8013
Sök

Volvo 940 turbo -91 DÖR Felkod 2-3-2 + 1-4-4 och 1-5-4

17 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
Hej har problem med min bil och den dör när jag är ute och kör och sedan fungerar den efter att jag raderat felkoderna.
Sen återuppstår samma problem efter olika länge körning.(speciellt vid hård körning)

Får felkoderna 2-3-2 och 1-4-4 tillsammans och några dagar innan fick jag enbart 1-5-4 och Lambda lampan lyser vid båda tillfällena.

Kan också tilläga att min egr ventil och slang är pluggad med någon sorts kopparbricka.
Bilen är chippad har låg tomgång och går ojämt på tomgång. Tycker den går som den ska när jag kör. 

Vad ska jag ta mig till?

Tack på förhand /yoshen

1 321 Inlägg
13 april 2010
yoshen skrev:
Kan också tilläga att min egr ventil och slang är pluggad med någon sorts kopparbricka.
Bilen är chippad har låg tomgång och går ojämt på tomgång. Tycker den går som den ska när jag kör. 

Vad ska jag ta mig till?

Tack på förhand /yoshen

Vad händer om du tar bort "pluggen" och sätter dit det som det ska vara? tänker att det är det som är problemet

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

17 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
Jag har inte gjort det själv så jag har ej ventil eller slangar, men vet ej om det är den som strular för felkoderna handlar ju om bränsle tändning och egr.
Egr felkoden 1-5-4 har också slutat visa sig.

1 562 Inlägg
13 april 2010
ngt osäker men tror att 232 är lambdareglering de vill säga nästan vad som helst

17 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
mange_240 skrev:
ngt osäker men tror att 232 är lambdareglering de vill säga nästan vad som helst

Jag har läst vad felkoderna betyder men jag förstår dom inte hmm och det är fan inte lätt att söka en lösning på speciella felkoder för att det alltid är någon idiot som postar varenda felkod  och betydelse  i alla trådar där någon som jag söker en lösning på en speciell kod. Tack endå

1 562 Inlägg
13 april 2010
lambdaregleringen kan innebära fel på ex lambdasond, luftmassemätare osv bättre om du får tag på värden hur du mäter upp dessa saker.

17 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
mange_240 skrev:
lambdaregleringen kan innebära fel på ex lambdasond, luftmassemätare osv bättre om du får tag på värden hur du mäter upp dessa saker.

Ok kan nån förklar vidare hur jag ska gå tillväga och vad jag behöver.

1 562 Inlägg
13 april 2010
ja du behöver vilka värden du ska få fram när du mäter på olika stift vid olika situationer aviker ngt värde från det har du hittat felet, du behöver ngn datalista och en multimeter.

Sök