illa om BMW folket innan men har nog börjat göra de.

Jag skrev ju i början av tråden att; "Snälla dra inte alla BMW-ägare över en och samma kam nu". Säg inte "BMW-folket" som om att alla är Aquilla, för det är vi inte. Det blir nästan störande att tillochmed vissa i tråden ska sjunka ner x antal nivåer och börja kasta anti-faktuell(vissa har skrivit over the edge, nästan som i ren internet-rage-roid-eufori) skit över BMW <-- You're no better than Aquilla when doing so.

Som fotnot; jag älskar Saab, och jag älskar BMW. Gör det mig opartisk eller till en dubbelagent? Jag kan älska fler bilmärken än ett, och jag tänker inte kasta onödig skit i en tråd, oavsett hur den startade, om ett annat bilmärke som jag ev. ogillar. Kan detta få avsluta? Inte för att jag vill vara allan-ballan och "vinna" något fullständigt poänglöst utan för att jag blir så trött på skiten. Jag är anti vs. folk som är anti-bilmärken.

"When innovation meets passion!"

Sök