5895
Sök

850 pulserar vid tomgång och tjuvstannar

4 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Volvo 850GLT -92

Bilen pulserar på tomgång, varvtalet går från ca. 750 upp till 1200 och sedan ner igen. Som om den inte ville gå rent på alla cylindrar. Motorn kan då lätt tjuvstanna men startar omedelbart vid dessa tillfällen.

Problemet som störst när motorn är mellanvarm, dvs. i läget från någon miniut efter kallstart till den har fått full värme under varma sommardagar. Höst- till vårsäsongen blir den aldrig riktigt så varm så problemet är större då.

Vid normalt gaspådrag och under körning finns inga problem men, det kan vara inbillning, det känns som om motorns effekt är betydligt sämre än den borde vara (har inget att jämföra med förutom SEAT Toldeo 2.0 som kunde springa varv runt den här - antagligen beroende på viktskillnaden) så jag kan egentligen inte göra en rättvis bedömning.

Inga felkoder finns men det fanns felkoder relaterade till lambdasond och ABS-bromsarnas givare när jag köpte bilen. Verkstaden tittad då på detta och släckte felkoderna i samband med detta. Inget fel fanns i systemet förutom en krans som var smutsig.

Föregående ägare har inte skött serviceintervallerna så verkstaden vill inte felsöka innan en fullservice gjorts, och jag vill inte göra en fullservice om inte felet garanterat är borta efter detta. Så jag får antagligen fixa det här själv först och göra en service sedan då jag vet att det är värt det.

1 353 Inlägg
3 maj 2010
kolla tomgångsmotorn, annars är det nån givare eller tjuvluft nånstans..

1 353 Inlägg
3 maj 2010
felkoder kan du läsa ut själv på bilen, sök på google så hittar du hur du ska göra.

4 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Efter mycket om och men har jag kunnat konstatera följande:

Givaren för gasreglaget ger emellanåt inte signaler till motorstyrningen. Detta orsakar huvudproblemet.
Detsamma gäller givaren för kamaxeln men där ´är resultatet gnista eller inte.

Båda felen beror på oxid i kontakterna...

har provat med kontaktspray men som det ser ut måste jag byta kontakter eller hela kablaget.

neutral

Sök