Marlboroman's Volvo S60 2,4T

jok3 Lastbilsschaffis
27 maj 2010 · 886 Inlägg

Det låter inte kul, hoppas det går bra.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
-ekgbg-
27 maj 2010 · 977 Inlägg

Det e just sånt man får hjärnblödning av eller sliter av håret som matadoren i Ferdinand.

-Akerfeldt-
27 maj 2010 · 2 638 Inlägg

Blev riktigt bra med sänkningen smile

Marlboroman
27 maj 2010 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60100527.jpg

Bild på eländet. Lite snabbt mätt så hamnar metalldelen 5mm fel. Och dem sitter ju rätt i bussningarna så nån har ju fuckat till vid tillverkningen av bussningarna. Så nu håller jag på och brottar tillbaks den gamla armen, men nu vill ju såklart inte spindelleden slinka på plats... Men det är roligt att hålla på smile

jok3: Det va uinte ett dugg kul, men det är bara att bita ihop...

-ekgbg-: Det vart ju inget glädjetjut om man säger så vid den upptäckten. Så jäkla typiskt när maninte hadft tid förrens nu och så passar det inte.

-Akerfeldt-: Ja, det vart riktigt bra, känner attd et va tur att jag inte köpte en 30mm sats som jag tänkte från början. Fast i och för sig så kanske man ångrar sig sen i vinter, men det visar sig då smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
16 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Dagens ämnen i detta projekt är tajming, tur och faran med att bestämma sig för vad ett felsymptom beror på utan att kolla närmare.

Första besiktningen av den i min ägo skedde idag. Vart blankt papper och dem var snälla nog att ställa in ljuset som stog för lågt. Besiktningsteknikern flinade å sa att han ställt in ljuset och kommentaren "du vet väl va det beror på..?" och det är ju naturligtvis för att jag missat det efter sänkningen. Skönt att se besiktningsfolk med lite humor och serviceanda! smile Så långt allt väl, sen kommer vi till det inlägget egentligen handlar om:

Har lite saker att göra och stannar bland annat på en mack och kollar luften i däcken. Åker ut därifrån över en liten trottarkant och då smäller det till och börjar mala. Det hörs att det är nåt som tar i ungefär som om bromsskivan skulle va sned. Men innan jag hinner stanna så blir det tyst. Så jag prova och svänga och dona lite men det är tyst så jag åker vidare och betar av ytterligare ärenden. Sen ska jag stanna på en rastplats för att ringa ett samtal och svänger då kraftigt åt höger. Då smäller det till ordentligt och börjar mala men det blir kvickt tyst igen. Provar återigen att åka och svänga och det är tyst. Så då bestämmer jag mig för att ta småvägar hem.

Krånglar mig in i garaget för nu går det inte att svänga åt höger nå ritktigt, känns som nåt tar emot. kliver ur och går och tittar på hjulet bara ändå och ser följande:

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601006161.jpg

WTF??? Vad gör kränghämmarstaget där..? Då slår det mig... Alla pusselbitar faller på plats och så vidare. Det har ju rasslat och skramlat lite höger fram länge när man kört över brunnslock och så. Och eftersom jag bytt stagen så har jag bestämt mig för att det beror på länkarmsbussningarna och inte brytt mig i att kolla nå nämrare.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601006162.jpg

Staget lossat, och det va ju inget fel på staget. Det är bara att muttern var borta och hade det inte varit för att damasken var borta så hade jag kunnat sätta dit en nu mutter och fortsatt använt det. Då kommer nästa lilla flashback: för en vecka eller så på väg hem så hörde jag nåt som skramlade till och lät som det va nåt som rullade under bilen. Det var antagligen muttern som hoppade loss då. Sen har väl staget krypit sakta men säkert ut ur fjäderbenet och till slut small det bara till. Tur i oturen är ju att både däck och fälg har klarat sig bra. Fälgen är ytterst lite skavd på hornet och på insidan av däcket så är däcktexten bortnött men mer vart det inte som tur va.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601006163.jpg

Nytt stag monterat och nu har jag dragit åt ordentligt och stog och gunga på bilen som en dåre för att kolla så det inte sitter löst. Glad över at det inte vart nåt riktigt tok, men man kände sig bra dum först när man såg staget inne i hjulhuset och sen när det gick upp för mig hur allt hängde ihop.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
t5-r micke
16 juni 2010 · 301 Inlägg

Loctite wink
mycket bra att ha!

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
Marlboroman
16 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Eller nyloc, men sånt där brukar straffa sig när man ska byta dem nästa gång big_smile Jaja, nu ska det väl sitta och börjar det rassla igen så vet jag va jag ska kolla först denna gång big_smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
26 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Kränghämmarkrångel, del 2:

Dem senaste dagarna har jag tyckt att den knakat lite skumt i framvagnen i vissa lägen, och den har slagit lite mer i ratten. Hördes att det va nåt fram, troligen vänster fram. Och idag skulel saken undersökas närmare. River av vänster fram och får en ny nä-men-va-fan-upplevelse.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601006261.jpg

Här syns hur bulten på kränghämmarstaget har gnagt på länkarmen. Är på ett till ställe, fast då är det själva kränghämmaren som gnagt bort lite underredsmassa vid fästet till den bakre länkarmsbussningen

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601006262.jpg

Här har vi bekymret: hela kränghämmaren har flyttat sig en bit åt höger! Ingen aning om hur, men det lär hänga ihop med när ena staget hoppa ur som jag skrev om sist.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601006263.jpg

På högra sidan syns det bättre. Har plockat av kränghämmarstagen tills vidare. Lär försöka få loss överfallen eller vad man ska kalla det över bussningarna och se om det bara går att flytta tillbaks hämmaren den eller om bussningarna är körda. Är bussningarna trasiga vette fasen va jag ska göra. Verkar ju inte gå att köpa såna löst nånstans, men det är nåt att kika närmare på om det behövs.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hinowa
26 juni 2010 · 626 Inlägg

ser bra ut detta, klart man ska fixa lite även på bruksbilen! kommer du köra med dessa fälgar eller kanske byta upp dig? smile

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
Marlboroman
26 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Det lär nog bli dessa fälgar på den ett tag framöver. Kan eventuellt bli att jag lånar flgarna från 850in och sätter över på denna resten av sommaren. Visst skulle jag velat ha andra, men som jag kan se nu så komemr jag ha dem här ett par år framåt i alla fall om inget oförutsett inträffar eller jag hittar nån som vill byta sina 18" mot dessa då på nå vis.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
28 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Gjorde ett ryck igår och satte i laddtrycksmätaren. Vart helt ok, lite överdrivet med en mätare som går till 2 bar när man laddar 0,5. Men den är ju snygg i alla fall big_smile Men den dubbelhäfande tejpen man fick med funkade inte så bra, så hållaren lossnade ganska fort, men har köpt ny tejp som förhoppningsvis ska funka bättre.

Var även och hämtade ett sånt där onödigt inköp till den idag. Har irriterat mig ett tag på att den inte låter nåt, grejjen med 5-cyl är ju ljudet, men volvo har ju dämpat bort det tyvärr. Men nu ligger det ett 2,5" från katalysatorn och bakåt och väntar på montering. Dock inget som är högt prioriterat nu eftersom den jag lär ta tag i kränghämmaren och så ska ju 850in göras iordning inför helgen med. Så tiden räcker inte riktigt till.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
3 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Support your local stealership som dem säger på andra sidan atlanten...

Främre kränghämmaren till slut utbytt. Efetrsom både utrustning och ork för att byta den själv så lämnade jag iväg arbetet till volvo i stan. Det började med att dem samma dag som jag beställde tid upptäckte att dem va på väg att beställa fel kränghämmare (nämligen en bakre) så jag fick åka dit så dem fick kolla plåten så dem kunde beställa rätt, eftersom det finns 3 att välja på fram tydligen. Fick tid igår och lämnade in den på morgonen och sa ingen tid dem var tvungen att va klar med den, utan att dem skulle meddela när den va klar. Så långt allt väl.

På eftermiddagen så vart det som så att jag skulel åka bort, skulle följa med en bekant som skulle titta på bil, och vi skulle åka så fort min va klar på verkstaden. Och han hade sett att den stog ute, men de hade inte ringt. Men klockan va ju halv 4 så vi tyckte att den borde ju va klar. Åkte ner dit och fick då reda på att dem inte ens börjat, dem hade fastnat med nåt annat och skulel inte hinna med den. Vart väl måttligt imponerad av det beskedet, men den fick stå kvar på volvo över natten då jag inte hade nåt akut behov av bil och inte kände för att kliva upp tidigt en morgon till. Så i halv 10-snåret på förmiddagen ringde dem och meddelade att den var klar. Knatar ner och ska hämta den på middagen och då får jag frågan om jag känner igen nyckeln..? Lappen på nyckeln med reg-numret hade ramlat och man trodde att det var min nyckel. Betalade och gick och det va rätt nyckel i alla fall.

Men nu är den fixad, ganska skönt att slippa dem... ska vi säga spännande vägegenskaperna den hade utan kränghämmare fram. Dock kan jag inte släppa känslan av att jag inte direkt hade misstyckt om dem tvättat den eller dragit av nån krona pga att jag fick vänta extra. Men man kan ju inte få allt här i världen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
5 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Bytt slangarna till magnetventilen till slut, så nu är gummislangen borta till förmån för bli silicon. Skulle ha bytt dem för längesedan men det har bara inte blivit av. Men nu har det blivit aktuellt eftersom den börjat ladda för mycket..? Sen jag satte i laddtrycksmätaren så har den legat på max 0,5 bar. Men nu får man sitta och snegla på mätaren när man kliver på och släppa av. Den går som den ska under laddtryck, trycket sjunker inte eller är ojämnt, utan bara sticker iväg på ett sätt som gjorde att jag trodde att slangen till wastegaten var av. Får inget felmeddelande i färddatorn heller. Kan ju finnas koder ändå, men jag har ju ingen läsare. Men tycker ju att både lmm och map borde ge boxen signal om att det är npå knas så den försöker styra ner trycket..?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Timpa_med_mera
9 augusti 2010 · 84 Inlägg

Blir det någon trimning i framtiden ? smile

/Tim

Marlboroman
5 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60101005.jpg

Idag landade lite mer godis till S60. IPD's HD TCV (magnetventil och HD tändspolar som ska monteras vid tillfälle. Lär bara köpa nya stift först. Fick ju problem med att den knappt gick att köra, så det vart en tripp till volvo för felsökning. Trodde ju stenhårt på att det var spjället som strulade. Men så var det inte. Tydligen så läker kopplingscylindern, och då har det läkt vätska in i givaren på kopplingspedalen och det är därför den går illa ibland. Och krånglar den givaren så antar jag att det inte är så konstigt att inte farthållaren funkar heller. Men den ska in igen på Volvo i mitten på nästa vecka och bli åtgärdad. Vart ju "bara" felsökning + ny mjukvara till spjället när den va in nu eftersom dem inte hade delarna.

Timpa_med_mera skrev:
Blir det någon trimning i framtiden ? smile

Mja... Det blir väl steg 2 eller kanske 3 framöver. Inget som är högt prioriterat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
11 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601010111.jpg
Tog tag i IPD-grejjerna idag. Först skulle tändspolarna bytas. Hade tänkt byta stift samtidigt, men det får jag ta vid ett senare tillfälle. Klart positiv överaskning var ju att det inte va en massa olja på toppen från igensatt vevhusventilation.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601010112.jpg
Stilstudie på en originalspole och en IPD-spole.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601010113.jpg
Inga större konstigheter att få dit dem. Gäller bara att vara försiktig med kablarna till dem.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601010114.jpg
Om någon behöver begagnade original tändspolar så finns det 5 st till övers här.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601010115.jpg
Spolarna klarade av rätt fort och det vart dags att byta magnetventilen. Nåt som IPD ska ha respekt för så är det dem fina instruktionerna (förvisso på engelska) med text och färgbilder som förklarar hela operationen samt hur man ska göra för att adaptionen i styrboxen ska anpassa sig till den nya ventilen. Men mer om det lite längre ner.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601010116.jpg
Gamla ventilen var bara att dra bort från sitt fäste, inga konstigheter.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601010117.jpg
Det står i instruktionerna och är ju en självklarhet när man håller på med vacuumslangar. Men det tål att upprepas: byt EN i taget. Då slipper ni fundera en massa och ni slipper lägga upp den där tråden och fråga hur slangarna ska sitta och slösa tid.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601010118.jpg
Monterat och klart. Nu va det bara att starta. Och allt funkade planenligt. Sen var det bara att flöja instruktionen på hur man ska vänja styrboxen vid den nya magnetventilen. Och det var ett skapligt körschema. Varmkörning i 5 min utan laddtryck. Sen ska man ligga på ungefär halva maximala laddtrycket i 5-7 sekunder och sen släpper man av och bromsar ner under 50km/h och och gör man så 4 gånger. Sen ska man slå av motorn i 12 minuter, och helst göra om det där med halva maximala laddtrycket 4 gånger. Vilket jag gjorde med en ny viloperiod på 12 minter. Sen va det upp till bevis. Och den svarar rappare och trycklet komemr lite fortare. Men framförallt så är mitt problem med att den laddade för mycket borta. Så den gamla ventilen var kass som jag trodde.

Härnäst så ska den in på verkstaden igen för att få ny kopplingscylinder + givare så att den går helt 100 igen. Den går ju bättre nu, men märks att det ändå inte är riktigt som det ska ibland. Sen ska jag ta tag i det där med att byta bakre delen av avgassystemet. Men det lär nog vänta till nästa ledighet som det ser ut.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
13 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Hämtat ut bilen igen och kan konstatera att den verkar gå bättre och mjukare än någonsin och att farthållaren funkar igen. 3688:- för hela kalaset inkl felsökning och ny mjukvara för spjället får väl anses överkomligt. Någon gång nästa vecka så är det väl dagsatt byta bakre halvan av avgassystemet och börja med upputsningen inför vintern. Blir en sista rush innan vintern. Har ett par andra saker som kanske också hinns med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Snickers-87
13 oktober 2010 · 37 Inlägg

blev fint

-ekgbg-
13 oktober 2010 · 977 Inlägg

Här händer det grejer! Är det någon skillnad på IPD's tändspolar jämfört med Volvo original?

Marlboroman
13 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

-ekgbg- skrev:
Är det någon skillnad på IPD's tändspolar jämfört med Volvo original?

Ja, det är en held el tekniska skillnader. Så dels ska dem hålla bättre och dels så ger dem värre gnista.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang