Volvo 945 -98 Hjullagerglapp och oljud från bakaxeln

mattish
2 maj 2010 · 29 Inlägg

Jag har lite problem med min 945 -98 Classic.
Jag har ett numera svagare brummande/vibrerande ljud mellan 70-105 km/h. Spelar ingen roll vilken växel, hjälper inte att trycka ner kopplingen osv som man brukar prova.
Bytte stödlagret och har nu även bytt båda hjullagerna. Stödlagret hjälpte inget trots att det var sönderruttet. Bytte bara vänster hjullager först pga problem att få dit det. Detta gjorde att ljudet minskade något. Igår var det dags att byta höger bak och när jag fått ihop allt var det fortfarande möjligt att dra drivaxeln lite (1-2mm) in och ut. Det är detta som orsakar oljudet för så ska det väl inte gå att göra?
Det är lager från biltema men det borde inte vara några problem med dessa lager då de är från en känd tillverkare (EBI)

Någon som kan komma med tips?
Som jag upplever det är det att jag inte riktigt kan spänna in drivaxeln fullt i bakaxeln, för det borde det väl gå att göra? Jag har gjort likadant på båda sidorna och det glappar inte på vänster sida.

Det är när jag drar i navet som det glappar
http://forumbilder.se/images/8c201074355PM0344.jpg

Och här är drivaxeln med nytt lager:
http://forumbilder.se/images/15201073819PM8470.jpg

Hermansson
15 maj 2011 · 235 Inlägg

Lyfter denna tråd då jag har samma problem, har bytt bakaxel precis och de smäller vänster bak, lyfte upp bilen och kände glapp in och ut, men de gör det även på andra sidan, kanske inte lika mycket. På gamla bakaxlen glappar det också in och ut men där hördes det inget

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
FredrikLindh
17 maj 2011 · 18 Inlägg

Låter som nåt liknade jag råkat ut för, låter mest när man rullar utan växel och motorbromsar,
är typ som ett "kluckande/durrande" ljud från vänster sida,

Volvo V70 (2002)
Hermansson
17 maj 2011 · 235 Inlägg

Har bytt drivaxel från gamla axlen som jag vet är friskt lager på, men de är fortfarande för stort spel in och ut. Någon nämnde att de är lagret vid klumpen då, kan någon förklara för mig hur det kan glappa där inne?

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang