2593
Sök

Bmw m3 3.0 vs Bmw m3 3.2 e36

24 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder.

Vilken är bäst ?
3.0 eller 3.2?

Vilket är piggast?
Och vilket håller bäst vid turbo konvertering?

Ska ha en bil och leka av mig med.. "drifting" så tycker synd om den som kommer köpa den efter mig om man säger så.

MVH Jeffie

Tack för alla svar?

Nissan S14.5 Utan Motor
Sponsor: MyHat Gilla på facebook
https://myhat.se Kepsar - Mössor

299 Inlägg
23 april 2010
#2
isåfall du inte ska va rädd om den o bygga turbo..kan du ju lika bra skaffa en 325 t.ex? billigare vid inköp och större utbud. dessutom går det bra att krämma effekt ur dom med.  finns även lamelldiffar till dom med.

och skillnaden mellan 3.0 och 3.2 har tagits upp åtskilligt många gånger, antagligen på garaget med.

botten och mellanregistret är betydelseskillnaden stor mellan 3.2 o 3.0 då 3.2 har vanos även på avgassidan + 0.2 liter större slagvolym.  många föredrar 3.0ans effektregister som roligare o mer racekaraktär.  3.0an brukar va billigare vid inköp samt något billigare att hålla efter o vanos systemet är inte lika dyrt att fixa då det krånglar.  3.2 har 6 växlad låda. 3.0 5 växlad.

ska du bygga nåt turbo bygge känns det som det kvittar med vilken motor., dock ingen rekommendation att "förstöra" en m3a på ett budget bygge. finns bättre bilar för det!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
23 april 2010
#3
3.2:an är uppenbarligen piggast, då den har dubbel vanos(dvs på både avgas och insugssidan) samt att den har 36 häst mer än 3.0:an. Pretty obvious.

Hållbarhet vid överladd kan jag inte säga något om, men tror rent spontant det blir simplare med 3.0:an, mindre elektronik/vanos som kan strula.

Synd att du ska våldta den så hårt att du inte ens kommer kunna sälja den sen, då får du verkligen ta i ordentligt.

3.2an har 6-växlat medans 3.0an har 5-växlat, lådorna är ungefär i samma klass så de pallar överladd i massiva mängder.

"When innovation meets passion!"

185 Inlägg
23 april 2010
#4
3,0an är piggast helt klart. Jag provkörde flera 3.0or och 3.2or och 3.0an är den piggare och racigare av dom två. men ska du bygga turbo så skulle jag ist ta en 325a då det är MYCKET billigare att bygga turbo på den.


"Unloaded"
1 557 Inlägg
23 april 2010
#5
Tycker att 3.2:an borde vara piggare i merdelen av registren.. Men men, kanske inte är så.

"When innovation meets passion!"

2 982 Inlägg
23 april 2010
#7
Attenator skrev:
Varför inte handla: http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_320_ … =2&w=3

men den är ju halvfärdig..
när man köper en m3a eller m5a eller en bil i den klassen så förväntar man sig att den åtminstone kan köras hem?

säljaren hade nog vunnit på om den inte hade vart isärplockad och helfungerande


24 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#8
Nej nej. big_smile Jag ska inte ta sönder tongue ska sköta den och kanske bygga ett seriöst trubo projekt av den nästa vinter. Visst man kan köra en 325a med där behöver du ladda kanske 1.3 bar för ha en 500hk. Och med en välbyggd m3 så behöver jag bara ladd 0.5 för få samma eftekt och har en mycket bättre botten.

Nissan S14.5 Utan Motor
Sponsor: MyHat Gilla på facebook
https://myhat.se Kepsar - Mössor

299 Inlägg
23 april 2010
#9
Chipp_o_hoj skrev:
3,0an är piggast helt klart. Jag provkörde flera 3.0or och 3.2or och 3.0an är den piggare och racigare av dom två. men ska du bygga turbo så skulle jag ist ta en 325a då det är MYCKET billigare att bygga turbo på den.

vore det inte lustigt om en fräsch 3.0 va piggare än en lika fräsch 3.2? det säger sig ju helt va orimligt i sig själv. så är verkligen inte fallet!

men håller med om att 3.0 har en roligare karaktär i motorn.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

185 Inlägg
23 april 2010
#10
Aquilla skrev:
Chipp_o_hoj skrev:
3,0an är piggast helt klart. Jag provkörde flera 3.0or och 3.2or och 3.0an är den piggare och racigare av dom två. men ska du bygga turbo så skulle jag ist ta en 325a då det är MYCKET billigare att bygga turbo på den.

vore det inte lustigt om en fräsch 3.0 va piggare än en lika fräsch 3.2? det säger sig ju helt va orimligt i sig själv. så är verkligen inte fallet!

men håller med om att 3.0 har en roligare karaktär i motorn.

så är fallet. det finns otaliga tester som visar på detta. plus min egna erfarenheter.


854 Inlägg
23 april 2010
#11
Kan du inte länka till ett sådant test?
Den enda siffra jag kan i huvudet är att 3,2:an är 0,5 s snabbare till 100 vilket borde kännas som en rejäl skillnad. Har svårt att tro att den är långsammare till 200...


Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 april 2010
#12
Chipp_o_hoj skrev:
Aquilla skrev:
Chipp_o_hoj skrev:
3,0an är piggast helt klart. Jag provkörde flera 3.0or och 3.2or och 3.0an är den piggare och racigare av dom två. men ska du bygga turbo så skulle jag ist ta en 325a då det är MYCKET billigare att bygga turbo på den.

vore det inte lustigt om en fräsch 3.0 va piggare än en lika fräsch 3.2? det säger sig ju helt va orimligt i sig själv. så är verkligen inte fallet!

men håller med om att 3.0 har en roligare karaktär i motorn.

så är fallet. det finns otaliga tester som visar på detta. plus min egna erfarenheter.

Tyckte polarens M3 3.2 E36 gick ungefär som min M3 E46 när vid drog så då skulle alltså en en 3.0 gå bättre än en M3 E46 med då ? Naaa....
Där skiljer det ju bara 22 Hkr och nästan 200 kg så det kan jag förstå men kan inte vara någon direkt viktskillnad på en E36 3.0 och en 3.2 ?

Autotech

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
23 april 2010
#13
Chipp_o_hoj skrev:
Aquilla skrev:
Chipp_o_hoj skrev:
3,0an är piggast helt klart. Jag provkörde flera 3.0or och 3.2or och 3.0an är den piggare och racigare av dom två. men ska du bygga turbo så skulle jag ist ta en 325a då det är MYCKET billigare att bygga turbo på den.

vore det inte lustigt om en fräsch 3.0 va piggare än en lika fräsch 3.2? det säger sig ju helt va orimligt i sig själv. så är verkligen inte fallet!

men håller med om att 3.0 har en roligare karaktär i motorn.

så är fallet. det finns otaliga tester som visar på detta. plus min egna erfarenheter.

Va mummlar du om?

3.2 ÄR snabbare än 3.0

O jaaa.. jag vet... 3.0 är roligare att köra o känns piggare då den har en helt annan karaktär. Men 3.2an är fortfarande snabbare åt alla håll o kanter.


Bmw osv..

299 Inlägg
23 april 2010
#14
Chipp_o_hoj: nu har du en del att bevisa, eller erkänna att du har helt fel.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

185 Inlägg
25 april 2010
#15
ska leta upp tester som visar på detta. no probs


196 Inlägg
26 april 2010
#16
Stämmer naturligtvis inte att en 3.0:a är kvickare än en 3.2:a. Däremot kan 3.0:ans karaktär upplevas som mer underhållande. Men snabbare är den inte, det faller på sin egen orimlighet.

Mvh:
Thomas

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

huh?
10 427 Inlägg
26 april 2010
#17
Här är alla test-prestanda för M3 E36 3,0 & 3,2 Coupé:er från http://www.einszweidrei.de/

BMW M3 3.0 E36 Coupé - 1993 (Serie)
Test in ams 1993
Gewicht     1486 kg
0 - 80 km/h     - s
0 - 100 km/h     5,8 s
0 - 120 km/h     - s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     10,2 s
0 - 160 km/h     13,3 s
0 - 180 km/h     17,5 s
0 - 200 km/h     24,0 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     25,7 s
Vmax     250 km/h

BMW M3 3.0 E36 Coupé - 1993 (Serie)
Test in sport auto 03/1993
Gewicht     1469 kg
0 - 80 km/h     4,2 s
0 - 100 km/h     5,6 s
0 - 120 km/h     7,7 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     10,0 s
0 - 160 km/h     12,7 s
0 - 180 km/h     16,2 s
0 - 200 km/h     20,9 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     250 km/h

BMW M3 3.0 E36 Coupé - 1995 (Serie)

Test in ams 01/1995
Gewicht     1485 kg
0 - 80 km/h     4,3 s
0 - 100 km/h     5,7 s
0 - 120 km/h     7,8 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     13,1 s
0 - 180 km/h     16,7 s
0 - 200 km/h     21,3 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     25,0 s
Vmax     250 km/h

BMW M3 E36 3.2 - 1995 (Serie)

Test in sport auto 12/1995
Gewicht     1507 kg
0 - 80 km/h     4,3 s
0 - 100 km/h     5,7 s
0 - 120 km/h     8,0 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     10,0 s
0 - 160 km/h     12,5 s
0 - 180 km/h     16,2 s
0 - 200 km/h     20,5 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     250 km/h

BMW M3 E36 3.2 Coupé - 1995 (Serie)
Test in ams 16/1995
Gewicht     1503 kg
0 - 80 km/h     4,1 s
0 - 100 km/h     5,6 s
0 - 120 km/h     7,6 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     12,5 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     20,1 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     24,8 s
Vmax     250 km/h


Mera utföranden:

BMW M3 3.0 E36 Limousine - 1995 (Serie)
Test in ams 01/1995
Gewicht     1528 kg
0 - 80 km/h     4,5 s
0 - 100 km/h     6,0 s
0 - 120 km/h     8,2 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     13,6 s
0 - 180 km/h     17,5 s
0 - 200 km/h     22,4 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     25,4 s
Vmax     250 km/

BMW M3 3.0 E36 Limousine - 1995 (Serie)
Test in sport auto 02/1995
Gewicht     1517 kg
0 - 80 km/h     4,6 s
0 - 100 km/h     5,9 s
0 - 120 km/h     8,1 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     10,6 s
0 - 160 km/h     13,5 s
0 - 180 km/h     17,5 s
0 - 200 km/h     22,4 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     250 km/

BMW M3 3.0 E36 Cabrio - 1995 (Serie)
Test in ams 01/1995
Gewicht     1593 kg
0 - 80 km/h     4,5 s
0 - 100 km/h     6,2 s
0 - 120 km/h     8,4 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     14,4 s
0 - 180 km/h     18,6 s
0 - 200 km/h     24,0 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     25,8 s
Vmax     250 km/

BMW M3 E36 3.2 Cabrio - 1996 (Serie)
Test in ams 20/1996
Gewicht     - kg
0 - 80 km/h     4,4 s
0 - 100 km/h     5,9 s
0 - 120 km/h     - s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     13,3 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     22,3 s

BMW M3 E36 Limousine SMG - 1997 (Serie)
Test in ams 04/1997
Gewicht     - kg
0 - 80 km/h     4,9/4,2 s
0 - 100 km/h     7,0/5,9 s
0 - 120 km/h     - s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     15,0/13,4 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     22,9/21,8 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     25,3 s
Vmax     250 km/

Lite annat aningens relaterat:

Alpina B3 3.0 Switch-Tronic Coupé - 1993 (Serie)
Motorart     R 6
Hubraum     2997 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     250 PS - 5700/Min
Nm - UMin     320 Nm - 4400/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung     5/Automatik
Test in ams 14/1993
Gewicht     1450 kg
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,1 s
0 - 120 km/h     9,6 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     12,1 s
0 - 160 km/h     15,9 s
0 - 180 km/h     20,4 s
0 - 200 km/h     26,0 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     26,9 s
Vmax     258 km/h

BMW Z3 M Coupé - Supertest 1998 (Serie)
Supertest in sport auto 10/1998
Gewicht     1445 kg
0 - 80 km/h     3,9 s
0 - 100 km/h     5,5 s
0 - 120 km/h     7,9 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     10,0 s
0 - 160 km/h     12,4 s
0 - 180 km/h     16,5 s
0 - 200 km/h     20,8 s
400 m, stehender Start     13,9 s
1 km, stehender Start     25,1 s
Vmax     250 km/h

BMW Z3 M Roadster - 1999 (Serie)
Test in ams Jahrbuch 2000
Gewicht     1436 kg
0 - 80 km/h     4,0 s
0 - 100 km/h     5,4 s
0 - 120 km/h     - s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     12,3 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     20,6 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     24,9 s
Vmax     250 km/h

BMW M3 E46 - Supertest 2000 (Serie)
Motorart     R 6
Hubraum     3246 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     343 PS - 7900/Min
Nm - UMin     365 Nm - 4900/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung     6/manuell
Supertest in sport auto 12/2000
Gewicht     1584 kg
0 - 80 km/h     3,9 s
0 - 100 km/h     5,2 s
0 - 120 km/h     7,1 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     9,0 s
0 - 160 km/h     11,4 s
0 - 180 km/h     14,7 s
0 - 200 km/h     18,1 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     250 km/h
Senast redigerat av steifan (26 april 2010)


"Unloaded"
1 557 Inlägg
26 april 2010
#18
Var mindre skillnad än jag trodde enligt einzweidrei-testerna.

"When innovation meets passion!"

huh?
10 427 Inlägg
26 april 2010
#19
Mechanimal skrev:
Var mindre skillnad än jag trodde enligt einzweidrei-testerna.

Finns lite fler tester där med 4-d modellen och cab också om det är intressant.


"Unloaded"
1 557 Inlägg
26 april 2010
#20
steifan skrev:
Mechanimal skrev:
Var mindre skillnad än jag trodde enligt einzweidrei-testerna.

Finns lite fler tester där med 4-d modellen och cab också om det är intressant.

Gärna, smäll upp them all! smile

"When innovation meets passion!"


Sök