Volvo 855 hackar

Murare
15 april 2010 · 10 Inlägg

Har en 855a 177 hästars modellen 97a. Bilen går igång om man ger den mer eller mindre full gas men hackar som fan o kommer inte upp i varv. och så helt plötsligt så går den rent några sekunder och så tillbaka i hackandet igen.

Går inte att hålla igång den på låga varv. har bytt rotor och fördelarlock. tändkablar fräscha. ibland kan den gå normalt i nån minut innan problemet kommer tillbaka.

Någon som upplevt samma sak o vet vad de kan va för fel?

Volvofarfar
16 april 2010 · 1 312 Inlägg

Hur beter sig tempmätaren när problemet uppstår?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
ajonasson
16 april 2010 · 583 Inlägg

Drar en gissning här med tanke på vad jag har att gå på.

Kanske att den drar tjuvluft någonstanns eller att bensintillförseln är otillräcklig?
Möjligen fel brännsletryck eller spridare som börjat eller tvärdött? (spridarna är väll osannolikt i detta fall men kan mätas upp för att uteslutas)

Mitt förslag är att försöka hålla den i liv lite sedan be din vänn spruta in startgas som hans liv skulle hänga på det. Ifall den då går bättre så får inte bilen tillräckligt med bensin, viseversa.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Murare
16 april 2010 · 10 Inlägg

Tempmätaren beter sig normalt går upp till mitten efter en stund som den ska men stannar där o fläkten drar igång för o kyla. funderar på om man kan se vad felet är via OBDII  kontakten? skulle de kunna vara en givare tex?

Murare
18 april 2010 · 10 Inlägg

Körde test med mitt obd verktyg o de visa sig vara luftmass mätaren som va kass. kopplade ur den o då funka bilen klockrent. så de blir till att införskaffa sig en ny.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang