Krävs det båtkörkort för 5m båt?

skyline_demon
26 april 2010 · 205 Inlägg

Funderar på att köpa båt nu till sommaren och undrar om man behöver ha båtkörkort för en 5m motorbåt?

Tackar på förhand!
Mvh Nerma

Ljutika Motorsports
Honda Accord Type-S "Ljutika Motorsports" (2006)
Hallstedt Däcksparkare, gnällspik, retsticka
26 april 2010 · 48 Inlägg

Du menar skepparexamen ? Nej det behöver du inte, så länge båten är under 12 meter lång och 4 meter bred. Kan dock krävas ifall du ska hyra en båt. Men de skadar ju inte att läsa på lite innan om navigation o lite, va är det för båt du tänkt dig förresten ?

Audi TT Tdi (2009)
sir_daniel www.kudoz.se
27 april 2010 · 3 802 Inlägg

däremot är det en bra ide att gå en kurs så du vet hur du ska bete dig samt vilka regler som gäller på sjön.

Dale Sir
27 april 2010 · 291 Inlägg

Det är nått på G

Tre olika behörighetsbevis föreslås:

  1: Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsbåt ska gälla båtar vars skrovs längd är minst 10 meter långa eller som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop. Åldersgräns 15 år.

  Undantag från kravet på behörighetsbevis för fritidsbåt ska gälla personer som fyllt 55 år vid lagens ikraftträdande, eller permanentboende på öar utan bro- och reguljär bilfärjeförbindelser

  2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp (längd minst tolv meter och bredd minst fyra meter). Motsvarar dagens redan befintliga s.k. kustskepparexamen.

  3. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsfartyg för hög hastighet ska gälla för båtar som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 30 knop. Åldersgräns 18 år.

Ansvarig myndighet blir Sjöfartsverket, som får ansvar för utfärdandet av tillstånd att bedriva utbildning som kan leda till behörighetsbevis samt utfärdandet av behörighetsbevis.

Polisen/sjöpolisen och Kustbevakningen ska ansvara för övervakning och kontroll.

Innehav av behörighetsbevis kommer att krävas från den 1 april 2011. Ambitionen är att reglerna om godkännande av utbildare, utväxling av befintliga bevis ska träda i kraft under 2009.

Källa: Näringsdepartementet

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
volvoentusiasten
27 april 2010 · 4 005 Inlägg

sir_daniel skrev:
däremot är det en bra ide att gå en kurs så du vet hur du ska bete dig samt vilka regler som gäller på sjön.

Rätt smart. Själv tog jag en tur i mälaren med motorbåt för några år sedan. Sen såg jag en massa färggranna pinnar och mindes att man ska köra på en viss sida om dem.... Men vilken?
Sen kom det lite större båtar och jag körde lite på olika sidor om dem.
Men uppenbarligen överlevde jag. smile

Helt sanslöst att man får ut och åka på sjön utan någon form av kunskaper innan! Det blir bra med körkort där med. smile

M103
27 april 2010 · 1 570 Inlägg

Det borde inte behövas men det är mkt dumma landkrabbor ute på sjön numera. Folk som framförallt har snabba båtar borde köra med huvudet. Precis som man inte kör 100km/h på smågator utanför dagiset ska man inte köra 50knop bland folk som badar, sitter och fiskar osv. Mer respekt tack.

Det roliga är att en del som köper stora motorbåtar inte vågar åka på "havet" utan bränner runt i vikarna (där de kör på grynnor och annat), alternativt sitter och super och sen kör upp båten på land. Vet flera grannar som har ganska stora och motorstarka båtar men som kör inom en 5-10km radie. De kan inte läsa sjökort ens.

Har själv en bjässe på 4 meter med 5 vilda hästar smile

Senast redigerat av M103 (27 april 2010)

Mr_Woods Musiker
27 april 2010 · 472 Inlägg

linuslinje skrev:
Helt sanslöst att man får ut och åka på sjön utan någon form av kunskaper innan! Det blir bra med körkort där med. smile

Visst har det blivit fler och fler "nötter" på sjön de senaste åren och någon form av "körkort" kanske skulle vara på sin plats! Dock är jag lite kluven till de nya reglerna då jag varit på sjön sedan tvåårsåldern... Nu skall jag tvingas gå en dyr utbildning bara för att jag inte fyllt 55 år!
Tycker de borde ha ett system så att man bara kunde gå och skriva ett prov utan obligatorisk kurs innan!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
27 april 2010 · 1 903 Inlägg

dom nya reglerna är uppåt väggarna galna. visst kan det vara bra med lite kunskap för att få vara på sjön men det har nästa gått till överdrift tycker jag.

kan ju ta ett exempel om en polare till mig. hans farsa har jobbat på sjön större delen av sitt liv och har skepparexamen, nu när nya regler infördes blev han tvungen att ha "högfartsutbildning" (vet inte det är rätt namn men ni förstå innebörden) bara för att båten gick över en viss hastighet tongue frågan är ju hur nödvändigt det är när man innehar skepparexamen sedan innan tongue

och angående den vanliga utbildningen, jag läste den på distans förra året genom skolan men har dock inte tagit slutprovet då jag aldrig fick tummen ur röven att göra det och nu har jag troligtvis glömt alltihop igen. men vad jag förstod så kunde man bara gå dit och skriva provet utan att ha utbildat sig innan. vet inte om det ändrats ytterligare nu.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Mr_Woods Musiker
27 april 2010 · 472 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:
dom nya reglerna är uppåt väggarna galna. visst kan det vara bra med lite kunskap för att få vara på sjön men det har nästa gått till överdrift tycker jag.

kan ju ta ett exempel om en polare till mig. hans farsa har jobbat på sjön större delen av sitt liv och har skepparexamen, nu när nya regler infördes blev han tvungen att ha "högfartsutbildning" (vet inte det är rätt namn men ni förstå innebörden) bara för att båten gick över en viss hastighet tongue frågan är ju hur nödvändigt det är när man innehar skepparexamen sedan innan tongue

Låter helt orimligt att han som gammal sjöman skall behöva gå en utbildning för "landkrabbor" tycker jag!

_Fredde_volvo_ skrev:
och angående den vanliga utbildningen, jag läste den på distans förra året genom skolan men har dock inte tagit slutprovet då jag aldrig fick tummen ur röven att göra det och nu har jag troligtvis glömt alltihop igen. men vad jag förstod så kunde man bara gå dit och skriva provet utan att ha utbildat sig innan. vet inte om det ändrats ytterligare nu.

Är det sant? smile Jag fick för mig att det inte ens fanns något "riktigt" slutprov utan bara en (visserligen vettig) obligatorisk utbildning med praktiska moment...

Senast redigerat av Ras_J (27 april 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
27 april 2010 · 1 903 Inlägg

Ras_J skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:
dom nya reglerna är uppåt väggarna galna. visst kan det vara bra med lite kunskap för att få vara på sjön men det har nästa gått till överdrift tycker jag.

kan ju ta ett exempel om en polare till mig. hans farsa har jobbat på sjön större delen av sitt liv och har skepparexamen, nu när nya regler infördes blev han tvungen att ha "högfartsutbildning" (vet inte det är rätt namn men ni förstå innebörden) bara för att båten gick över en viss hastighet tongue frågan är ju hur nödvändigt det är när man innehar skepparexamen sedan innan tongue

Låter helt orimligt att han som gammal sjöman skall behöva gå en utbildning för "landkrabbor" tycker jag!

_Fredde_volvo_ skrev:
och angående den vanliga utbildningen, jag läste den på distans förra året genom skolan men har dock inte tagit slutprovet då jag aldrig fick tummen ur röven att göra det och nu har jag troligtvis glömt alltihop igen. men vad jag förstod så kunde man bara gå dit och skriva provet utan att ha utbildat sig innan. vet inte om det ändrats ytterligare nu.

Är det sant? smile Jag fick för mig att det inte ens fanns något "riktigt" slutprov utan bara en (visserligen vettig) obligatorisk utbildning med praktiska moment...

jo men så var reglerna iaf enligt min polare som berättade det tongue

Ja, så var det när jag skulle ta det förra året. vi fick en CD-skiva med utbildningen från skolan samt lite sjökort, linjal, passare och sånt för att öva med. sen var det bara att öva och ta sig igenom skivan kapitel efter kapitel och i slutet på terminen var det prov (detta för att skolan skulle kunna sätta betyg, hade inget med förarbeviset att göra) sen var det upp till oss elever att ta kontakt med lokala myndigheten som hade hand om slutproven. bara boka en tid och "skriva upp" smile blev dock aldrig av att ja gjorde det, ångrar det lite nu. men har ju sakerna kvar ifall ja vill läsa in det igen smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
skyline_demon
27 april 2010 · 205 Inlägg

Hallstedt skrev:
Du menar skepparexamen ? Nej det behöver du inte, så länge båten är under 12 meter lång och 4 meter bred. Kan dock krävas ifall du ska hyra en båt. Men de skadar ju inte att läsa på lite innan om navigation o lite, va är det för båt du tänkt dig förresten ?

ja jag vet inte vad det heter:P Jag tänkte mig en Weedo GT eller en selco, det ska va något litet och sportigt:)

Ok så för närvarande så behöver man inget "körkort" endast lite sjövett?

Mvh Nerma

Ljutika Motorsports
Honda Accord Type-S "Ljutika Motorsports" (2006)
bergseije
14 januari 2012 · 41 Inlägg

Dale skrev:
Det är nått på G

Tre olika behörighetsbevis föreslås:

  1: Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsbåt ska gälla båtar vars skrovs längd är minst 10 meter långa eller som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop. Åldersgräns 15 år.

  Undantag från kravet på behörighetsbevis för fritidsbåt ska gälla personer som fyllt 55 år vid lagens ikraftträdande, eller permanentboende på öar utan bro- och reguljär bilfärjeförbindelser

  2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp (längd minst tolv meter och bredd minst fyra meter). Motsvarar dagens redan befintliga s.k. kustskepparexamen.

  3. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsfartyg för hög hastighet ska gälla för båtar som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 30 knop. Åldersgräns 18 år.

Ansvarig myndighet blir Sjöfartsverket, som får ansvar för utfärdandet av tillstånd att bedriva utbildning som kan leda till behörighetsbevis samt utfärdandet av behörighetsbevis.

Polisen/sjöpolisen och Kustbevakningen ska ansvara för övervakning och kontroll.


Innehav av behörighetsbevis kommer att krävas från den 1 april 2011. Ambitionen är att reglerna om godkännande av utbildare, utväxling av befintliga bevis ska träda i kraft under 2009.

Källa: Näringsdepartementet

Nja min har haft båt sen jag var 7år och kört själv... Har nu en selco Select som gör 25 knop och kustbevakningen säger att det inte är någon åldergräns alls på en båt under 12 meter....

MVH Arvid
Hyundai coupe v6 2,7 sport SE "morsans black lady" (2005)
bergseije
14 januari 2012 · 41 Inlägg

skyline_demon skrev:

Hallstedt skrev:
Du menar skepparexamen ? Nej det behöver du inte, så länge båten är under 12 meter lång och 4 meter bred. Kan dock krävas ifall du ska hyra en båt. Men de skadar ju inte att läsa på lite innan om navigation o lite, va är det för båt du tänkt dig förresten ?

ja jag vet inte vad det heter:P Jag tänkte mig en Weedo GT eller en selco, det ska va något litet och sportigt:)

Ok så för närvarande så behöver man inget "körkort" endast lite sjövett?

Mvh Nerma

Jag är 13år och har en selco Select och har mycket kunskaper på sjön så jag kan iallafall säga med trygghet att "Dä bar å åk!" men lite eller vätt rätt mycket har stött på många " idioter" på sjön...

MVH Arvid
Hyundai coupe v6 2,7 sport SE "morsans black lady" (2005)
Mattsson_91 Självlärd
15 januari 2012 · 3 083 Inlägg

Årets bump! Grattis

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang