1200kr i böter för användning av dimljus/parkering på Kvällen Någon som vart me om så mkt?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
14 april 2010 · 2 252 Inlägg

sluta pajkasta snuten och håll er till tråden, dom gör sitt jobb, du gör ditt, du skinnar garanterat dom också på pengar nångång WOOOW now everybody's happy faces!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
IceEyes Varningar: För många..
14 april 2010 · 2 552 Inlägg

Ras_J skrev:

Erick skrev:
"Kört utan belysning vid mörker eller dålig sikt      1.200 kr" dvs utan halvljus, verkar vara så det är..

Jag kör ofta med bara dimljus (även nattetid i stan (upplyst)) på mercan och har ALDRIG blivit stoppad av polis som mött mig?!? De har heller aldrig blinkat åt mig vilket jag tycker verkar vara deras vanligaste åtgärd när de är missnöjda med belysningen... Har jag till exempel glömt att tända ljuset (tysk bil) på dagen så har de bara blinkat, aldrig ens brytt sig om att stanna mig...

Det beror förmodligen på att Mercedes 190 har sina dimljus integrerade i huvudstrålkastaren och lätt kan förväxlas med halvljuset.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Frayze
14 april 2010 · 727 Inlägg

Vi blev stoppade i min Bmw i en rutinkontroll, passade då på att fråga om jag fick köra med parkering och dimljus enbart, det var mörkt ute. och de svara: ja varför skulle du inte få det för? Så det är böter på det?
! snutar har visst gravt olika lagtolkningar yikes

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Mr_Woods Musiker
14 april 2010 · 472 Inlägg

IceEyes skrev:

Ras_J skrev:

Erick skrev:
"Kört utan belysning vid mörker eller dålig sikt      1.200 kr" dvs utan halvljus, verkar vara så det är..

Jag kör ofta med bara dimljus (även nattetid i stan (upplyst)) på mercan och har ALDRIG blivit stoppad av polis som mött mig?!? De har heller aldrig blinkat åt mig vilket jag tycker verkar vara deras vanligaste åtgärd när de är missnöjda med belysningen... Har jag till exempel glömt att tända ljuset (tysk bil) på dagen så har de bara blinkat, aldrig ens brytt sig om att stanna mig...

Det beror förmodligen på att Mercedes 190 har sina dimljus integrerade i huvudstrålkastaren och lätt kan förväxlas med halvljuset.

Jo men de lyser ju inte längre fram för det och polisen borde väl ha sett en gammal merca förut tycker jag...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
weian Concordia res parvae crescent
14 april 2010 · 924 Inlägg

man får inte köra mä parkeringsljus å dimljus ihop efter skymnings inrådande.

och när skymning infaller är en sak för polisen att besluta där å då.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Opelmadness German cars, quality and beyond
14 april 2010 · 8 197 Inlägg

Att bara klaga på polisen för dom gör sitt jobb är inte så lite löjligt. Har ni gjort nåt ni fått böter för - stå för det istället för att grina upp er!
Hur kul vore det om nån kom och klankade på er när ni gör ert jobb?

Säger fy fan för såna som klagar när ni gjort fel.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Muttley
15 april 2010 ·

Hur vore de om folk läste lite nogrannare i sina körkortsböcker. så har de maken att komma här och smutskasta en polis som sköter sitt jobb.

666_Beast
15 april 2010 · 1 863 Inlägg

Buhu, polisen är elak mot mig... Sluta gnäll och acceptera läget.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
15 april 2010 · 3 929 Inlägg

Legwind skrev:
ucshhh funderar på att polisanmäla jobbarkompisen som han hade med sig hon bara kränkte ner mig och sa att det var omoget att jag tyckte det var snyggt att åka så att jag var omogen

Måste fråga, är du ens tillräckligt gammal för att ha körkort?

Legwind skrev:
haha nej men blir bara så arg ibland det e en av sveriges töntigaste lagar:) men jag klagar inte på böten det e säkert rätt av dom smile jag har redan betalt den fick den för ca 1timme sen smile men att poliser kan stå säga så det e det jag blir lite less på att tro att dom e nått

Regler är till för säkerhet.
Dom skiter fullständigt i att du kanske tycker det är snyggt ....
Jag får ju inte åka med en bil som inte kan bromsa, helt utan kaross bara för jag tycker det är praktiskt .... Det är av ren säkerhet det är så ...

Rätt åt dom? På vilket sätt om jag får fråga?

Och sluta bli less din lilla wannabe emo.
Du gjorde något olagligt, du står för konsekvenserna.

Senast redigerat av Thunderbird88 (15 april 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Aquilla
15 april 2010 · 299 Inlägg

jag stör mig något oerhört på tuffingarna som ska åka runt med både halvljus och dimljus samtidigt dag som natt. fattar ni inte att ni bländar??? det blir nästan samma effekt som åka med helljus vilket alla vet är fel o olagligt. det är bra att poliserna tar tag i den där saken!! man brukar få höra när man frågor varför kör du med dimljusen på? för att det är snyggt!!! haha.. fy fan vad larvigt,. hur ska du kunna se det när du sitter själv i bilen? säger inget om de som kör med positionsljus o dim på dagtid..men de som ska va tuffa och köra med dom samtidigt. jag brukar alltid dra på helljusen när jag möter en sån där, speciellt om det är en ungdom i som har för avsikt att åka runt o styla. visst kan det hände att en vanlig svensson dragit på dom omedvetet. men de har ofta vett att stänga av dom då.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
15 april 2010 · 3 929 Inlägg

Aquilla skrev:
jag stör mig något oerhört på tuffingarna som ska åka runt med både halvljus och dimljus samtidigt dag som natt. fattar ni inte att ni bländar??? det blir nästan samma effekt som åka med helljus vilket alla vet är fel o olagligt. det är bra att poliserna tar tag i den där saken!! man brukar få höra när man frågor varför kör du med dimljusen på? för att det är snyggt!!! haha.. fy fan vad larvigt,. hur ska du kunna se det när du sitter själv i bilen? säger inget om de som kör med positionsljus o dim på dagtid..men de som ska va tuffa och köra med dom samtidigt. jag brukar alltid dra på helljusen när jag möter en sån där, speciellt om det är en ungdom i som har för avsikt att åka runt o styla. visst kan det hände att en vanlig svensson dragit på dom omedvetet. men de har ofta vett att stänga av dom då.

[ironi]

Du får akta dig! Det är riktiga coolingar vi pratar om nu!
Dom är farliga, dom åker med halvljus och parkerings ljus på och sedan blir det konsekvenser för polisen!
Akta för vad du säger, det är stora grabbar detta!

[/ironi]

Tragisk tråd detta ....

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Aquilla
15 april 2010 · 299 Inlägg

jaa men tänk över det själva? haha "det är snyggt" tror ni att andra trafikanter säger till sin medpassagare, vad cool han var som körde med dimljusen. på nästa bil måste jag också ha dimljus! folk irreterar sig bara på och att det är bländade! och sluta säg att det är snyggt, för du ser det inte själv när du sitter i bilen ändå! och ni impar inte på en jävel!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Nocturnal
15 april 2010 · 500 Inlägg

Aquilla skrev:
jaa men tänk över det själva? haha "det är snyggt" tror ni att andra trafikanter säger till sin medpassagare, vad cool han var som körde med dimljusen. på nästa bil måste jag också ha dimljus! folk irreterar sig bara på och att det är bländade! och sluta säg att det är snyggt, för du ser det inte själv när du sitter i bilen ändå! och ni impar inte på en jävel!

Hur kan du då säga att din egen bil är snygg? Du sitter ju i den så du ser den inte ändå?

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
mange_240
15 april 2010 · 1 562 Inlägg

lät billigt för ett grymt brott

Aquilla
15 april 2010 · 299 Inlägg

Hur kan du då säga att din egen bil är snygg? Du sitter ju i den så du ser den inte ändå?

vad är det där för fråga / argument!? för det första har jag inte ens sagt att min bil är så snygg, men jag tycker inte den är ful heller...visserligen tycker jag inte bmw gjort en ända ful modell förutom 1 serien, x3 och x6 möjligtvis. men det är väl ändå skilllnad? jag ser bilen varje gång jag går in och ut ur den, när jag tvättar den o parkerar det.  jag kanske trivs med interiören? vad har det att göra med dimljus som är på när du kör runt med bilen?

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Jerk-R
15 april 2010 · 593 Inlägg

Jag fick exat samma bot för samma "brott" för snart 2 år sedan så.. Det är väl så det är helt enkelt!
Att åka med halv och dim i kombination kostar någonstans runt 5-600kr vad jag vet.. ?

SKyraider VAG-COM innehavare
15 april 2010 · 83 Inlägg

1500:- om man kör 10km för fort så de e nog rimligt eftersom de höjt alla bötes belopp

Saab 9-5 Kombi "Widebody Special" (1999)
allenalle snickare
15 april 2010 · 612 Inlägg

ja åkte senast i da med parkerings o dimljus o mötte polisen,dom varken blinka med helljuset,vände om eller stoppa mig. ibland bryr dom sig inte ibland får man en varning de beror på vilka slags poliser det är som är ute och åker. tycker de bara e fegt o sitta här o smuttskasta dom,det är ett yrke. hur skulle de se ut om de inte fanns poliser överhuvudtaget?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Mr_Woods Musiker
15 april 2010 · 472 Inlägg

allenalle skrev:
ja åkte senast i da med parkerings o dimljus o mötte polisen,dom varken blinka med helljuset,vände om eller stoppa mig.

Det är ju för att den kombinationen är LAGLIG vid dagsljus!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
jakob_enkvist
15 april 2010 · 144 Inlägg

Vi brukar skratta åt folk som kör position och dimljus! Vi kallar det numera SPORTLJUS pga alla som tror det ger en sportigare look haha big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang