5813
Sök

Byta till korttopp Saab 9000!

764 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Vad krävs för att jag ska kunna sätta ditt en korttopp på långmotorn?
Motorn är från 92-93 och toppen från en 95:a!
Vad man kan se så är det enda som skiljer lite längst ut mot transmisionskåpan där packningen inte kommer täta ordentligt! Kan man inte svetsa om transmissionskåpan just där bara?

TeQuilla

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 april 2010
TeQuilla skrev:
Vad man kan se så är det enda som skiljer lite längst ut mot transmisionskåpan där packningen inte kommer täta ordentligt!

Stämmer bra det!
TeQuilla skrev:
Kan man inte svetsa om transmissionskåpan just där bara?

Svetsa och plana fungerar, den lite mer snikiga versionen är kemisk metall som man antingen bygger ut lite och filar till + tätningsmassa när man monterar, eller helt enkelt täta det direkt med kemisk metall.

5 710 Inlägg
23 april 2010
TeQuilla skrev:
Vad krävs för att jag ska kunna sätta ditt en korttopp på långmotorn?

• Som du konstaterat är korttoppen kortare;) vid tranmissionskåpan. Jag löste detta genom att fräsa ned toppen lite i mot kåpan och förlänga den med en stadig aluminiumplåt som jag skruvade fast med försänkta skruv i toppen.
Har man tillgång till fräs är det ganska enkelt.

• Tempgivaren skiljer sig åt. för att kunna köra med den gamla givaren i den nya toppen krävs en adapter. Det skiljer sig lite mellan årsmodellerna här men jag kommer inte ihåg hur......

• Remspännaren (mitt största problem) övre fästet sitter i toppen på långtoppen. Korttoppen har inget fäste = du får bygga ett eget.
Mitt fäste blev "halvbra" och har gått av en gång och det är lite meckigt att få till.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

764 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
Tackar för svaren!

TeQuilla

764 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
TeQuilla skrev:
Vad man kan se så är det enda som skiljer lite längst ut mot transmisionskåpan där packningen inte kommer täta ordentligt!

Stämmer bra det!
TeQuilla skrev:

Svetsa och plana fungerar, den lite mer snikiga versionen är kemisk metall som man antingen bygger ut lite och filar till + tätningsmassa när man monterar, eller helt enkelt täta det direkt med kemisk metall.

Är det hållbart med kemisk metall?

TeQuilla

5 710 Inlägg
23 april 2010
TeQuilla skrev:
bumpe skrev:
TeQuilla skrev:

Stämmer bra det!
TeQuilla skrev:

I min värld är det en "bonn-lösning".
Det är ju rätt surt att behöva lyfta toppen igen om det inte skulle bli bra.
Kan lägga upp lite bilder på hur jag gjorde om du vill.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

764 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
TeQuilla skrev:
bumpe skrev:
TeQuilla skrev:

Stämmer bra det!

I min värld är det en "bonn-lösning".
Det är ju rätt surt att behöva lyfta toppen igen om det inte skulle bli bra.
Kan lägga upp lite bilder på hur jag gjorde om du vill.

mvh Jonas

Det skulle vara schysst... Hur blir det med insuget? Är det samma anslutningar på vacuumslangar o så?

TeQuilla

5 710 Inlägg
25 april 2010
Här finns lite bilder:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … cat=102571
Insuget är inga problem.
mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök