Hur mycket (HK) tål egentligen saabs-T5 system?

tomtemat
13 april 2010 · 218 Inlägg

Hur många hästar tål saabs t5 system? dvs kolvar o stakar i allmänhet.. big_smile

Senast redigerat av tomtemat (13 april 2010)

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
HenkeTIC
13 april 2010 · 888 Inlägg

ca 450-500hk.

tomtemat
13 april 2010 · 218 Inlägg

HenkeTIC skrev:
ca 450-500hk.

så egentligen, köp fetare turbo, mappa, köra utav helvete? cool

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
HenkeTIC
13 april 2010 · 888 Inlägg

Precis.

tomtemat
13 april 2010 · 218 Inlägg

jonnielahti skrev:

tomtemat skrev:

HenkeTIC skrev:
ca 450-500hk.

så egentligen, köp fetare turbo, mappa, köra utav helvete? cool

aa cool

haha fan va nice, t7an e mkt klenare va ja har hört? stämmer de lr va e skillnaden? ren nyfikenhet roll

Senast redigerat av tomtemat (13 april 2010)

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
HenkeTIC
13 april 2010 · 888 Inlägg

T7 pallar runt 320hk sen lever kolvar och stakar farligt.

tomtemat
13 april 2010 · 218 Inlägg

ja vill gärna spräcka 300 sträcket så de ja behöver e egentligen större turbo o mappa. inte spridare lr nåt liknande? big_smile

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
twin_cam Smålänning
13 april 2010 · 7 877 Inlägg

Nä inte för 300+. Då räcker det med turbon...

MEn för 500 tror jag du får byta spridare också. MEn då måste det vara väldigt välmappat för att hålla. 450 är safegränsen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
tomtemat
13 april 2010 · 218 Inlägg

NICE, gött me snabba svar oxå smile. nu kliar de i fingrarna ännu mer cool

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Aquilla
14 april 2010 · 299 Inlägg

tacka vare bmw grejor... 600 hk garanterat med original bottendel smile men så är det skillnad på kvalitet o bil!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Kax
14 april 2010 · 206 Inlägg

Aquilla skrev:
tacka vare bmw grejor... 600 hk garanterat med original bottendel smile men så är det skillnad på kvalitet o bil!

Skitsnack!!

Von-Aron
14 april 2010 · 394 Inlägg

400 hk+ klarar T5 systemet vet att robertuhr har bromsat sin saab med T5 sprut över 600 hk... dock inte kolvar / vevstakar original då.

om du ska kliva över på rätt sida 300 sträcket så behöver du te.x

3" från turbon
100 cells katt
open air kit / nytt inlopp
volvo grönisar som är aningen större än röda 431or
ny turbo ( GT T28BB / Td04 19T volvos stora
sitter interna wg klockor på dessa agg
Alu IC
värre koppling

i stora drag.. är det de som behövs + en rejäl mappning.

Senast redigerat av Von-Aron (14 april 2010)

vem fan är maptun?
jonTe
14 april 2010 · 5 710 Inlägg

Von-Aron skrev:
+ en rejäl mappning.

Eller en annan programvara som är anpassad till hårdvaran.


tacka vare bmw grejor...

KE?


mvh jonas

MVH Jonas
..............
Sharky
14 april 2010 · 10 287 Inlägg

Hur halkade du in här?

Hur lyckades du blanda ihop vad SAABs styrsytem klarar med vad någon bottendel från BMW skulle klara.

Skilj dessutom gärna på kvalitet och konstruktionsmarginaler.

/Göran


Aquilla skrev:
tacka vare bmw grejor... 600 hk garanterat med original bottendel smile men så är det skillnad på kvalitet o bil!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
tomtemat
14 april 2010 · 218 Inlägg

Von-Aron skrev:
400 hk+ klarar T5 systemet vet att robertuhr har bromsat sin saab med T5 sprut över 600 hk... dock inte kolvar / vevstakar original då.

om du ska kliva över på rätt sida 300 sträcket så behöver du te.x

3" från turbon
100 cells katt
open air kit / nytt inlopp
volvo grönisar som är aningen större än röda 431or
ny turbo ( GT T28BB / Td04 19T volvos stora
sitter interna wg klockor på dessa agg
Alu IC
värre koppling

i stora drag.. är det de som behövs + en rejäl mappning.

Det som jag inte har där är turbon och grönisar roll

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
snygg_mange
14 april 2010 · 695 Inlägg

lånar tråden lite. nån som har koll på  va själva styrsystemet klarar. om man räknar bort kolvar o turbo och dyligt. utan bara hur mycke styrsystemet klarar av o hänga med till?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
AndreasPlars
14 april 2010 · 1 062 Inlägg

Aquilla skrev:
tacka vare bmw grejor... 600 hk garanterat med original bottendel smile men så är det skillnad på kvalitet o bil!

Vilka original BMW stakar och original kolvar pallar med 600hk? Eller ens 450hk i längden?
Visst, om vi pratar M5/M3 motorer så förstår jag men knappas de veka delarna som sitter i "vanliga" motorer som M20/M50/M52 mfl. Rena moped-delarna jämfört med de grova smidda stakar och kraftiga kolvar som sitter i alla Saab fyror.
Många har kört hårt och i många år med 500hk utan minsta problem.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
AndreasPlars
14 april 2010 · 1 062 Inlägg

snygg_mange skrev:
lånar tråden lite. nån som har koll på  va själva styrsystemet klarar. om man räknar bort kolvar o turbo och dyligt. utan bara hur mycke styrsystemet klarar av o hänga med till?

600+ har ju några krämat ur. Som jag har förstått så är den största (och enda?) begränsningen att det blir lite oprecist på höga varvtal, över 8000rpm ungefär.
Systemet mäter och beräknar ju luftmassan med hjälp av spjälläge, MAP-sensor, lufttempgivare, varvtal och finjusterar mapparna adaptivt med hjälp av Lambdasonden under vissa kriterier.
Det finns ju ingen LMM som begränsar.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
14 april 2010 · 3 404 Inlägg

Aquilla skrev:
tacka vare bmw grejor... 600 hk garanterat med original bottendel smile men så är det skillnad på kvalitet o bil!

bmw... suck, överreklamerat tramms säger jag. Bevisligen håller INTE bmw för mycket, 4 ras varav en STORbrand (hände nu i veckan) i 4 olika Bayernslädar på under ett år fördelat på dom två bmwägare jag känner bådar inte gott för ditt påstående. 540, 750 och sen va det nå annat skrot med, nej en bmw blir det ALDRIG för min del iaf.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
tomtemat
14 april 2010 · 218 Inlägg

TenZer skrev:

Aquilla skrev:
tacka vare bmw grejor... 600 hk garanterat med original bottendel smile men så är det skillnad på kvalitet o bil!

bmw... suck, överreklamerat tramms säger jag. Bevisligen håller INTE bmw för mycket, 4 ras varav en STORbrand (hände nu i veckan) i 4 olika Bayernslädar på under ett år fördelat på dom två bmwägare jag känner bådar inte gott för ditt påstående. 540, 750 och sen va det nå annat skrot med, nej en bmw blir det ALDRIG för min del iaf.

WORD! lol

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang