För högt HC värde på bmw e30 318is-91

victor91
14 april 2010 · 446 Inlägg

besiktade bilen idag med HC värde 160 och 100 var max vad man fick ha!

nån som vet vad det kan bero på?

falmo
14 april 2010 · 473 Inlägg

för högt värde är ju indikation på för dålig förbränning . kan bero på för låg temperatur i avgaser, kolla temperaturmätaren om den är som den ska om inte byt termostat , kolla även så att du har rättt tomgång på bilen . var det länge sedan du bytte stiften ?
felet kan även vara i katten men kolla de andra sakerna först efter som en katt inte är det billigaste alternativet

Rayya
14 april 2010 · 876 Inlägg

länge sedan bilen servades?

Volvo V70n "Likeface" (2001)
victor91
14 april 2010 · 446 Inlägg

falmo skrev:
för högt värde är ju indikation på för dålig förbränning . kan bero på för låg temperatur i avgaser, kolla temperaturmätaren om den är som den ska om inte byt termostat , kolla även så att du har rättt tomgång på bilen . var det länge sedan du bytte stiften ?
felet kan även vara i katten men kolla de andra sakerna först efter som en katt inte är det billigaste alternativet

termostaten är bytt så bilen kommer upp i temp och katten är bra! får väll prova byta stiften

falmo
14 april 2010 · 473 Inlägg

Har du rätt tomgång då efter som det är ett tomgångs värde

victor91
15 april 2010 · 446 Inlägg

falmo skrev:
Har du rätt tomgång då efter som det är ett tomgångs värde

japp den är som den ska. även olja och filter byttes för kanske 100mil sen hmm

falloutboy
15 april 2010 · 1 723 Inlägg

Hög hc tyder på dålig förbränning och är ofta kopplat till tändsystemet. I mitt fall med hög HC så var tändsystemet helt ok, däremot var spridarna slut och spruta in för mycket soppa.

victor91
15 april 2010 · 446 Inlägg

om den spruta in för mycket soppa så borde väll de synas på stiften? mina såg ut som dom skulle.

tror avgasröret kan läcka lite lite, kan det ha en kopplande orsak?

falmo
15 april 2010 · 473 Inlägg

ja det är klart påverkande

azid Det som inte dödar gör ont
15 april 2010 · 2 668 Inlägg

körde du bilen riktigt varm innan?

2slow
victor91
15 april 2010 · 446 Inlägg

men det är ev pytte lite före sista dämparen och det är ju efter lambdasonden men kanske inte har nån betydelse?

ja bilen var riktigt varm!

en slurk stp injection cleaner kan det hjälpa tro?

Noxxer
15 april 2010 · 1 482 Inlägg

Dra i 2 flaskor k-sprit och gasa på lite. Då renar du det mesta i förbrännigsvägen. Är det fortfarande fel då är det blandningsfel/tändfel.

BLT Service
Theracords Music Label
victor91
15 april 2010 · 446 Inlägg

Noxxer skrev:
Dra i 2 flaskor k-sprit och gasa på lite. Då renar du det mesta i förbrännigsvägen. Är det fortfarande fel då är det blandningsfel/tändfel.

får prova de=) men stp injection cleaner har inte det nån liknande effekt?

edit: läste att k-sprit bara sänkte co men hc var lika eller värre av det?

Senast redigerat av victor91 (15 april 2010)

Noxxer
15 april 2010 · 1 482 Inlägg

SÅ kanske det va, kommer inte ihåg. Men K-sprit renar även spridare m.m.

annars kanske du får börja kolla på vattetempgivaren för insprutningen m.m och se om något felar.

BLT Service
Theracords Music Label
falmo
16 april 2010 · 473 Inlägg

K sprit eller etanolinblandning ska vad jag har hört bara påverka Co värdet men jag är inte hundra

ajonasson
16 april 2010 · 583 Inlägg

Skriv gärna ut alla dina världen ifrån besiktningen för att man skall kunna dra en slutsatts. Möjligen att bara HC värdet var för högt, men är de andra värdena gränsfalliga eller kristallklara?.

*Går bilen bra?
*Drar den någon olja?
*Drar den mer bensin än vanligt?'
*Något bytt?
*Hur var den förra besiktningen?
*När gjordes senaste service (och vad gjordes då)?

Som sagt lättre med så mycket information du orkar att skriva än bara "för högt värde vad är fel" tongue.
Annars kan man sitta här och gissa hej vilt big_smile.

Min gissning är isåfall att möjligen att bensinreturen är felkopplad till ljuddämparen?
(...Lugna er jag är lite ironisk)

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
victor91
16 april 2010 · 446 Inlägg

*senaste besiktningen var det inte som hälst problem vid och det var i februari
*olja och filter är bytt för 100mil sen*
*avgaset läcker inte
*vi kunde inte höra någe skrammel av katten vid besiktningen
*har kollat tändstiften och dom såg bra ut

värdena från senaste besiktningen:
CO 0,1:00(max godkänt är 0,5)
HC 160(max godkänt 100)
Lambda 1,00 (godkänt 0,97-1,03)

ajonasson
19 april 2010 · 583 Inlägg

Iome att din lambda & alla de andra värdena är perfekta och bara högt HC värde skulle jag sätta mina pengar på att det är katalysatorn som är slut/kass.

De är inte så jävulskt dyra som man tror. Köpte min katt till 5.7L v8 för 2300kr tror jag samt så svetsade de på den för 400kr och det är ändå en metallisk katalysator. Men ifall du vill ha en bmw orginal katalysator så får du nog öppna plånboken vidöppen tongue.

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (19 april 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.
victor91
22 april 2010 · 446 Inlägg

men hör inge skrammel från den fast kanske inte alltid hörs?

och IBLAND kan den ha lite orolig tomgång och de sa gubben på besiktningen kanske kunde va en ventil som inte stängde riktigt, lät ju jobbigt om de skulle va så hmm

DanneJ
22 april 2010 · 642 Inlägg

Jag skulle byta katalysatorn som sista punkt, CO-värdena skulle vara högre ifall katalysatorn sjöng på sista versen, och byter man den och bilen fortfarande går fett så kan man riskera att bränna den nya katalysatorn också. Se över tändsystemet, tändkablar, tändstift, byt gärna också. Fungerar det inte då så har ajonasson rätt eftersom lambdavärdet visar på korrekt förbränning.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang