Hjälp! Märkligt motorproblem volvo 740 B230E!

JonasQ
24 april 2010 · 9 Inlägg

Hej!

- Bilen är en Volvo 740 GLE -87, motor B230E, 24000 mil

1. Stora Problemet: Volvon rycker mycket och hårt(som om någon trampar i bromsen tvärt) vid fint sommarväder(över +10)under körning!? Den rycker mest vid belastning, på alla växlar, vid alla varvtal.
Det är känns ingenting alls på vintern, det rycker Mycket Sällan när det regnar?! Bra temp i motorn, motorn går någolunda bra på tomgång.
* Bytt nyligen: Hallgivarn, tändmodulen, tändkablar och tändstifft, bänsle- och luftfilter
Vad är felet? hmm

2. Ett mindre problem: Jag måste använda fotgasen för att få igång bilen. Startmotorn går kanske 5 sek,  motorn går halft igång, den harklar och spottar för att sedan dö efter 5-8 sekunder?! Om jag inte hjälper till med fotgasen. Störst problem vid kall bil, varm går bättre. Samma problem sommar som vinter. Vad är felet?

Drönirettab
25 april 2010 · 21 761 Inlägg

Första problemet låter iof som tändningsmissar, tändspolen med tanke på att du bytt andra tändningsdetaljer och att felet uppträder vid någorlunda varm väderlek, men tänker man på andra problemet så verkar det som bränsleproblem.

Min 240 med B230E rycker till väldigt hårt om den får bränslebrist, tex med väldigt lite soppa i tanken (under 10 liter) och man tar en skarp sväng.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang