Kan inte få DRAG på RS6:a

Mr.Diesel
27 april 2010 · 5 Inlägg

va in och skulle kolla vad dom skulle ha för att montera på ett drag på rs6:an men de går inte att få de på den!skulle inte gå att regga den med drag!varför undrar jag!kan ju inte få bättre drag bil ju!så nu åker den ut på blocket måste ju ha drag så man kan dra husvagnen i sommar

Mercedes E 350 cdi AMG "PB SWE EDITION" (2011)
Saab 9-5 2,0T Biopower "Barnvagnen" (2008)
maco
27 april 2010 · 1 207 Inlägg

Den kanske aldrig har blivit typad med drag.

Men det känns lite som byråkratiskt översitteri att de inte bara kan ta spec. från a6:an.

Rquired Allmänt envis
27 april 2010 · 12 512 Inlägg

Den är kanske inte typgodkänd för att få dra trailer? Vet att Ford struntade i detta med bl.a ST220 och motiverade detta med att "en sportbil behöver inte ha dragkrok". Om nu Ford tycker ST220 är en sportbil är det kanske inte så konstigt om Audi struntat i detta med RS6an?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
volvoentusiasten
27 april 2010 · 4 005 Inlägg

Mr.Diesel skrev:
va in och skulle kolla vad dom skulle ha för att montera på ett drag på rs6:an men de går inte att få de på den!skulle inte gå att regga den med drag!varför undrar jag!kan ju inte få bättre drag bil ju!så nu åker den ut på blocket måste ju ha drag så man kan dra husvagnen i sommar

Enligt vem får du inte det?

Busgrabb Rejsa ?
27 april 2010 · 2 959 Inlägg

linuslinje skrev:

Mr.Diesel skrev:
va in och skulle kolla vad dom skulle ha för att montera på ett drag på rs6:an men de går inte att få de på den!skulle inte gå att regga den med drag!varför undrar jag!kan ju inte få bättre drag bil ju!så nu åker den ut på blocket måste ju ha drag så man kan dra husvagnen i sommar

Enligt vem får du inte det?

Det undrar jag med, har du ringt och kollat med Bilprovningen om det går att regga med drag ?

Sen är det lite jobbigt att läsa inlägg utan mellanslag, utropstecken efter varje mening och även efter frågor, bara små bokstäver osv...
Kanske låter gnällig men vafan tongue

Autotech
BMW 335D (2008)
Seth
27 april 2010 · 3 354 Inlägg

Har för mig att det inte går att regga bl.a ford´s st modeller (intell från en som jobbat på ford), bmw m3(iaf e36), och nu då rs6

Senast redigerat av Seth (27 april 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
KHRacing
27 april 2010 ·

Finns en svensk firma som bygger efter dina specefikationer.

kenth66
27 april 2010 · 1 212 Inlägg

släng iväg ett snabbt mail till spb, lika nyfiken .

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Stephan735i
27 april 2010 · 139 Inlägg

Dem flesta prestandamodeller är omöjliga att kombinera med dragkrok; Audi S4, RS4, RS6, MB AMG (alla utom ML/G-klass) gäller även vanliga CLS och SL Golf R/R32 (så klart med den monteringen av avgassystemet). Den enda som fungerar med drag är BMW M5 (alla generationer) så köp en M5, fast M3 E90/E92/E93 samt alla 6serie och Z4 är stoppade.

Bilarna är helt enkelt inte typade/utprovade av tillverkaren med dragkrok och utan godkännande...

Stephan

twin_cam Smålänning
27 april 2010 · 7 877 Inlägg

Motorns kylning eller bilens transmission kanske inte är dimensionerat nog?

Kan ju vara så.. Krävs en del för att kunna kyla motorn när man segdrar med släp bakom... och då den är så vässad kanske motorn helt enkelt inte klarar det utan att överhettas?

Elelr så är det bara nått dumt påhitt som vanligt från tyskland... Klart som fan att en fyradörrars familjebil ska gå att få med drag...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
27 april 2010 · 2 252 Inlägg

twin_cam skrev:
Motorns kylning eller bilens transmission kanske inte är dimensionerat nog?

Kan ju vara så.. Krävs en del för att kunna kyla motorn när man segdrar med släp bakom... och då den är så vässad kanske motorn helt enkelt inte klarar det utan att överhettas?

Elelr så är det bara nått dumt påhitt som vanligt från tyskland... Klart som fan att en fyradörrars familjebil ska gå att få med drag...

Transmissionen är god för 700häst, kylningen är nog minsta problemet och detta är ingen "vanlig fyrdörrars familjebil" detta är en sportbils kombi med racing ambitioner så den är nog helt enkelt inte framtagen med drag..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Rquired Allmänt envis
27 april 2010 · 12 512 Inlägg

twin_cam skrev:
Motorns kylning eller bilens transmission kanske inte är dimensionerat nog?

Kan ju vara så.. Krävs en del för att kunna kyla motorn när man segdrar med släp bakom... och då den är så vässad kanske motorn helt enkelt inte klarar det utan att överhettas?

Elelr så är det bara nått dumt påhitt som vanligt från tyskland... Klart som fan att en fyradörrars familjebil ska gå att få med drag...

Jag tror snarare det har med snålhet och att slippa behöva ta hänsyn till dragmöjligheter när de utvecklar bilen att göra, för jag tvivlar starkt på att en RS6 skulle ha problem med att dra ett eller två ton som den kanske skulle fått om den typgodkänts för det. smile

Senast redigerat av Rquired (27 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
kenth66
27 april 2010 · 1 212 Inlägg

fan va surt om det inte går att få till på en riktig dragbil...
luska vidare, då jag alltid haft husvagn. följer detta.

//fixa motorn på en standard som på min, gick även fint med vagnen bakpå. //

kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
davel
27 april 2010 · 347 Inlägg

Finns dragkrok att köpa till min. Fanns tom på tillbehörslistan tror jag. Den får dra bortåt 1900kg har jag hört. Hade vart en syn det big_smile

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
racefan
27 april 2010 · 1 059 Inlägg

du ska kolla med Vag huvudkontor. Är den inte typad av Audi Sverige kan du aldrig få igenom det,samma gällde audi rs4 b5 men den finns med drag i tyskland så vag löste det,Gäller bara att det finns typad av audi i tyskland så kan dom typas om här också annars kommer du inte lyckas bes den.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
RaX- Vem uppfann biltema? :@
27 april 2010 · 61 Inlägg

Samma sak med SAAB 9-3 turbo X om jag inte är helt ute och cyklar.

Har även hört att det är för att draget kan "gå sönder" om man har max vikt på släpet + drar iväg som satan... men som sagt, ett rykte. roll

Saab 9000 CSE 2,3T "A50" (1997)
Fjellner
27 april 2010 · 245 Inlägg

Rullar/rullade en svart RS6 Avant här i Enköping med dragkrok, har sett den många gånger med släp efter.
Samma kaross som din, så det borde ju inte vara omöjligt.

Bifogar två bilder.

http://i43.tinypic.com/ml4in9.jpg

http://i44.tinypic.com/a9o8d1.jpg

Urkas Kräsen grafiker
27 april 2010 · 1 775 Inlägg

Aaaaalla dessa löjliga regler. Bilen borde väl för fan ha ganska rejält många likheter med en A6a, så bilen borde ju hålla för en liten sketen husvagn där bak?
Eller är det kanske så att bilen är för låg och har för många gånger bättre väghållning än den stackars husvagnen? Dom kanske inte vill att man drar några varv på Nürburgring med sin RS6a med husvagn och takbox?

Whine whine!
Lowenhart fälg fantast
27 april 2010 · 1 086 Inlägg

M3 e36 går ej att regga heller med drag, polaren som ville detta men fick avslag

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
27 april 2010 · 391 Inlägg

Stephan735i skrev:
Dem flesta prestandamodeller är omöjliga att kombinera med dragkrok; Audi S4, RS4, RS6, MB AMG (alla utom ML/G-klass) gäller även vanliga CLS och SL Golf R/R32 (så klart med den monteringen av avgassystemet). Den enda som fungerar med drag är BMW M5 (alla generationer) så köp en M5, fast M3 E90/E92/E93 samt alla 6serie och Z4 är stoppade.

Bilarna är helt enkelt inte typade/utprovade av tillverkaren med dragkrok och utan godkännande...

Stephan

Finns S4or som går som utmärkta dragbilar...

Four rings to rule them all!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang