Lamda strul Volvo 940 ltt -96

XeptiQ Whatever :)
18 april 2010 · 1 652 Inlägg

Tja..

JO idag bytte jag bromsar runt om och lampor till instrumentpanelen..
haha men de roligaste är att Lamda lampan tände sig efter jag startade bilen..

Vad kan detta bero på ? För jag vet förra besiktningen så låg Lamda värdena rätt högt och nära gränsen för topp värdet. Kan de vara så att den har sagt upp sig eller kan detta bero på något annat..

har testat med att spraya in kontakt spray i sockel för lamda kontakten men ingen annan respons. har nu tagit loss + ploen och inväntar " Nollning ".

Men kom med fler förslag, har annars en Lamda liggandes smile

Motor: B230FK
Bränsle: E85/98 50/50
Ladd 0.7 bar

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
18 april 2010 · 3 180 Inlägg

har du anpassat den för att gå med 50% E85 i tanken då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 april 2010 · 5 650 Inlägg

kolla felkoderna istället bara för lampan tänds behöver inte lambdan va pajj  lampan tänds när de finns felkoder i tändsystemet lr bränslesystemet ..

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
XeptiQ Whatever :)
18 april 2010 · 1 652 Inlägg

Anpassat har jag inte, tänkte med på att Chipet är ju anpassat för 98 oktan, och då bör de igentligen inte spela så jätte stor roll om jag kör med lite E85 i tanken.
Men för att anpassa boxarna med 50% E85 är de mappning som gäller? För Chipet ska ju ge mer bränsle vid gaspådrag så de behöver jag inte något BTR.
Startar och går direkt på kall motor, har bra gas svar med.. så ser inget som ska hindra lamdan till något..

NITROUS skrev:
har du anpassat den för att gå med 50% E85 i tanken då?

Senast redigerat av XeptiQ (18 april 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
18 april 2010 · 1 652 Inlägg

Mjo ska försöka kolla upp de.. Jag har ju detta OBD-2 systemet på den hmm men går ju att koppla in diod med men så bra på de elektriska är jag inte. men ska försöka leta upp en felkodsläsare.

MrEricsson skrev:
kolla felkoderna istället bara för lampan tänds behöver inte lambdan va pajj  lampan tänds när de finns felkoder i tändsystemet lr bränslesystemet ..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Tuffhaggman
18 april 2010 · 864 Inlägg

Du säger det ju själv. Styrsystemet är anpassat för BF98 och skyfflar således in en viss mängd soppa i tro om att det är just BF98, men du fyller upp tanken med en soppablandning vars energiinnehåll bara är 85% av det antagna. Lambdaregleringen klarar inte av att anpassa bränsleinsprutningen efter detta, bilen går tunt och du får felkoder...

XeptiQ Whatever :)
18 april 2010 · 1 652 Inlägg

hmm okej, jo kan ju stämma de du säger. Men om jag nu kör slut på denna E85 som finns kvar i tanken så sen fyller upp med BF98 igen så hur stor risk är de att Lamda lampan släcker sig? Jag tror mer på att den har sagt upp sig, iof detta är första tanken jag kör med E85.

Tuffhaggman skrev:
Du säger det ju själv. Styrsystemet är anpassat för BF98 och skyfflar således in en viss mängd soppa i tro om att det är just BF98, men du fyller upp tanken med en soppablandning vars energiinnehåll bara är 85% av det antagna. Lambdaregleringen klarar inte av att anpassa bränsleinsprutningen efter detta, bilen går tunt och du får felkoder...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
18 april 2010 · 3 180 Inlägg

XeptiQ skrev:
hmm okej, jo kan ju stämma de du säger. Men om jag nu kör slut på denna E85 som finns kvar i tanken så sen fyller upp med BF98 igen så hur stor risk är de att Lamda lampan släcker sig? Jag tror mer på att den har sagt upp sig, iof detta är första tanken jag kör med E85.

Tuffhaggman skrev:
Du säger det ju själv. Styrsystemet är anpassat för BF98 och skyfflar således in en viss mängd soppa i tro om att det är just BF98, men du fyller upp tanken med en soppablandning vars energiinnehåll bara är 85% av det antagna. Lambdaregleringen klarar inte av att anpassa bränsleinsprutningen efter detta, bilen går tunt och du får felkoder...

troligtvis ingen som kan svara på, prova så märker du.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
XeptiQ Whatever :)
18 april 2010 · 1 652 Inlägg

Jo preics. men får leta upp någon med OBD-2 läsare.. smile

NITROUS skrev:

XeptiQ skrev:
hmm okej, jo kan ju stämma de du säger. Men om jag nu kör slut på denna E85 som finns kvar i tanken så sen fyller upp med BF98 igen så hur stor risk är de att Lamda lampan släcker sig? Jag tror mer på att den har sagt upp sig, iof detta är första tanken jag kör med E85.

Tuffhaggman skrev:
Du säger det ju själv. Styrsystemet är anpassat för BF98 och skyfflar således in en viss mängd soppa i tro om att det är just BF98, men du fyller upp tanken med en soppablandning vars energiinnehåll bara är 85% av det antagna. Lambdaregleringen klarar inte av att anpassa bränsleinsprutningen efter detta, bilen går tunt och du får felkoder...

troligtvis ingen som kan svara på, prova så märker du.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
18 april 2010 · 1 652 Inlägg

Vart ut förut och koppla på batteriet igen och prov startade bilen, Lamda lampan slockna...

Men kan detta då bero på att jag kör 50/50 med BF98 och E85, och att när bilen kommer upp i arbets temp så känner lamda sensorn av att de är för mager blandning?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang