Saab 9-5 kombi. "Rullande projekt" takvinge och sidokjolar på gång.

Driftkungen Saab - Move Your Mind
18 april 2010 · 1 094 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Driftkungen skrev:
Slipa-spackla-slipa-primer-grunda-lacka är ju klart bäst! Då är man ju nästan hundra säker på att skiten är borta.
Men har du inte så mycket rost så kan ju precis som du säger omvandlaren inte reagera med det. Så kör på att slipa smile

jo sant men känner inte att jag vill krabba med spackel också, känns lite overkill när det är så pass lite rost som ska fixas.

är längst ner på "hundbenet" på vänster sida och sen på tanklocket och bakluckan där den skrapat i kofångaren. sen diverse stenskott där det kommit lite rost i själva hålet och runtikring. så känner att rostomvandlaren är nog bara onödigt komplicerat i dehär fallet.
får hoppas att rostskyddsfärgen skyddar lika bra som rostomvandlaren hade gjort smile

Spackel är ett måste enligt mig, om det är ojämheter (om det är synliga ställen t.ex. ditt tanklock)
Finspackel är ju riktigt lättarbetat med 180p.

Hundbenet roll ?

Och du är säker på att rostskyddsfärgen tillåter att du lägger annan färg ovan?

Mvh smile

Senast redigerat av Driftkungen (18 april 2010)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
18 april 2010 · 1 094 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:
såg din edit nu! det bekräftar bara att jag inte ska använda omvandlaren, eftersom alla ytorna kommer vara ganska synliga. men tycker de är underligt att killen på meca rekomenderade mig att slipa till omvandlaren innan jag grundade tongue

exakt den på bilden som jag har köpt med smile

Okej, nej precis hade med struntat i det på de ställena du har smile. Jadu, vet inte vad han syftade på. För på min skärm så fick jag ju nästan tabort all omvandlare för att få det jämnt.. Var kvar på småställen och vet inte hur det kommer hjälpa i framtiden.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
18 april 2010 · 1 903 Inlägg

aa okej, nej men jag tror det ska klara sig utan spackel. är ingen djupt gående rost vad ja vet. annars är det inte värre än att man får göra om det ifall det skulle se hemskt ut tongue

trodde allt saabfolk visste vart hundbenet på 9-5an var wink tänk dig den delen av bakskärmen som går ner längs med bakdörrarna. alltså allra längst ner där smile hoppas du förstår hur jag menar.

okej, ne det kan ju vara en fördel att ha kvar omvandlare för den ska ju fungera som rostskydd när den har härdat.

och angående den rostskyddsfärgen jag har så står det på burken att den är övermålningsbar smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
18 april 2010 · 1 094 Inlägg

Okej men det är ju bra sparar mycket arbeta om du slipper!
Får skylla på att Saaben inte varit i familjen sålänge, hade faktist ingen aning om vad det var wink.
Ja helt klart! Kommer nog till användning någongång. Om inte kan du skänka den till mig då vår är slut nu wink hehe.

Det var ju bra, vet att vissa rostskyddsfärger nämligen inte tillåter detta!
Lycka till!
Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (18 april 2010)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
FreddeLi Studerande maskiningenjör
18 april 2010 · 1 903 Inlägg

Driftkungen skrev:
Okej men det är ju bra sparar mycket arbeta om du slipper!
Får skylla på att Saaben inte varit i familjen sålänge, hade faktist ingen aning om vad det var wink.
Ja helt klart! Kommer nog till användning någongång. Om inte kan du skänka den till mig då vår är slut nu wink hehe.

Det var ju bra, vet att vissa rostskyddsfärger nämligen inte tillåter detta!
Lycka till!
Mvh

ja precis tongue
haha, får väl se hur det blir med den saken wink

ja det stämmer, hade hammarlack med hemma såg jag och den gick ju inte att måla över. är någon kemikalie i dom som stöter bort annan färg har ja för mig. om man inte köper den speciella hammarlacken som är till för att grunda med tongue

tack så mkt!

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
18 april 2010 · 1 903 Inlägg

detta är den senaste bilden på bilen i helhet just nu smile

sitter och funderar på vilket som blir snyggast, USA-blinkers med positionsljus eller bara positionsljus i dom befintliga blinkersarna? har nämligen positionsljusen liggandes hemma i garaget i väntan på att monteras smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/908492_mwmqh9.jpg

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
18 april 2010 · 1 094 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Driftkungen skrev:
Okej men det är ju bra sparar mycket arbeta om du slipper!
Får skylla på att Saaben inte varit i familjen sålänge, hade faktist ingen aning om vad det var wink.
Ja helt klart! Kommer nog till användning någongång. Om inte kan du skänka den till mig då vår är slut nu wink hehe.

Det var ju bra, vet att vissa rostskyddsfärger nämligen inte tillåter detta!
Lycka till!
Mvh

ja precis tongue
haha, får väl se hur det blir med den saken wink

ja det stämmer, hade hammarlack med hemma såg jag och den gick ju inte att måla över. är någon kemikalie i dom som stöter bort annan färg har ja för mig. om man inte köper den speciella hammarlacken som är till för att grunda med tongue

tack så mkt!

MVH

Hehe, jo precis.

Ingen fara delar gärna med mig av den lilla kunskap jag har wink

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
FreddeLi Studerande maskiningenjör
25 april 2010 · 1 903 Inlägg

Update ifrån helgen 24/25april!

vart meningen att jag och en polare skulle montera sänkfjädrar i lördags (24/4).

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/914107_aucr89.jpg

det mesta gick bra tills vi fick loss fjäderbenet. och skulle skruva isär det. fullkomligt omöjligt att få bort toppmuttern. eftersom varken min polare eller jag gjort detta tidigare på SAAB så följde vi haynesboken till punkt och pricka. enligt den var det bara att hålla emot med en insexnyckel och sen lossa muttern, JO TJENA. slet som djur men fick inte loss skiten.
här är bild på muttern i fråga..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/914111_7649gu.jpg

hela fjäderbenet med fjädern ihoppressad:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/914112_45iy15.jpg

fick även tips om att man skulle kunna hålla i kolvstången med en rörtång och lossa muttern sen men rörtången bara snurrade hur vi än gjorde, vågade inte klämma allt för mycket på kolvstången, tråkigt om man lyckas göra repor i den.

hur som helst, efter att halva dagen gick till att få loss dämparna fram (satt så in i!) och resterande halvan med att försöka få isär en av dämparna så erkännde vi oss besegrade och lade ner det sad fick montera tillbaka allting som det var.
så nu är ju frågan om vi har gjort något stort fel eftersom vi inte fick isär den eller ifall det är min vanliga otur bara att allting ska sitta så hårt hmm vågade inte använda allt för mycket våld ifall man har sönder nånting hmm

här kommer några till bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/914108_5x6fm3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/914110_1l3j29.jpg

när ja sen skulle ha bilen på kvällen så upptäcker ja något som låter i skarpa svängar mad provar att svänga skarpt några gånger och ibland hörs det och ibland inte. svänger av på en stor tom parkering och kör varv efter varv med fullt rattutslag för att lyssna men då är det helt borta hmm begriper inte vad det kan vara. kan det ha orsakats av att man dragit någon bult för hårt? tex den som sitter i staget till krängninshämmaren? sitter nån bussning där med. eller kan det vara att bultarna i hjulspindeln kommit fel? stog nånting i haynesboken om att man INTE fick vrida dom i hjulspindeln och att det satt någon "plastchuck" där. jag kollade och inspekterade men hittade ingenting sånt, såg bara ut som vanliga bulthål hmm

om någon nu har orkat läsa igenom allt och uppfattat att jag är i behov av hjälp så får ni gärna kommentera och komma med råd. börjar bli trött på den där jävla bilen nu, ingenting går som man vill sad

MVH

Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (25 april 2010)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
teamvolvoracing Trucker
25 april 2010 · 1 220 Inlägg

hmm.. ligger du en månad före alla andra? för jag har nämligen den 25/4 i dag.

Vissa är bara bättre än andra!
FreddeLi Studerande maskiningenjör
25 april 2010 · 1 903 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
hmm.. ligger du en månad före alla andra? för jag har nämligen den 25/4 i dag.

HAHA, hoppsan big_smile rättas till omgående big_smile

sådär, får skylla på att man e helt slut ikv roll

Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (25 april 2010)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
T16_AeRo
25 april 2010 · 712 Inlägg

Fick du aldrig bort muttern i stötdämpartornen..? Jag lossar alltid med muttern med mutterknack.. ett lite tips bara smile
Sen de där som står i Haynes om "plastchukarna" är nog inget att bry sig om.. jag har då aldrig sett några.

Ett tips kan ju vara att byta lagringen upp i tornen oxå.. inte så dyra. Oftats brukar dessa plastlager falla isär så alla kulor trillar ur

Sen tycker jag du ska lägga till Aerokjolar på din to-do-list wink.. kika in min 9-5:a vi har ju samma färg

Senast redigerat av T16_AeRo (25 april 2010)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
25 april 2010 · 1 903 Inlägg

T16_AeRo skrev:
Fick du aldrig bort muttern i stötdämpartornen..? Jag lossar alltid med muttern med mutterknack.. ett lite tips bara smile
Sen de där som står i Haynes om "plastchukarna" är nog inget att bry sig om.. jag har då aldrig sett några.

Ett tips kan ju vara att byta lagringen upp i tornen oxå.. inte så dyra. Oftats brukar dessa plastlager falla isär så alla kulor trillar ur

Sen tycker jag du ska lägga till Aerokjolar på din to-do-list wink.. kika in min 9-5:a vi har ju samma färg

jag provade faktiskt med muttermaskin men utan resultat. dessutom så vrider man hela kolvstången ifall man inte håller emot vilket är omöjligt om du kör med maskin hmm

aa okej. ska kolla upp det smile kanske är bra att ha det hemma då ifall det skulle bli problem tongue

ska ta en titt på din bil, går i tankar om att lägga ner mina stylingplaner och inrikta mig på ljud men ja vet inte riktigt än tongue hehe. ekonomin tillåter ju inte allt man vill göra tyvärr hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
T16_AeRo
25 april 2010 · 712 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:
jag provade faktiskt med muttermaskin men utan resultat. dessutom så vrider man hela kolvstången ifall man inte håller emot vilket är omöjligt om du kör med maskin hmm

Oki.. ja oftast brukar man "pumpa" med muttermaskin ett antal gånger. Hoppas de löser sig iaf

FreddeLi Studerande maskiningenjör
25 april 2010 · 1 903 Inlägg

T16_AeRo skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:
jag provade faktiskt med muttermaskin men utan resultat. dessutom så vrider man hela kolvstången ifall man inte håller emot vilket är omöjligt om du kör med maskin hmm

Oki.. ja oftast brukar man "pumpa" med muttermaskin ett antal gånger. Hoppas de löser sig iaf

aa okej, muttermaskinen lade av när vi skulle skruva tillbaka allting igen sen så får skaffa en ny.
misstänker att vi inte drog ihop fjädern tillräckligt för att avbelasta toppmuttern, kan ju varit därför den satt så hårt. men endå tyckte ja att jag spännde ihop den riktigt hårt hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
6 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Update 6/5

hej allihopa!

har inte hänt något nytt på projektfronten sedan senast. har dock upptäckt oljeläkage någonstans i motorn.
kopierar direkt ifrån min tråd i felsökningsdelen så ni får någorlunda koll på vad som hänt.

har under en veckas tid misstänkt att Saaben läcker olja. så jag lade ut en matta på garagegolvet för att kunna se om det kom någon olja när bilen stod där. bilen stod där i kanske 3-4 nätter och inte ett spår av någon olja (användes under dagarna). skönt tänkte jag då slipper jag bekymra mig om det, men sen var jag hos en polare igår och när jag hade åkt därifrån så upptäckte hans farsa en oljepöl på gatan utanför där jag parkerat och den var INTE där innan.

kan tillägga att jag kollat under tidigare och det var ganska blött men misstänkte att det var oljespill från när motorn byttes för några månader sedan. det rök och luktade bränt om bilen då också när man kört hårt så jag torkade rent under och då blev det bättre och rök väldigt sällan från motorrummet.

jag har också kollat på oljestickan och det försvinner INGEN olja ur motorn. min gissning är då att det kommer från lådan? växlarna går fortfarande i mjukt och fint, har hänt någon gång att jag inte fått i backen utan att pumpa på kopplingen en extra gång. det är också något konstigt ljud från lådan när kopplingen är uppsläppt i friläge (försvinner oftast när jag trycker ner kopplingen)

hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med vart jag ska börja leta
hur kollar jag oljenivån i lådan? är livrädd för att köra med för lite olja i lådan, vill inte byta låda bara några månader efter ja fått motorn bytt.

eftersom jag inte är så vass på att skruva motorer så har jag snackat med verkstad och bilen ska dit inom kort för att kolla upp felet. troligtvis är det väl en packning som gått, har egentligen ingen aning men gissar bara.

konsekvensen av detta blir att projektet kommer stå stilla ett bra tag framöver eftersom ja misstänker att detta kan bli dyrt hmm

tänkte höra med er vad ni tycker. IFALL växellådan behöver demonteras för att laga läckan, är jag snål om jag inte byter lager och koppling samtidigt? känns som att det bara är dumsnålt att låta bli men endå så blir det ju en extra utgift på åtminstonde 4 tusen. hur hade ni gjort?
jag planerar att chippa bilen till sommaren och då kanske det är bra att ha en fräsh koppling, den som sitter i har troligtvis suttit där alla bilens 20tusen mil.

MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
11 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Hej igen!

slänger in en liten update för sakens skull.

bilen är nu på verkstad för felsökning av oljeläckan. visade sig att det var motorolja som läckt ut. troligtvis O-ringen vid vevaxelgivaren. denna skall nu bytas iaf så får vi se om det slutar läcka, får hoppas på det bästa smile

skickade även med sänkfjädrarna till verkstaden så dom ska också monteras innan jag får tillbaka bilen smile

har även passat på att fixa alla saker jag behöver till att koppla in positionsljus i blinkersen, funderar dock på om jag skulle skaffa lite smalare kabel. den jag har hemma nu är vanlig elkabel för dragning i hus, lite väl tjock och inte lika lättarbetad kanske.

peace!

/fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Jockessaab
11 maj 2010 · 248 Inlägg

"Viktigt att tänka på är att stötdämparna på bilen bör vara i mycket gott skick, då
sänkningsfjädrar är hårdare än originalfjädrar och belastar följaktligen stötdämparna hårdare.
Originalmonterade stötdämpare har sällan en livslängd på mer än 10 000 mil med full effekt,
så om dina nuvarande stötdämpare rullat längre bör du fundera på att byta dessa samtidigt, för
att bespara dig extra arbete, och få bästa möljiga väghållning i din bil.
Om du använder slitna stötdämpare tillsammans med nya fjädrar, så kommer fjädrarnas
livslängd att bli mycket kortare än normalt eftersom hjulen då studsar mot vägen och
fjädrarna får jobba mycket hårdare."

utdrag från speedparts hemsida. Hur långt har dina orginaldämpare gått?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
11 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Jockessaab skrev:
"Viktigt att tänka på är att stötdämparna på bilen bör vara i mycket gott skick, då
sänkningsfjädrar är hårdare än originalfjädrar och belastar följaktligen stötdämparna hårdare.
Originalmonterade stötdämpare har sällan en livslängd på mer än 10 000 mil med full effekt,
så om dina nuvarande stötdämpare rullat längre bör du fundera på att byta dessa samtidigt, för
att bespara dig extra arbete, och få bästa möljiga väghållning i din bil.
Om du använder slitna stötdämpare tillsammans med nya fjädrar, så kommer fjädrarnas
livslängd att bli mycket kortare än normalt eftersom hjulen då studsar mot vägen och
fjädrarna får jobba mycket hårdare."

utdrag från speedparts hemsida. Hur långt har dina orginaldämpare gått?

jo jag har med läst det där. och ärligt talat så vet jag inte hur långt mina dämpare har gått. kan hända att tidigare ägare bytt dom men jag vet som sagt inte.

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Jockessaab
11 maj 2010 · 248 Inlägg

okej. kan bli extra jobb att behöva byta till sportdämpare efter ett tag. Kanske lika bra att byta samtidigt?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
11 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Jockessaab skrev:
okej. kan bli extra jobb att behöva byta till sportdämpare efter ett tag. Kanske lika bra att byta samtidigt?

jo jag håller med dig fullt ut och jag hade gärna gjort det om ja kunnat slänga upp dom pengarna hmm

skulle det bli några problem så får jag byta dämpare i sommar när jag har jobb.

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang