Audi 80. Fälgbult är dragen rund...

mitz4N
20 april 2010 · 25 Inlägg

Fälg med 4 bult. dom andra 3 går lös, men den ena sitter så hårt så att det finns inte, drog sönder 3 hylsor och ett fälgkors. nu är det bara slarvsylta kvar av skallen på bulten och hur ska jag ta mig till väga för att få ut den ur gängen?

blev tipsad om att lossa på dom andra 3 och köra runt lite så att däcket vobblar och bulten släpper lite, men det släppte inte.

b0nd3n
20 april 2010 · 1 944 Inlägg

mitz4N skrev:
Fälg med 4 bult. dom andra 3 går lös, men den ena sitter så hårt så att det finns inte, drog sönder 3 hylsor och ett fälgkors. nu är det bara slarvsylta kvar av skallen på bulten och hur ska jag ta mig till väga för att få ut den ur gängen?

blev tipsad om att lossa på dom andra 3 och köra runt lite så att däcket vobblar och bulten släpper lite, men det släppte inte.

svettsa på en rejäl mutter, passa på o försök få lös den precis efter du svettsat oxå, bulten e varm o har släppt då smile

Lycka till !

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
ajonasson
20 april 2010 · 583 Inlägg

Är lätt att vara efterklok men när något sitter som fan.
Använd gärna inte fälgkors då de lätt slinter till när man ska ta i allt vad man klarar.
Skaffa en riktig avdragare istället. Sitter den ändå som bärget så skaffa ett stålrör och trä den över så du får 1meter extra hävstång.

Men nu iaf till ditt problem. Skulle nog med tippsa på att svetsa fast något för att kunna få ett nytt tag. Var försiktig dock ifall det är fina fälgar.

Alternativt så frågar du en verkstad hur de gör och vad de tar för jobbet. Finns ju fler som råkar ut för liknande saker.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
mitz4N
20 april 2010 · 25 Inlägg

Jo jag körde med ett rör över men slutade bara med att verktygen sprack osv. Ska fara ikväll eller eventuellt imorgon och testa svetsa på en ny bult, annars går det väll att köra nån slags vänstergängad borr som typ borrar in i bulten och får ut den på nåt sätt?

Iam2fast4U
20 april 2010 · 1 534 Inlägg

slå dit en torx hylsa? om de finns så stora

BMW E34 "538" (1990)
mitz4N
20 april 2010 · 25 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
slå dit en torx hylsa? om de finns så stora

de drog också runt haha

VW_67
21 april 2010 · 446 Inlägg

åk till en däckverkstad, de har riktiga verktyg för att lossa hjulbultar.. ser ut som en hylsa, men har en invändig konisk gänga som man sätter dit och drar lös skiten med.

självklart kan man köpa en egen, men dom få som håller kostar uppemot 1000 spänn, så då e de billigare att betala en däckfirma med en bullpåse tongue

Stardream
22 april 2010 · 71 Inlägg

Jag skulle Nog antingen slagigt på en mindre kraft hylsa, om du lyckas få en rigtig sådan att spricka då har du gjort d jävligt bra smile, eller så får du helt enkelt ta en lite borr och borra in i mitten på bulten, sedan en stor så du borra sönder skallen, så du får av fälgen, sedan kan du ju svetsa på en mutter och säkert skruva ur den med fingrarna...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang