6128
Sök

Vilken spänning behöver man för att ladda ett AGM-batteri?

641 Inlägg
fredag 23:42
Trådstartare
#1
Vilken spänning behöver generator ge att ladda ett AGM-batteri?

3 849 Inlägg
lördag 11:08
#2
Alltså, batteriet tar laddning av högre spänning än batteriet har. Gäller alla laddsbra batterier.

Handlar det om att ha optimerad laddning för batteriets bästa är det en annan sak, och troligen vad frågan EGENTLIGEN var.

Tror det då är med 2.5v per cell och lite lägre för långtids underhållsladdning, men det kan du säkert googla fram för just din batterityp.

641 Inlägg
lördag 14:35
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Alltså, batteriet tar laddning av högre spänning än batteriet har. Gäller alla laddsbra batterier.

Handlar det om att ha optimerad laddning för batteriets bästa är det en annan sak, och troligen vad frågan EGENTLIGEN var.

Tror det då är med 2.5v per cell och lite lägre för långtids underhållsladdning, men det kan du säkert googla fram för just din batterityp.

Nej, frågan handlar om huruvida min bil alls kan ladda ett AGM-batteri.

Här är några bilder från min felkodsläsare över laddspänningen så som den rapporteras.

Vanlig landsvägskörning (fick stanna till i en bussficka och ta bilden så några sekunder på slutet är låg fart/stillastående). Jag gissar att skalan visar sista minuten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-3eb3dce83ba435f0a070e2085a5e20ae.jpg

Landsvägskörning och sedan stänger jag av motorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-c6edfe4236a5c52202c22a9559fc5e6b.jpg

Avstängd motor, så alltså bara batterispänningen. Nedgången beror på att kupébelysningen tändes (eller sammanfaller i alla fall med när den tändes):

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-12397f4478ab359099328ed669e29189.jpg

Så min generator verkar alltså ge runt 14 V medan batterispänningen är ca 12,5 V. Batteriet är ett Varta Professional DP AGM LA70 från i år. Jag misstänker att min bil ger för låg spänning för att batteriet ska laddas ordentligt.

7 783 Inlägg
söndag 11:55
#4
14 volt laddningsspänning är helt normalt.
Vanligtvis ligger laddningsspänningen för de flesta bilar på 13,7 till 14,5 volt.
Ett maximalt laddat batteri bör ha en spänning på 12,6 volt(mätt efter att batteriet "fått lugna sig" några timmar efter att laddningen avslutats).

3 175 Inlägg
söndag 12:17
#5
För ett agm bör du ligga mellan 14.4 och 14.8v.
Över 15v och uppåt så ligger ett agm illa till.

Vad är det för bil ens?
Kan du lära in att du bytt batteriet till ett med X Ah och av typ Y?


641 Inlägg
söndag 13:04
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
För ett agm bör du ligga mellan 14.4 och 14.8v.
Över 15v och uppåt så ligger ett agm illa till.

Vad är det för bil ens?
Kan du lära in att du bytt batteriet till ett med X Ah och av typ Y?

Och då, eftersom jag ligger halv volt under det så kan det förklara varför mitt batteri inte laddas/laddas väldigt långsamt/inte blir fullt?

Nej, kan nog inte programmera om bilens generator.

* Voff voff *
11 074 Inlägg
Igår 07:13
#7
Vad är det för symptom som gör att du tycker att batteriet inte laddas som det ska?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 893 Inlägg
Igår 08:29
#8
generatorn laddar utifrån hur mycket ström det behöves..    det blir ju en kombo över hur mycket det fattas i batteriet och hur mycket det drar..  så inte nödvändigtvis att en modern bil laddar 14.4volt  utan det kan vara mycket lägre om batteriet redan är full laddat. 
men jag antar att du har någon form av problem eftersom du kollar på detta..  det är ju bra för oss andra att veta så kanske vi kan hjälpa till bättre smile

Kör fort så hinner inget hända...

641 Inlägg
Igår 19:46
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
Vad är det för symptom som gör att du tycker att batteriet inte laddas som det ska?

Efter 3-4 kallstarter i minusgrader så är det urladdat. Köra 10 mil laddar tillräckligt för en start. Det är i mina ögon inte normalt.

263 Inlägg
Igår 20:06
#10
d-b skrev:
Vilken spänning behöver generator ge att ladda ett AGM-batteri?

Det beror givetvis på vilken spänning AGM-batteriet har.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

* Voff voff *
11 074 Inlägg
för 15 timmar sedan
#11
d-b skrev:
Brådhis skrev:
Vad är det för symptom som gör att du tycker att batteriet inte laddas som det ska?

Efter 3-4 kallstarter i minusgrader så är det urladdat. Köra 10 mil laddar tillräckligt för en start. Det är i mina ögon inte normalt.

Eftersom vi inte vet vad det är för bil, dvs om det är en modern bil med BMS eller en äldre som "bara laddar" och om tex ditt batteri är avsevärt större än originalbatteriet och därmed kräver längre tid/körning att laddas, är det lite svårt att svara på vad som kan vara fel.

Ska bilen ha ett AGM från början eller är det något du valt att sätta dit?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 580 Inlägg
för 5 timmar sedan
#12
Förstår inte varför du håller på att mäta hela tiden?!
Startar bilen bra och du mätt generatorspänningen till ca 14 V så är det väl bra!
Jag har ett Biltema AGM batteri (gult) som jag köpte 2012 till  min Audi TT 3,2lit roadster från 2004 (sommarbil) som står från Okt-April varje år. Då och då under vinterhalvåret ställer jag på laddaren och laddar över en natt eller två och när våren kommer har det bara varit att starta bilen och köra. Batteriet är således ca 13 år gammalt och har fungerat utmärkt sedan jag köpte det. Varför oroa sig för något som inte behöver oroas för!? Startar din bil i alla väder och generatorn laddar ca 14V , då är ju allt bra!


263 Inlägg
för 5 timmar sedan
#13
jaka54 skrev:
Förstår inte varför du håller på att mäta hela tiden?!
Startar bilen bra och du mätt generatorspänningen till ca 14 V så är det väl bra!
Jag har ett Biltema AGM batteri (gult) som jag köpte 2012 till  min Audi TT 3,2lit roadster från 2004 (sommarbil) som står från Okt-April varje år. Då och då under vinterhalvåret ställer jag på laddaren och laddar över en natt eller två och när våren kommer har det bara varit att starta bilen och köra. Batteriet är således ca 13 år gammalt och har fungerat utmärkt sedan jag köpte det. Varför oroa sig för något som inte behöver oroas för!? Startar din bil i alla väder och generatorn laddar ca 14V , då är ju allt bra!

Är det en äldre bil med 6v system är det katastrof om den laddar 14v.
Vi saknar mängder med adekvat information gällande batterispänning, typ av BMS samt om batteriet har högre kapacitet än original.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

8 914 Inlägg
för 4 timmar sedan
#14
d-b skrev:
Brådhis skrev:
Vad är det för symptom som gör att du tycker att batteriet inte laddas som det ska?

Efter 3-4 kallstarter i minusgrader så är det urladdat. Köra 10 mil laddar tillräckligt för en start. Det är i mina ögon inte normalt.

Är det ett gammalt batteri så är det dags att byta ut det och under 10mils körning hinner du inte ladda upp ett batteri som är tomt dvs hälften av det som står på batteriet. är det ett 80Ah batteri kan du bara förbruka 40Ah av dom. Det saknas så mycket info i ditt första inlägg så det blir en gissningslek men testa med ett nytt batteri.

Fotograf på Tierp iDag

Fri fart för ett fritt folk!
14 893 Inlägg
för 1 timme sedan
#15
The-GOAT skrev:
jaka54 skrev:
Förstår inte varför du håller på att mäta hela tiden?!
Startar bilen bra och du mätt generatorspänningen till ca 14 V så är det väl bra!
Jag har ett Biltema AGM batteri (gult) som jag köpte 2012 till  min Audi TT 3,2lit roadster från 2004 (sommarbil) som står från Okt-April varje år. Då och då under vinterhalvåret ställer jag på laddaren och laddar över en natt eller två och när våren kommer har det bara varit att starta bilen och köra. Batteriet är således ca 13 år gammalt och har fungerat utmärkt sedan jag köpte det. Varför oroa sig för något som inte behöver oroas för!? Startar din bil i alla väder och generatorn laddar ca 14V , då är ju allt bra!

Är det en äldre bil med 6v system är det katastrof om den laddar 14v.
Vi saknar mängder med adekvat information gällande batterispänning, typ av BMS samt om batteriet har högre kapacitet än original.

lika illa som om det är en 24v generator smile    dom laddar ju över 28volt normalt sätt när dom fungerar=)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök