7859
Sök

Pluggade slangar till turbon, Saab 9-5 -99a. Varför?!

Firejennifer
16 april 2010
Trådstartare
Fick ju hjälp av en kompis som jobbar på Saab att byta min vattenpump. Han tog sig även en titt på min läckande turbo och fick se att en (eller två?) vakuumslangar (såna där 8mm slangar, tror jag), var pluggade?...

Det var han o Farao som stod och spekulerade över detta mystiska fenomen, men de vågade inte göra något innan jag pratat med de som grejat med bilen innan och tagit reda på varför det är så. Fick tag på en kille som mekat den och han hade ingen aning om varför det är så. Han tyckte de lät helt galet, likaså resten jag pratat med.

Det gjordes ju ett turbobyte på den för snart två årsedan, av en då väldigt nära människa som bytte turbon med öl i blodomloppet och ingen direkt kunskap av turbobyten. Dock pratar jag inte med honom idag så jag kan inte fråga om han vet något, skiter förövrigt i det också. Men alltså, varför ens plugga dem?

Vad är meningen?... Vet ju inte hur länge det har varit såhär, men i minst två år då, sen bytet.

Pratade med en kollega igår som babblade något om att detta kan påverka cruisekontrollern också (min ökar o tappar hastighet hela tiden, kan skilja på upp till 20 km/h). Stämmer det?...

Jag kan ju inte så mycket om bilar så jag vet inte, men ni brukar ju ha koll wink Och pluggade slangar till turbon = mindre laddtryck?... Bilen är ju ruskigt slö!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 april 2010
Dom slangarna ska väll gå till MVn och jag är osäker på om du ska ha en sådan. Sen att farthållaren diffar 20kmh är inte rätt däremot vet jag inte hur den funkar

Rock'n Roll

Firejennifer
16 april 2010
Trådstartare
MVn? Huh? big_smile Nä, som sagt, jag vet inte, ska bli intressant och se hur spekulationerna artar sig om detta här. smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 april 2010
MagnetVentil och ser ut som så:
http://www.racestuff.se/images/magnetventil_T7.gif
Den ska sitta någonstanns runt kylaren

Rock'n Roll

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 april 2010
Den som sitter på din bil, sitter vid kobran, den som går ner till turbon. Jag tycker du tar och trycker på slangarna på magnetventilen! Dock kommer jag inte ihåg på rak hand vilken slang som ska vara vart, men det står märkt på MV. Tror att den i mitten ska ha slangan ifrån WG och den undre tror jag ska ha kompressorhusets slang, den från själva turbon smile

Firejennifer
16 april 2010
Trådstartare
Tenzer: okej, ska ta en titt sen då wink
Funkiee: Aaah vad händer när jag trycker på dom då? Haha! Jonte kan ju sätta tillbaka slangarna rätt, så det är inga problem, problemet är mer vad som påverkas av detta? big_smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 april 2010
Firejennifer skrev:
Tenzer: okej, ska ta en titt sen då wink
Funkiee: Aaah vad händer när jag trycker på dom då? Haha! Jonte kan ju sätta tillbaka slangarna rätt, så det är inga problem, problemet är mer vad som påverkas av detta? big_smile

Bilen kommer troligtvis gå bättre, har du MV och slangarna inte är monterade får ju motorn fel värden.
Senast redigerat av TenZer (16 april 2010)

Rock'n Roll

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 april 2010
om du inte har det monterat så tror jag du har just nu att WG och kompressorhuset är ihopkopplade, alltså att den går på grundladdet. Alltså om du har ett annat chip som laddar med, hjälper det inte, för den kan inte styra hur mycket den ska ladda smile Men om du sätter slangarna på plats, så kommer turbon att ladda så som din data box vill att turbon ska ladda!

Firejennifer
16 april 2010
Trådstartare
Tenzer: okej big_smile
Funkiee: Aaah okej! Jo jag har ett annat chip i, och jag har aldrig direkt varit nöjd och har inte heller känt någon direkt skillnad... tongue  Åååh vill ha fixat slangarna nu för att se skillnaden ju. Ska bli intressant detta!

Men cruisen har inget med detta o göra eller?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 april 2010
fixa slangarna och bilen kommer inte att gå på grundladd smile

Nej det har inget med cruisecontrol o göra! smile

Firejennifer
16 april 2010
Trådstartare
Spääännande. Ska bli mycket intressant detta! big_smile okej!

Sök