2715
Sök

Ta loss vakum från wastegate mm

12 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#1
undrar om det kan få några deffekter av att ta loss vakum slangen från wastegaten? äger en volvo 945.

och om man kan koppla in en dump på ett sätt så den funkar bra? alltså att tomgången funkar fint.

tacksam för svar

888 Inlägg
26 april 2010
#2
Tar du av vaccumslangen till wg:n så får du max laddtryck = ras.

1 008 Inlägg
26 april 2010
#3
Tar du loss slangen från wastegateklockan så kommer ju turbon att ladda så mycket den orkar, vilket kan medföra en del otrevliga saker som brukar sluta med motorrenovering.

Om du byter insprutningen till ett eftermarknads som inte mäter luftmassa så kommer du garanterat inte få lågra problem med din öppna eller hybrid-dumpventil såsom felkoder, tjuvstopp och dylikt.
glöm inte att ta bort och plugga originaldumpventilen som sitter på turbon när du monterar din externa.


2 266 Inlägg
26 april 2010
#4
skaffa öppet filter och plugga bypassen på turbon och skit i dumpen mycket skönare ljud och mindre krångel

svetsdiff !!!

149 Inlägg
26 april 2010
#5
PMPerformance skrev:
skaffa öppet filter och plugga bypassen på turbon och skit i dumpen mycket skönare ljud och mindre krångel

Vad menas med att plugga bypassen?. smile

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
26 april 2010
#6
ryck slangen o reglera laddet med högerfoten big_smile
haha ne men e inte jätte bra att köra fullt ladd, däremot skulle du kunna sätta ett t-kors eller bygga en ventil du kan reglera hur mycket den skall öppna tongue och då kan du styra laddet lite bättre tongue
Bästa är ju om du mappar, eller sätter i ett chip i bilen:P
Senast redigerat av saab_tompa (26 april 2010)


12 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#7
okej tackar, men sportluftfilter är ju inte heller bra då får ju motorn varm luft. (har det på nu och visst det låter bra men är ju inte det bästa för motorn) finns det något annat sätt att koppla en dump på?

536 Inlägg
27 april 2010
#8
Du kan alltid köpa en återcirkulerande. Som nog redan alla vet så är det inte världens bästa kombination att köra med öppen dumpventil när man har LMM, men det går (fast inte speciellt bra).

Ang laddtrycket så köp ett chip på KLracing. Dom kostar 1395 (och du får till bränsleboxen och tändboxen om du har en sk. guldbox). Sedan köper du en pysventil (helst inte KLracings för den är inte vad den borde vara) skruvar upp laddtrycket och tutar o kör smile


12 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#9
joo läste en guide nu med alla fel som kan uppstå så slänger dumpen åt helvete:P

536 Inlägg
27 april 2010
#10
Kjellstrom skrev:
joo läste en guide nu med alla fel som kan uppstå så slänger dumpen åt helvete:P

Så vadå, du har en öppen dump liggandes? Då sitter vi i samma situation smile Jag ska göra ett helhjärtat försök och testa rycka kontakten till tomgångsmotorn, så vi får se hur det blir smile


12 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#11
Jonasarvidsson skrev:
Kjellstrom skrev:
joo läste en guide nu med alla fel som kan uppstå så slänger dumpen åt helvete:P

Så vadå, du har en öppen dump liggandes? Då sitter vi i samma situation smile Jag ska göra ett helhjärtat försök och testa rycka kontakten till tomgångsmotorn, så vi får se hur det blir smile

haha verkar så:P men kan det inte vara fjädern då som inte är tillräckligt hård? för när man drog utan så den blev längre så funka det bättre, så går ju köpa en hårdare fjäder och spänna där efter. men är ju inte säker att det funkar. din idé kan ju funka;)

536 Inlägg
27 april 2010
#12
Kjellstrom skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Kjellstrom skrev:
joo läste en guide nu med alla fel som kan uppstå så slänger dumpen åt helvete:P

Så vadå, du har en öppen dump liggandes? Då sitter vi i samma situation smile Jag ska göra ett helhjärtat försök och testa rycka kontakten till tomgångsmotorn, så vi får se hur det blir smile

haha verkar så:P men kan det inte vara fjädern då som inte är tillräckligt hård? för när man drog utan så den blev längre så funka det bättre, så går ju köpa en hårdare fjäder och spänna där efter. men är ju inte säker att det funkar. din idé kan ju funka;)

Faktiskt ingen aning.. kan vara värt att testa, du kan även lägga i brickor under fjädern så den blir hårdare smile


12 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#13
Jonasarvidsson skrev:
Kjellstrom skrev:
Jonasarvidsson skrev:

Så vadå, du har en öppen dump liggandes? Då sitter vi i samma situation smile Jag ska göra ett helhjärtat försök och testa rycka kontakten till tomgångsmotorn, så vi får se hur det blir smile

haha verkar så:P men kan det inte vara fjädern då som inte är tillräckligt hård? för när man drog utan så den blev längre så funka det bättre, så går ju köpa en hårdare fjäder och spänna där efter. men är ju inte säker att det funkar. din idé kan ju funka;)

Faktiskt ingen aning.. kan vara värt att testa, du kan även lägga i brickor under fjädern så den blir hårdare smile

kan ju funka:) får prova detta

536 Inlägg
27 april 2010
#14
För att få fjädern hårade, funkar det smile Jag har det själv. smile Ska du chippa din bil ?


12 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#15
det får vi se senare, kanske blir att sälja den och köpa en v70r. kör du chippat? smile

536 Inlägg
28 april 2010
#16
Yes jag kör chippat, Både bränsle och tändboxen. sen har jag annan wastgate (eftersom min är en LTT från början) Laddar ca 0,9-1 bar nu smile


2 266 Inlägg
2 maj 2010
#17
littlewille90 skrev:
PMPerformance skrev:
skaffa öppet filter och plugga bypassen på turbon och skit i dumpen mycket skönare ljud och mindre krångel

Vad menas med att plugga bypassen?. smile

de är den inbyggda dumpen på kompressorhuset på turbon man ser den när man kollar på turbon en halv vakuum klocka sitter på utloppet på kompressorhuset

svetsdiff !!!


Sök