Saab 9-3 SS -03, Turbon fungerar ej till 100%

Putty
15 april 2010 · 1 Inlägg

Jag har ett ganska märkligt problem. För några veckor sedan när jag körde hem från jobbet skulle jag som vanligt ut på leden och gasa upp till 70km/h. När turbon jobbar som mest, strax innan mätaren når dem röda strecken, så la den bara av, och helt plötsigt så var det som att köra en 1.8 liters motor. Accelerationen bara försvann sad
Efter några km känner man att turbon jobbar igen, dock ej fullt ut.
Vissa gånger dör inte turbon på samma sätt, utan den jobbar till kanske 80%, just den där sista puffen saknas.
Jag har letat runt om och på turbon efter läckage, samt kollat slangarna till och från. Men har inte hittat något, verken läckage eller visselljud. Jag har även sprayat lite medel mot oxidering på kontakterna för att se ifall det har något med dem att göra, men utan resultat.

Har fått lite tips från gikturbo.se om att det kan vara dumpventilerna eller avlastningsventilerna, men tyvärr vet jag inte vart dem sitter förtillfället, svärfar får kika lite närmre på detta smile
Är det någon annan som möjligtvis har en idé vad det kan vara, eller vart jag ska leta ?

SAAB 9-3 2.0t -03

Tacksam för all hjälp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang