SE-PKT skrev:
Det finns ett problem där bilar är välskötta och närmast lite speciella i sitt skick, men samtidigt inte värda mer än rishögarna som säljs på blocket. Min 850 är välskött, enormt väldokumenterad och så vidare och så vidare. Men sälja den är ingen idé, för jag får inte en krona för den ändå. Så jag sparar på den istället. 2024 är den bilen 30 år, då är den nog värd mer när alla andra 850-vagnar gått raggardöden till mötes.
Du har en poäng där. Ska man sälja en bil som är i bättre skick än snittet och därmed vill ha några kulor extra för det så är det inte lätt. Man kan ha tur att man hittar en köpare som letar efter just "din" bil men annars är det hopplöst. Folk vill egentligen inte betala mer än vad "billigaste" bilen av samma modell på blocket kostar. Har sålt ett antal bilar och flera gånger har det varit spekulanter som visat andra bilar på blocket och sagt att denna är mycket billigare än din, om du inte går ner i pris köper jag den istället etc. KÖP DEN DÅ, känner man då och undrar om det lönar sig att hålla sina bilar i vettigt skick överhuvudtaget.

Men till ämnet. Har jävligt svårt att tro att den bilen är värd vad han vill ha och inte heller 200-250k om 10 år. Men visst ska ha han mer än 5-6k för den i dagsläget.
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.