Kan inte få DRAG på RS6:a

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 maj 2010 · 2 972 Inlägg

Det KAN dom ju bevisligen (eftersom det finns på alla andra med A6-kaross, så stor skillnad är det inte, och inte direkt nån Nasa-svårighet på det) också, men man har valt att låta bli.
Till den som hinner först: Har du en RS6 och vill ha drag kan du byta kostnadsfritt mot min bil (så ska jag själv montera drag på min innan). Rakt av, om milen är samma eller mindre på RS6an wink

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Ellertz Norrlänning
19 maj 2010 · 1 453 Inlägg

Rquired skrev:

Munkis skrev:

Rquired skrev:

Det kan jag hålla med om, speciellt eftersom den såldes med kombikaross och marknadsfördes som en sportbil som dög för familjefadern.

Men det är Audi i det här fallet, M5 och även E-klass AMG går att få med krok. Bmw är jag helt säker på, Mercedes är jag däremot inte riktigt lika säker på utan det kanske beror på motor (E55/E63) och variant?

Utan vad jag reagerade på var som sagt kommentaren "De går ju liksom att få drag till alla Volvo" när det är en helt annan bil. Det går att få krok på en Lada Niva med, men det känns inte vidare relevant eller hur? smile

Men så är V70 R Volvos värsting . nej den går inte lika bra som en Rs6 givetvis men den riktar sig till samma typ av människor. Ford ST220 gick ju inte heller att få drag på (Läste jag på forumet) och det är Fords värsting. Givetvis går det inte att jämföra Rs6 , Mondeo ST220 och V70 R AWD men bilarna är ju ändå respektive tillverkares "Värsting" i kombiklassen och ska vara lite speciella.

Att killen skriver "alla Volvo" är inte relevant men V70 R AWD måste gå att jämföra med Rs6 då dem har en liknande "kundskara" smile

/David

Nej det var ju precis det jag argumenterade för ovan, jag vågar nästan garantera dig att ingen som var spekulant på en M5, RS6 eller AMG för närmre en miljon kronor var intresserad av en V70R. Däremot är det mer rimligt att de som var spekulanter på en 550i, A6 4.2 eller E500 (4-matic) för runt en halv miljon kronor var spekulanter på en V70R för knappt(?) en halv miljon kronor i nypris.

Det är mot dessa bilar man kan matcha V70R när det gäller både pris och prestanda, avdelningen motorstarka kombivagnar om vi kallar dem så. Men bilarna har knappast samma kundskara som avdelningen sportbilar-med bagage eller vad vi skall kalla RS6.

Och jag tror att det finns försvinnande få, om ens något, fall där en kund valde mellan en V70R och en RS6, oavsett möjligheten att sätta dit en dragkrok.

Och även om man kan kalla dem respektive tillverkares värsting, så är V70R en V70 AWD med lite mer motor medan RS6 är kort och gott en sportvagn. Jag ser inte att dessa går att jämföras, i så fall skall vi kanske jämföra Hyundai´s I30 1.6 med V70R, det är ju Hyundai´s värstingkombi. Men nu blev det inte riktigt rätt, eller hur? wink

Jag kan tyvärr inte hålla med dej i nått du skriver...  Alla har iofs sina åsikter, men ja tycker att skillnaderna på V70R och RS6 är alldeles för små för den enorma prisskillnad..  Det enda som jag egentligen tycker är den stora skillnaden är prestandan. 300 HK mot 450 HK. Komforten, väghållning osv är egentligen skillnaden minimal, speciellt väghållningen i extrema kurvor där jag tycker volvon känns stadigare än audin, om man kör på advanced läget vill säga. Utrustningsmässig? ganka lika... Allt som RS6 an har fanns nästan att få till volvon också.

Jag skulle faktiskt egentligen köpa en RS6 när jag köpte min, men jag tyckte de var för lite skillnad med tanke på priset. Största skillnaden är väl egentligen att det inte ser lika fint ut att backa upp en volvo V70 på sin uppfart i Lidingö som det är att ställa dit en AUDI. Och då ska ja tillägga att jag har min förkärlek för Audi.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
OverBoosted AUTOBAHNRASER
20 maj 2010 · 3 804 Inlägg

Det är nästan alltid så att man inte får har drag på M RS och AMG bilar... men på dom vanliga modellerna får man.

Dock har man ju sett folk som skiter i detta och monterar iaf.


Bmw osv..
Rquired Allmänt envis
20 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Ellertz skrev:

Rquired skrev:

Munkis skrev:

Men så är V70 R Volvos värsting . nej den går inte lika bra som en Rs6 givetvis men den riktar sig till samma typ av människor. Ford ST220 gick ju inte heller att få drag på (Läste jag på forumet) och det är Fords värsting. Givetvis går det inte att jämföra Rs6 , Mondeo ST220 och V70 R AWD men bilarna är ju ändå respektive tillverkares "Värsting" i kombiklassen och ska vara lite speciella.

Att killen skriver "alla Volvo" är inte relevant men V70 R AWD måste gå att jämföra med Rs6 då dem har en liknande "kundskara" smile

/David

Nej det var ju precis det jag argumenterade för ovan, jag vågar nästan garantera dig att ingen som var spekulant på en M5, RS6 eller AMG för närmre en miljon kronor var intresserad av en V70R. Däremot är det mer rimligt att de som var spekulanter på en 550i, A6 4.2 eller E500 (4-matic) för runt en halv miljon kronor var spekulanter på en V70R för knappt(?) en halv miljon kronor i nypris.

Det är mot dessa bilar man kan matcha V70R när det gäller både pris och prestanda, avdelningen motorstarka kombivagnar om vi kallar dem så. Men bilarna har knappast samma kundskara som avdelningen sportbilar-med bagage eller vad vi skall kalla RS6.

Och jag tror att det finns försvinnande få, om ens något, fall där en kund valde mellan en V70R och en RS6, oavsett möjligheten att sätta dit en dragkrok.

Och även om man kan kalla dem respektive tillverkares värsting, så är V70R en V70 AWD med lite mer motor medan RS6 är kort och gott en sportvagn. Jag ser inte att dessa går att jämföras, i så fall skall vi kanske jämföra Hyundai´s I30 1.6 med V70R, det är ju Hyundai´s värstingkombi. Men nu blev det inte riktigt rätt, eller hur? wink

Jag kan tyvärr inte hålla med dej i nått du skriver...  Alla har iofs sina åsikter, men ja tycker att skillnaderna på V70R och RS6 är alldeles för små för den enorma prisskillnad..  Det enda som jag egentligen tycker är den stora skillnaden är prestandan. 300 HK mot 450 HK. Komforten, väghållning osv är egentligen skillnaden minimal, speciellt väghållningen i extrema kurvor där jag tycker volvon känns stadigare än audin, om man kör på advanced läget vill säga. Utrustningsmässig? ganka lika... Allt som RS6 an har fanns nästan att få till volvon också.

Jag skulle faktiskt egentligen köpa en RS6 när jag köpte min, men jag tyckte de var för lite skillnad med tanke på priset. Största skillnaden är väl egentligen att det inte ser lika fint ut att backa upp en volvo V70 på sin uppfart i Lidingö som det är att ställa dit en AUDI. Och då ska ja tillägga att jag har min förkärlek för Audi.

En Audi A6 4.2q gör 0-100 på 6.1sek, en Audi RS6 gör detta på 4.6sek och en V70R gör detta på 6.9sek med automatlåda (för att matcha 4.2q, 5.9 med manuell låda).

Kort och gott, med manuell låda är V70R lika kvick som en standard A6 med lite motor och RS6 spelar i en helt annan liga. Dessutom har Audi en annan kvalité, ett annat utförande, och som du själv skrev en annan prestige.

Dessutom tvivlar jag på att väghållning och körglädje skulle vara på samma nivå, har aldrig fått tillfället att köra en RS6 så kan inte uttala mig. Men det jag lyckats läsa mig till talar utan tvivel om helt olika bilar. Så jag håller fast vid min tidigare liknelse, V70R skall jämföras med standardutbudet hos tyskarna och inte värstingarna.

Detta försvarar visserligen inte att Audi inte går att få med dragkrok, det är inte så jag menar. Men det är ett liten bortförklaring och vad jag reagerade på var just din liknelse med V70R "som om den vore jämförbar med Audi RS6"

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Munkis
20 maj 2010 · 1 636 Inlägg

Ellertz: Du talar för döva öron min vän wink Tycker han nått så är det bara så och alla som inte tycker likadant som honom har givetvis fel smile

/David

Rquired Allmänt envis
20 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Munkis skrev:
Ellertz: Du talar för döva öron min vän wink Tycker han nått så är det bara så och alla som inte tycker likadant som honom har givetvis fel smile

/David

Hårda ord och helt i onödan, det finns flera exempel där jag både förstått och hållit med om andras åsikter i slutändan och då har det naturligtvis varit med bra argument som jag ändrade på mig. I det här exemplet ser jag överhuvudtaget ingen anledning till varför V70R inte skall jämföras med A6 4.2q som är lik på flera vis utan istället tvunget skall jämföras med RS6.

Som sagt, den enda kopplingen mellan modellerna är att de är respektive tillverkares värsting med kombi-kaross. Prestanda och prismässigt är det A6 4.2q som är Audi´s konkurrent, och det får vara en väldigt bra argument för att jag ska hålla med om att man bör ignorera denna och istället jämföra med en snabbare, starkare och dyrare bil.

Senast redigerat av Rquired (20 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Munkis
20 maj 2010 · 1 636 Inlägg

Rquired skrev:

Munkis skrev:
Ellertz: Du talar för döva öron min vän wink Tycker han nått så är det bara så och alla som inte tycker likadant som honom har givetvis fel smile

/David

Hårda ord och helt i onödan, det finns flera exempel där jag både förstått och hållit med om andras åsikter i slutändan och då har det naturligtvis varit med bra argument som jag ändrade på mig. I det här exemplet ser jag överhuvudtaget ingen anledning till varför V70R inte skall jämföras med A6 4.2q som är lik på flera vis utan istället tvunget skall jämföras med RS6.

Som sagt, den enda kopplingen mellan modellerna är att de är respektive tillverkares värsting med kombi-kaross. Prestanda och prismässigt är det A6 4.2q som är Audi´s konkurrent, och det får vara en väldigt bra argument för att jag ska hålla med om att man bör ignorera denna och istället jämföra med en snabbare, starkare och dyrare bil.

Förstår vad du menar och ber om ursäkt att du inte förstod ironin i mitt inlägg! wink

/David

Ellertz Norrlänning
20 maj 2010 · 1 453 Inlägg

Rquired skrev:

Ellertz skrev:

Rquired skrev:
Nej det var ju precis det jag argumenterade för ovan, jag vågar nästan garantera dig att ingen som var spekulant på en M5, RS6 eller AMG för närmre en miljon kronor var intresserad av en V70R. Däremot är det mer rimligt att de som var spekulanter på en 550i, A6 4.2 eller E500 (4-matic) för runt en halv miljon kronor var spekulanter på en V70R för knappt(?) en halv miljon kronor i nypris.

Det är mot dessa bilar man kan matcha V70R när det gäller både pris och prestanda, avdelningen motorstarka kombivagnar om vi kallar dem så. Men bilarna har knappast samma kundskara som avdelningen sportbilar-med bagage eller vad vi skall kalla RS6.

Och jag tror att det finns försvinnande få, om ens något, fall där en kund valde mellan en V70R och en RS6, oavsett möjligheten att sätta dit en dragkrok.

Och även om man kan kalla dem respektive tillverkares värsting, så är V70R en V70 AWD med lite mer motor medan RS6 är kort och gott en sportvagn. Jag ser inte att dessa går att jämföras, i så fall skall vi kanske jämföra Hyundai´s I30 1.6 med V70R, det är ju Hyundai´s värstingkombi. Men nu blev det inte riktigt rätt, eller hur? wink

Jag kan tyvärr inte hålla med dej i nått du skriver...  Alla har iofs sina åsikter, men ja tycker att skillnaderna på V70R och RS6 är alldeles för små för den enorma prisskillnad..  Det enda som jag egentligen tycker är den stora skillnaden är prestandan. 300 HK mot 450 HK. Komforten, väghållning osv är egentligen skillnaden minimal, speciellt väghållningen i extrema kurvor där jag tycker volvon känns stadigare än audin, om man kör på advanced läget vill säga. Utrustningsmässig? ganka lika... Allt som RS6 an har fanns nästan att få till volvon också.

Jag skulle faktiskt egentligen köpa en RS6 när jag köpte min, men jag tyckte de var för lite skillnad med tanke på priset. Största skillnaden är väl egentligen att det inte ser lika fint ut att backa upp en volvo V70 på sin uppfart i Lidingö som det är att ställa dit en AUDI. Och då ska ja tillägga att jag har min förkärlek för Audi.

En Audi A6 4.2q gör 0-100 på 6.1sek, en Audi RS6 gör detta på 4.6sek och en V70R gör detta på 6.9sek med automatlåda (för att matcha 4.2q, 5.9 med manuell låda).

Kort och gott, med manuell låda är V70R lika kvick som en standard A6 med lite motor och RS6 spelar i en helt annan liga. Dessutom har Audi en annan kvalité, ett annat utförande, och som du själv skrev en annan prestige.

Dessutom tvivlar jag på att väghållning och körglädje skulle vara på samma nivå, har aldrig fått tillfället att köra en RS6 så kan inte uttala mig. Men det jag lyckats läsa mig till talar utan tvivel om helt olika bilar. Så jag håller fast vid min tidigare liknelse, V70R skall jämföras med standardutbudet hos tyskarna och inte värstingarna.

Detta försvarar visserligen inte att Audi inte går att få med dragkrok, det är inte så jag menar. Men det är ett liten bortförklaring och vad jag reagerade på var just din liknelse med V70R "som om den vore jämförbar med Audi RS6"

Som jag skrev ovan så sa jag att RS6:an har mer prestanda. Så det behöver vi inte ens orda om. Jag har kört både RS6:an, RS4:an och V70R så jag vet vad jag pratar om. jag ska absolut inte påstå att volvon är bättre, men det är inte mycket skillnad! Enda nackdelen med V70 är att stolarna (fåtöljerna) är lite för dåligt skålade, så man lätt glider runt. Där är Audin mkt bättre, men då tappar dom i komforten på långkörning ist...

Att jämföra V70R med A6 känns lite sådär, då A6 är en helt standardbil med lite större motor. V70R och V70 är två helt skillda bilar, då det inte är många delar till V70 som passar V70R.

Du stirrar dej alldeles för blind på prestandan! Du måste tänka på allt så som bromsar, chassi, stötdämpare, multimedia, drivlina osv...   



0-100 skilljer det ca 1 sekund mellan dom, att de ska försvara 500 000 kronor känns lite sådär...

Senast redigerat av Ellertz (20 maj 2010)

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
twin_cam Smålänning
20 maj 2010 · 7 877 Inlägg

Om den så steker en top fuel 0-200 och har precision som en Swatchklocka så är det fortfaronde en femsitsig kombi... Och en 5-sitsig kombi ska gå att få med dragkrok. Så är det bara.

En barmfamilj på semester vill ju gärna ta med husvagn, eller iaf cyklarna...

Om inte det går är den ju knappast värd den dryga millen den kostar då de inte fyller behovet som KAN finnas...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rquired Allmänt envis
20 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Ellertz skrev:

Rquired skrev:

Ellertz skrev:
Jag kan tyvärr inte hålla med dej i nått du skriver...  Alla har iofs sina åsikter, men ja tycker att skillnaderna på V70R och RS6 är alldeles för små för den enorma prisskillnad..  Det enda som jag egentligen tycker är den stora skillnaden är prestandan. 300 HK mot 450 HK. Komforten, väghållning osv är egentligen skillnaden minimal, speciellt väghållningen i extrema kurvor där jag tycker volvon känns stadigare än audin, om man kör på advanced läget vill säga. Utrustningsmässig? ganka lika... Allt som RS6 an har fanns nästan att få till volvon också.

Jag skulle faktiskt egentligen köpa en RS6 när jag köpte min, men jag tyckte de var för lite skillnad med tanke på priset. Största skillnaden är väl egentligen att det inte ser lika fint ut att backa upp en volvo V70 på sin uppfart i Lidingö som det är att ställa dit en AUDI. Och då ska ja tillägga att jag har min förkärlek för Audi.

En Audi A6 4.2q gör 0-100 på 6.1sek, en Audi RS6 gör detta på 4.6sek och en V70R gör detta på 6.9sek med automatlåda (för att matcha 4.2q, 5.9 med manuell låda).

Kort och gott, med manuell låda är V70R lika kvick som en standard A6 med lite motor och RS6 spelar i en helt annan liga. Dessutom har Audi en annan kvalité, ett annat utförande, och som du själv skrev en annan prestige.

Dessutom tvivlar jag på att väghållning och körglädje skulle vara på samma nivå, har aldrig fått tillfället att köra en RS6 så kan inte uttala mig. Men det jag lyckats läsa mig till talar utan tvivel om helt olika bilar. Så jag håller fast vid min tidigare liknelse, V70R skall jämföras med standardutbudet hos tyskarna och inte värstingarna.

Detta försvarar visserligen inte att Audi inte går att få med dragkrok, det är inte så jag menar. Men det är ett liten bortförklaring och vad jag reagerade på var just din liknelse med V70R "som om den vore jämförbar med Audi RS6"

Som jag skrev ovan så sa jag att RS6:an har mer prestanda. Så det behöver vi inte ens orda om. Jag har kört både RS6:an, RS4:an och V70R så jag vet vad jag pratar om. jag ska absolut inte påstå att volvon är bättre, men det är inte mycket skillnad! Enda nackdelen med V70 är att stolarna (fåtöljerna) är lite för dåligt skålade, så man lätt glider runt. Där är Audin mkt bättre, men då tappar dom i komforten på långkörning ist...

Att jämföra V70R med A6 känns lite sådär, då A6 är en helt standardbil med lite större motor. V70R och V70 är två helt skillda bilar, då det inte är många delar till V70 som passar V70R.

Du stirrar dej alldeles för blind på prestandan! Du måste tänka på allt så som bromsar, chassi, stötdämpare, multimedia, drivlina osv...   



0-100 skilljer det ca 1 sekund mellan dom, att de ska försvara 500 000 kronor känns lite sådär...

Nu sa du nånting som skramlade till och hamnade på rätt ställe faktiskt, strunt i prestandan! Och strunt i drivlina, multimedia och klädsel. Jag håller fortfarande fast vid att V70R är att likna med A6 4.2q (och övriga) när det gäller bilen som en helhet och inte med RS6 (och övriga). Men ovanför skrev du att "V70R är ju Volvo´s värsting".

Och om vi ignorerar allt utom själva karossen, och det faktum att där skall skruvas dit en dragkrok på denna, så har vi samma förhållanden oavsett prestanda och kundgrupp när bilen är klar.

Att bilen sedan inte har samma prestanda (etc, men det behöver vi inte reda ut) spelar ingen roll; Det rent tekniska i att skruva dit en dragkrok bör vara lika svårt på både V70R och RS6 och det är precis vad du skrev flera inlägg tidigare smile

Senast redigerat av Rquired (20 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang