8019
Sök

Skärande upstartsljud på Toyota camry, modell 2000.

4 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
Hejsan allihopa! Är ny på detta forum och såg att ni hade en underbar del om tekniska problem där man kan få lite hjälp. Tänkte att någon här med kunskap kanske kan ge mig lite ljus i vad som har hänt min farsas Toyota camry bil modell 2000. Den har körts i ca 12080 mil. För någon dag sedan åkte han in med bilen för att tvätta den. Allt gick som det skulle förutom att han sa att något konstigt ljud hördes vid starten men bilen funkade fint och inget var konstigt. När han väl kom till stationen stängde han av bilen och bokade in en plats för att kunna tvätta bilen. Efteråt startade han upp bilen och körde in för att tvätta den. Dock hände någonting efteråt, bilen vägrade starta upp. Motorn går inte igång utan det enda man hör är uppstartsljudet.
Han pratade med någon verkstadskille som kollade lite snabbt, hans bedömning var att kamremen hade gått av. Utan att ens har kollat noggrant tror han att även ventilerna har pajat. För att fixa detta skulle han ha runt 8000-15000 kr. Min fråga är om detta stämmer? Går ventilerna verkligen sönder direkt när kamremen går av på den modellen (toyota camry modell 2000) ? Själv tyckte jag att priset var fruktansvärt dyrt! Finns det något sätt att veta om ventilerna har skadats om kamremen har gått av, låter det på något speciellt sätt? Hoppas att någon vet vad detta kan beror på!

P.S Jag pratade med en vän som påstodd att visa modeller av Toyota har skydd om kamremen går av dvs. att ventilerna inte skadas. Stämmer detta?

Tacksam för svar
Senast redigerat av wai (15 april 2010)

Sök