2781
Sök

Volvos självbromsade bil - krockade på uppvisningen

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
7 maj 2010
Funkiee skrev:
skyttman skrev:
Funkiee skrev:
ska bli skönt o få ut sånna "säkra" bilar på gata, då kan jag genast känna mig trygg smile *HOST*

Kände du dig tryggare innan eller när bilarna inte hade sånt?

Trygg känner jag mig aldrig, men mer trygg, än när volvo lanserar sånt här, som failar smile Nu måste ju ändå föraren vara uppmärksam, men vet föraren att det finns såna manicker i bilen så lär de slappna av o tänka som så att bilen bromsar ju av sig själv. Förstår du mitt tänk? smile

de där är baksidan med all säkerhetsutrustning. bara för att du har ABS/antispin/självbromsande bil/splitter nya dubbdäck för 10tusen spänn så kan du inte köra som en tattare för det. man ser exempel på detta var dag på vintern tycker jag när folk verkar tänka "nu har ja vinterdäcken på så då kan ja köra som om det vore sommar"

nog med offtopic.

STORT fail av volvo big_smile men misstag händer så enkelt är det ju, får hoppas dom gör en ny visning och får systemet att fungera tills dess tongue

MVH

Bärs!
3 456 Inlägg
7 maj 2010
Fetazde skrev:
Hahaha Epic, som vanligt när något "storslaget" ska visas så uppstår problem.

Mmm, Inte helt ovanligt... tongue

Fetazde skrev:
Men det är lugnt, bilen är ändå såpass säker så även om systemet failar så överlever man big_smile

Eller så kan man prova pedalen i mitten. wink

Garaget.org peakade 2008.

Trucker
2 710 Inlägg
7 maj 2010
ProXem skrev:
ALLA gör tabbar. Jag tycker deras system är skit bra, och jag tror inte dom släpper en bil med den utrustningen om den inte fungerar som den ska.

+1. Sen ska man överhuvudtaget inte förlita sig på att man kan köra autopilot med bilen. Det är fortfarande CHAUFÖRENS ANSVAR o se till ett en olycka förebyggs. Finns ju redan idag, o har funnits en miljon olika finesser. Det betyder ju inte att vi ska förlita oss på bilarna till 100%. Skitmånga säger: min bil har ABS... Okej?? Vet du vad det innebär? Ja, kortare bromssträcka. Javisst, PÅ TORR ASFALT!!

Som sagt, förlita er ej på bilen för mkt smile Det som hände Volvo kunde lika gärna vara Rolls Royce absolut lyxigaste modell.

Fart missbrukare

375 Inlägg
7 maj 2010
Visst kan man se det som lite komiskt. Men tyvärr tror jag att detta kan få med sig massa tråkiga ekonimiska bekymmer för Volvo.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!

1 228 Inlägg
7 maj 2010
Systemet fungerar ju  påXc60, men det är riktigt pinsamt att det inte fungerar när man bjuder in en massa journalister. Har man inte testa just denna sekvens minst en 100 gånger innan får man skylla sig själva.

Att anledningen skulle vara som volvo säger att man just snabbladdat batteriet tror jag inte ett dugg på. Då vore det mao livstfarligt att snabbladda en volvo med just City Safety systemet.

Visst är det tråkigt att det händer, men någonstans måste det ju blivit fel, kan mycket möjligt vara att bilen kanske är handbyggd, en förseriebil helt enkelt, dessa är ju inte helt perfekta och alla system kanske inte fungerar fullt ut.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
7 maj 2010
HAHA   detta tyder bara mera på att man inte ska lita på EL

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 maj 2010
Mycket skadeglädje och pessimism här, men detta får självklart Volvo rätsida på. Har man utvecklat saker vet man att man kan testa saker tills man tror man är paranoid, sedan så skall det ändå krångla när man skickar ut det till kund eller demonstrerar det hela.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

940LTT
76 Inlägg
7 maj 2010
alla ni skadeglada kan ju tänka lite på vad volvo åstadkommit inom bilsäkerheten, tja, listan kan göras lång, volvos olika uppfinnigar har  satt stanndarer för miljontals bilar genom åren, som tex 3punkt bälte och nackstöd, tycker att svenskar borde vara stolta över vår industri, för vi har lyckats med enorma ingeniörs framsteg genom tiden, och mer och mer företag drar iväg utomlands, jag skiter i om det är saab eller volvo, men tycker vi svenskar snackar alldeles för mycket skit om vårat eget land och företag, fan älska det lilla vi har, och dom genombrott vi har inom industri...vi är trotts allt ett jätte litet land med knappa 9miljoner invånare.utan industrin dör sverige, skärp er, visst det var lite olyckligt det hela, och komiskt, men sånt här måste hända för att driva utvecklingen framåt, skulle iaf hellre smälla in i ett träd i en ny s60 än en volvo pv

bilar me choke....lider på vintern!

4 682 Inlägg
7 maj 2010
Påminner lite om Jas gripen tongue.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 maj 2010
Moparboy440 skrev:

tycker de där påminner om när merca persenterade samma system på deras bilar. då de glömmde starta systemet och krachade 2 mercor och de va ju 1 antal år sen

4 637 Inlägg
7 maj 2010
Många återkallanden och andra skumma saker på Volvobilar sedan Ford köpte det. Spännande att se hur det blir med Kinesera...

5 111 Inlägg
7 maj 2010
Visste inte att Ford hade köpt Volvo redan 1967 när kulbultarna small av som tändstickor på 140-serien och fläktbladen lossnade på densamma och flög genom hakan på folk...

373 Inlägg
7 maj 2010
inge direkt bra reklam för märket;) många kilar säg i huvet efter detta ...

Ja många hade säkert åkt 300-400 mil vad fick dom se en bucklig volvo

''Hugin-Hachiko''

4 637 Inlägg
7 maj 2010
Volvo544special65 skrev:
Visste inte att Ford hade köpt Volvo redan 1967 när kulbultarna small av som tändstickor på 140-serien och fläktbladen lossnade på densamma och flög genom hakan på folk...

De måste haft något hemligt samarbete just vid det tillfället...
Senast redigerat av EmilHammarlund (7 maj 2010)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
7 maj 2010
Journeyman2 skrev:
inge direkt bra reklam för märket;) många kilar säg i huvet efter detta ...

Ja många hade säkert åkt 300-400 mil vad fick dom se en bucklig volvo

Hellre se en bulig volvo än en volvo som bara stannar som vilken annan volvo som helst! lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

RMR-Crew
478 Inlägg
8 maj 2010
skyttman skrev:
Funkiee skrev:
ska bli skönt o få ut sånna "säkra" bilar på gata, då kan jag genast känna mig trygg smile *HOST*

Kände du dig tryggare innan eller när bilarna inte hade sånt?

Grejen är ju att man betalar helt galna priser för dessa system, då vill man ju att det ska funka eller hur?

Förstår mig inte på allt detta el-tjaffs som ska sitta i de nya bilarna nu för tiden, den dagen elektroniken tar över så försvinner hoppet om mänskligheten!

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
8 maj 2010
Moparboy440 skrev:

Som trots det var ett av den tidens mest avancerade och stridsdugliga fighters...

Catch the moment, soon It'll be over

940LTT
76 Inlägg
8 maj 2010
Abbee skrev:
Moparboy440 skrev:

Som trots det var ett av den tidens mest avancerade och stridsdugliga fighters...

WORD! men tror ej han vet så mycket om sånt:cool:

bilar me choke....lider på vintern!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
8 maj 2010
Läste på aftonbladet häromdagen att dom hade gjort testet ca 280ggr(tror jag det var) och detta var första gången det inte funkade... de skyllde olyckan på att dom hade snabbladdat batteriet och att det hade stört ut systemet. Hursom så om dom lyckats ca 280ggr så anser jag att det är 280 fördelar och 1 minus. Jag tycker det verkar vara ett bra system.. sen att dom skyller på snabbladdning av batterier kanske är lite illa.. aja jag tycker det var lite synd att floppen skulle vara inför media..

/Tribbe.

Sök