4283
Sök

Fel på milmätare/trippmätare och bränslemätare Volvo 740 -90

2 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Har precis införskaffat en Volvo 740 -90 Sedan som har krångel med milmätare och trippmätare samt bränslemätare. Mil och tripp brukar röra sig den första körda kilometern, sedan stannar dom. Bensinmätare går från att vara helt död till att svajja lite och stå still på vad jag tror är korrekt angivelse. Inget är alltså helt dött, men fel på dom är det.

Jag är ganska novis på mek så om någon har lite grundläggande tips på vad som kan kollas, eller var jag kan hitta mer info är jag jättetacksam!

/Jocke

767 Inlägg
4 maj 2010
Bränsle mätaren är ju standardfel på 740 och det är till att byta tankarmatur om man ska få ordning på den.
Kan även vara så att lödningen i huset har börjat glappa. Prova låna någons instrumenthus och se om det är samma problem.
Ang hastighetsmätare och tripp så går dom ju på samma och det är magnet styrning på det. Prova även där med ett annat hus så det inte är det som gett sig. Annars finns det risk att det är lite jobb att få ordning på det.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
4 maj 2010
På 90:ans årsmodell och framåt så är det med största sannolikhet bara att byta ut instument huset .  har varit med om typ minst ett 10 tal från dom årsmodellerna att det varit instrument huset som börjar ge sig .     på min gamla blåa 745a 90 så  svajade tank mätaren hela tiden och hastighetsmätaren la av till och från och hoppade igång när man slog till hårt på instrumentbrädan elr ratten .   bytte bara instrumenthuset så funkade det klockrent sen smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

2 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Tack för tipsen! Jag ska kolla in instrumenthuset direkt.

VOLVO / VW / FORD
401 Inlägg
16 maj 2011
Jag har samma problem på min 740 från 90.
Ska kika på instrumenthuset först om lödningarna är dåliga.

Är dem ok så byter jag tankarmatur smile

Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
16 maj 2011
Har haft samma problem på min 745 -90.

Hastighetsmätaren och trippen har jag fixat.
Och efter många veckors efterforskningar så beror tankmätarfelet på att antingen är det dåliga lödningar i själva instrumentet, eller så är det tankarmaturen som är paj.

Hastighetsmätaren och trippen har samma problem när det gäller lödningarna.
Sen är det ganska vanligt att givaren i bakaxeln ger upp.
Den kan du mäta upp och se om den är ok, ska va ungefär 1kOhm igenom den.
Även kablarna fram till till instrumenten bak från bakaxeln kan vara av.
Så var det i mitt fall, skarvade ihop dom så funkade det perfekt igen.

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

VOLVO / VW / FORD
401 Inlägg
16 maj 2011
St0hl skrev:
Har haft samma problem på min 745 -90.

Hastighetsmätaren och trippen har jag fixat.
Och efter många veckors efterforskningar så beror tankmätarfelet på att antingen är det dåliga lödningar i själva instrumentet, eller så är det tankarmaturen som är paj.

Hastighetsmätaren och trippen har samma problem när det gäller lödningarna.
Sen är det ganska vanligt att givaren i bakaxeln ger upp.
Den kan du mäta upp och se om den är ok, ska va ungefär 1kOhm igenom den.
Även kablarna fram till till instrumenten bak från bakaxeln kan vara av.
Så var det i mitt fall, skarvade ihop dom så funkade det perfekt igen.

TACK FÖR DEN INFON!
Ska kika på detta fenomen när det blir varmare ute wink

1 008 Inlägg
16 maj 2011
Om hastighetsmätaren fungerar men trippmätaren stannar så ligger felet i själva mekanismen i mätaren, rätt vanligt att kuggar går av på hjulen och nollställningen av trippen strular vilket resulterar i en ej fungerande räkneverk, på 240 är det ännu vanligare med detta bekymmer.

Sök